Gemius SA, lider rynku badań internetu i przez internet w Europie, we współpracy z IAB, przygotował raport "Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern Europe Markets 2009". Stanowi on kompendium wiedzy o sytuacji rynku online dla wszystkich zainteresowanych regionem Europy Środkowej i Wschodniej.
Raport oparto na
wynikach flagowych badań firmy Gemius, w tym głównie badań gemiusAudience oraz
gemiusTraffic. W ten sposób uzyskano aktualny
obraz internetu na trzynastu rynkach regionu CEE (ang. Central and Eastern
Europe) - Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Węgier, Łotwy, Litwy, Polski,
Rumunii, Rosji, Słowacji, Słowenii i Ukrainy. Celem ujednolicenia zawartych w
nim informacji, raport został podzielony na następujące części: ogólną analizę
sytuacji internetu w Europie Środkowo-Wschodniej, opisy poszczególnych rynków,
jak również wykaz organizacji branżowych działających w opisywanych krajach oraz opinie ekspertów z tych rynków na temat zmian,
potrzeb i oczekiwań użytkowników sieci, najnowszych trendów oraz barier w rozwoju rynku
online w poszczególnych krajach.
W
pierwszej części raportu znajduje się porównanie
krajów regionu CEE ze względu na poziom penetracji internetu, wydatki na
reklamę w sieci oraz dostęp do szerokopasmowego internetu. Jak wykazano,
najwyższym stopniem penetracji internetu charakteryzuje się Estonia, gdzie
internauci stanowią około 68 proc. społeczeństwa powyżej 15 roku życia. Na
kolejnych miejscach znalazły się Czechy i Łotwa. Polska z wynikiem ponad 40 proc. plasuje się dopiero na dziewiątym miejscu
wyprzedzając takie kraje, jak Chorwacja, Rumunia, Rosja i Ukraina. Krajem z
największą w regionie CEE liczbą użytkowników sieci jest Rosja, natomiast
państwo o największym procentowym wzroście liczby internautów w ciągu ostatnich
trzech lat to Ukraina.
Druga
część raportu została poświęcona kompleksowym, trzyczęściowym analizom poszczególnych rynków. Pierwszym elementem
każdej z analiz jest opis głównych graczy obecnych na danym rynku, czyli
witryn, portali, serwisów informacyjnych oraz serwisów społecznościowych. Dane
o najpopularniejszych z nich uzyskano dzięki badaniu gemiusAudience. W dalszej
części analizy każdego z państw regionu pokazano obraz internetu od strony jego
użytkowników – ich profil społeczno-demograficzny oraz aktywność w sieci.
Trzecią część analiz stanowią dane dotyczące narzędzi, jakimi posługują się
internauci na danym rynku w trakcie surfowania w sieci. Rankingi najpopularniejszych
przeglądarek, systemów operacyjnych, wyszukiwarek oraz rozdzielczości ekranów
monitorów pozyskano z badania gemiusTraffic.
Ostatnie,
końcowe części raportu zawierają wyszczególnienie
organizacji branżowych prowadzących działalność w opisanych we wcześniejszej
części krajach oraz wypowiedzi ekspertów z tych rynków. Komentarze przedstawicieli takich podmiotów z
branży internetowej jak m.in. Nasza-Klasa, Ipsos Media, Google czy Ad.Net dopełniają
obraz internetu w regionie CEE w 2009 roku, jak i pokazują zmiany i trendy, jakich możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości.
Wspólne dzieło
IAB i Gemius, raport "Do you CEE? Interactive Overview of Central and Eastern
Europe Markets 2009", można pobrać ze strony trzeciej edycji konferencji dotyczącej internetu w
krajach Europy Środkowej i Wschodniej - Internet CEE - www.internetcee.com.
Gemius SA –
międzynarodowa firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu i
przez internet w Europie. Firma oferuje profesjonalne rozwiązania badawcze,
usługi analityczne i doradcze, od badań typu site-centric i user-centric, po
zaawansowane technologicznie narzędzia do badania zachowania internautów na
witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego
(gemiusProfile), jakości dostępu do serwisów WWW (gemiusUsability) czy też
skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect).
Gemius realizuje również badania na zlecony przez klientów temat (gemiusAdHoc i
GO96). W blisko połowie państw europejskich Gemius wyznacza standard pomiaru
oglądalności witryn i aplikacji internetowych (gemiusAudience, badanie w Polsce
funkcjonujące pod nazwą Megapanel PBI/Gemius).
Gemius,
założony w Polsce w 1999 roku, prowadzi działalność w 21 krajach Europy, Azji i
Bliskiego Wschodu.