Smartfony - zmiany w zachowaniach Polaków

smartfon

W kwietniu 2013 MEC już po raz trzeci zrealizował badanie dotyczące użytkowania smartfonów przez polskich internautów. Dzięki temu możemy śledzić zmiany w zachowaniach Polaków, sposobie użytkowania oraz podejściu do nowych technologii na przestrzeni lat.

Popularność smartfonów

W 2011 tylko 14 proc. Internautów miało smartfona, w ciągu roku grupa ta wzrosła do 52 proc. i na tym poziomie się utrzymuje. W 2012 widać boom na tablety z 9 proc. ich użytkowanie wzrosło do 17 proc. w 2013 .

W kategorii smartfony liderem jest Samsung (32 proc.) natomiast Nokia to najpopularniejsza marka na rynku telefonów komórkowych. Nokię posiada 38 proc. internautów. Osoby posiadające smartfony są ogólnie bardziej zainteresowane technologią niż pozostali internauci, częściej korzystają z komputerów, laptopów, tabletów czy konsoli.

Wykorzystywanie Internetu w telefonie

Zmienia się sposób wykorzystywania Internetu w telefonie. Spada użytkowanie poczty prywatnej a wzrasta Facebooka - niewykluczone, że Facebook oferujący także dostęp do poczty, odbiera klientów serwisom oferującym pocztę. Coraz chętniej także korzystamy z aplikacji do sprawdzania pogody. Smartfony przestały być urządzeniem, które przede wszystkim pozwala na kontakt ze światem i dostęp do Internetu kiedy nie ma się laptopa czy komputera pod ręką. Smartfony najczęściej używane są w domu, już ponad połowa (52 proc.) respondentów korzysta z nich w domu. Grupa ta systematycznie rośnie.

Korzystanie z aplikacji

Korzystamy z aplikacji raczej w sposób wyważony - większość Polaków ma zainstalowanych do 10 dodatkowych aplikacji. Najpopularniejsze są aplikacje bezpłatne, tylko 22 proc. ściągało aplikacje płatne. Te osoby wydają średnio nie więcej niż 10 złotych miesięcznie na ten cel. Polacy są oszczędni jeśli chodzi o wydatki na telefon - 16 proc. płaci rachunki wyższe niż 100 zł miesięcznie, tylko 15 proc. respondentów byłoby skłonnych płacić za aplikacje, by nie mieć w nich reklam.

Nowe technologie

Nowe rozwiązania technologiczne takie jak NFC i Augmented Reality nie są dobrze znane i używane - tylko 9 proc.  ma w swoim telefonie technologię NFC, a 3 proc. płaciło w ten sposób. W przypadku Augmented Reality odsetki te w obu przypadkach wynoszą 2 proc. Bardziej popularne stały się QR kody - aplikację do ich odczytywania ma 33 proc. respondentów, a korzystało z niej 26 proc.

W 2013 roku badanie MEC zostało przeprowadzone na próbie N=2259 internautów w wieku powyżej 14 roku życia metodą CAWI.


opublikowano: 2013-08-09
ostatnia zmiana: 2013-08-27
Komentarze

Polityka Prywatności