W jakim stopniu kontroluje treści oglądane przez dzieci? Odpowiedzi na te i inne pytania dostarczyły wyniki badania
gemiusFGI, przeprowadzonego przez firmę Gemius SA na zlecenie NASK -
Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej.Z doświadczeń właścicieli i pracowników kawiarenek internetowych wynika, że dzieci i młodzież stanowią około 60 – 70 proc. klientów. Najmłodsi użytkownicy kawiarenek mają przeciętnie 5 – 6 lat, choć zdarzały się dzieci jeszcze młodsze, trzy- lub czteroletnie a nawet rodzice z niemowlętami.
Jak pokazują wyniki badania, świadomość zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu jest niewielka zarówno u dzieci, jak i rodziców. Większą wiedzą na ten temat dysponują właściciele i pracownicy kawiarenek. Oni także są przekonani, że w wystarczającym stopniu dbają o bezpieczeństwo dzieci korzystających z ich usług. Co więcej, w ich przekonaniu dzieci korzystające z internetu w kawiarenkach są zdecydowanie bardziej bezpieczne niż te, które korzystają z internetu w swoich domach.
Innego zdania są klienci kawiarenek, którzy wymieniali szereg przykładów bierności i braku zainteresowania ze strony personelu kawiarenek tym, co robią w internecie dzieci.
Jak twierdzą właściciele kawiarenek, praktycznie nie zdarza się, by dzieci sygnalizowały przypadki cyberprzemocy lub innych nieprzyjemności wynikających z surfowania w internecie. Tymczasem z
badania zrealizowanego przez Gemius SA dla Fundacji Dzieci Niczyje wynika, że aż 52 proc. internautów w wieku 12-17 lat miało do czynienia z przemocą werbalną za pośrednictwem internetu lub telefonii komórkowej. Niemal połowa badanych doświadczyła wulgarnego wyzywania (47 proc.), co piąty poniżania, ośmieszania i upokarzania (21 proc.), a co szósty straszenia i szantażowania (16 proc.).
Więcej o bezpieczeństwie dzieci w internetu przeczytasz w raportach Gemius:
-
Przemoc rówieśnicza a media elektroniczne-
Dzieci aktywne online dodał Redakcja