Internet tylko do pracy
Jak wynika z ostatniego raportu D-Link Technology Trend, 80% pracodawców w Polsce ogranicza pracownikom dostęp do Internetu. W szczególności do serwisów ściągania muzyki i filmów oraz określonych stron www.
Polskie firmy zdają sobie sprawę z ogromnych możliwości Internetu jako narzędzia pracy. W większości także chcą by pracownicy nie korzystali z Internetu w celach prywatnych lub rozrywkowych. Z badań D-Link Technology Trend wynika, że przeróżne ograniczenia w korzystaniu z Internetu stosuje 80% firm. Najbardziej popularne są tu blokady komunikacji Peer-2-Peer, czyli popularnych serwisów do ściągania muzyki i filmów. – blokuje je 65% firm. Pracodawcy blokują też konkretne stron WWW (55%) i porty do gier (50%). Rzadziej blokują komunikatory internetowe typu GaduGadu (35%), streaming mediów (27%) i prywatną korespondencję e-mail (18%). Co dziesiąta firma całkowicie blokuje pracownikom dostęp do przeglądarek internetowych.
Ograniczanie dostępu do zasobów Internetu przez pracodawców będzie coraz częstsze – prognozuje Mariusz Piaseczny z firmy D-Link. - To efekt tzw. cyberslackingu, czyli wykorzystywania Internetu w pracy do celów prywatnych. W Stanach Zjednoczonych, gdzie to zjawisko dokładnie przebadano, na prywatne sprawy załatwiane przez Internet, pracownik przeznacza dziennie ok. 1,5 godziny. Trudno więc się dziwić, że blokady dostępu do pewnych zasobów Internetu pracodawcy traktują jako swoje naturalne prawo. Z naszych badań wynika, że już teraz polskie firmy powszechnie z tego prawa korzystają.
W ramach badań D-Link Technology Trend sprawdzono też poziom informatyzacji polskich przedsiębiorstw sektora MŚP pod kątem dostępu do Internetu i wykorzystania zasobów sieci. Jak się okazało, wśród Polskich firm nie ma obecnie ani jednej, która nie posiadałaby łącza internetowego. Jednak biorąc pod uwagę, że firmy te zatrudniają od 50 do 250 osób, przepustowości wykorzystywanych łączy są stosunkowo niskie. Tylko co czwarte przedsiębiorstwo dysponuje łączem szybszym niż 6 Mb/s, a 11% firm wciąż pracuje na łączach do 1 Mb/s.
Wraz z popularyzacją usług dostępowych zmienił się także styl komunikacji polskich firm. Obecnie wszystkie firmy MŚP wykorzystują w korespondencji biznesowej pocztę e-maili, prawie 70% używa komunikatorów internetowych, co trzecia firma korzysta z usług Voice over IP, a co szósta prowadzi wideokonferencje.
Badanie D-Link Technology Trend na temat wykorzystania Internetu w firmach sektora MŚP przeprowadziła firma International Data Group (IDG Poland) na zlecenie firmy D-Link. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych we wrześniu 2008 roku na grupie 210 polskich firm sektora MSP.
ostatnia aktualizacja: 2008-10-21