Zautomatyzowany transport drogowy

Pomimo rosnącej popularności zautomatyzowanych systemów transportu ich upowszechnianie natrafia na trudności wynikające z istniejących ram operacyjnych i prawnych. Jedna z inicjatyw UE zamierza usunąć bariery dla wprowadzania pojazdów bez kierowcy.

Programy zautomatyzowanego transportu cieszą się w Europie coraz większym zainteresowaniem ze względu na obietnicę wydajniejszej, bezpieczniejszej i bardziej ekologicznej mobilności. Stosowanie takich rozwiązań w miastach jest jednak utrudnione ze względu na konieczność korzystania z odrębnej infrastruktury oraz fragmentację europejskich ram prawnych.


Finansowany ze środków UE projekt "Cities demonstrating cybernetic mobility" (CITYMOBIL2) umożliwił przetestowanie w środowiskach miejskich prototypowego systemu transportu zautomatyzowanego. Za punkt wyjścia prac czteroletniej inicjatywy przyjęto osiągnięcia wcześniejszego projektu CITYMOBIL, który dotyczył nowych i dopiero powstających modeli transportu.


W pierwszym okresie sprawozdawczym przeprowadzono w 12 miastach partnerskich badanie mające określić wykonalność wdrożenia zautomatyzowanych systemów transportu w poszczególnych regionach oraz wskazać optymalne lokalizacje takich systemów. Partnerzy projektu zdefiniowali wspólne minimalne wymogi techniczne niezbędne do zapewnienia interoperacyjności systemów.


Pierwsze z trzech planowanych wdrożeń demonstracyjnych na dużą skalę uruchomiono w 2014 r. w nadmorskim mieście La Rochelle we Francji, a pozostałe odbędą się w 2015 r. w obszarach miejskich w Grecji i Szwajcarii. W każdej lokalizacji będzie eksploatowanych sześć pojazdów przez co najmniej pół roku. Zostanie też przeprowadzonych kilka mniejszych wdrożeń demonstracyjnych z użyciem mniej niż sześciu pojazdów.


Prowadzone są badania nad aspektami technicznymi, finansowymi, kulturowymi i behawioralnymi, konsekwencjami dla polityk użytkowania gruntów oraz możliwościami integrowania nowych systemów z istniejącymi infrastrukturami w różnych miastach.


Partnerzy projektu pracują też nad ramami prawnymi, które umożliwią certyfikowanie systemów transportu wykorzystujących zautomatyzowane pojazdy drogowe.


Docelowo projekt CITYMOBIL2 pomoże mieszkańcom miast w zaakceptowaniu innowacyjnych środków transportu jako praktycznych opcji przemieszczania się. Władze regionalne i lokalne powinny docenić potencjał automatyzacji pojazdów i uwzględnić takie rozwiązania w swoich sieciach transportu publicznego.

data ostatniej modyfikacji: 2015-04-23 17:02:46
Komentarze


Polityka Prywatności