Williams F1 używa komputera Lenovo

Zespół Formuły 1 AT&T Williams wybiera najlepiej zaprojektowane systemy Lenovo przyspieszające symulację aerodynamiczną o 75 procent

Firma Lenovo poinformowała o udanej instalacji potężnego komputera dla zespołu wyścigowego AT&T Williams F1, który jest używany w tunelu aerodynamicznym w ośrodku symulacyjnym w Wielkiej Brytanii.

W efekcie współpracy AT&T Williams F1 i Lenovo, firma Lenovo stworzyła wyspecjalizowany i bardzo wydajny komputer, który ma zoptymalizować aerodynamikę samochodów Formuły 1.

„Aerodynamika ma kluczowy wpływ na konkurencyjność naszych samochodów na poszczególnych torach wyścigowych — powiedział Alex Burns, dyrektor zarządzający zespołu AT&T Williams F1. — Optymalna równowaga między siłą docisku a siłą oporu zmienia się w zależności od toru, a zatem charakterystyka aerodynamiczna toru w Monako - dużo ciasnych zakrętów i mało prostych - jest odmienna od toru w Monza - niewiele zakrętów a dużo długich prostych. Większa moc obliczeniowa bardzo wydajnego komputera Lenovo pozwoli nam badać szerszy zakres zmian konstrukcyjnych między kolejnymi wyścigami, co skróci prace projektowe, pozwalając szybciej zwiększyć osiągi samochodu”.

Super wydajny komputer Lenovo jest używany do badań w dziedzinie zmiennej dynamiki komputerowej (Computational Fluid Dynamics), wykonując miliardy obliczeń, które symulują przepływ powietrza wokół wirtualnego, trójwymiarowego modelu samochodu wyścigowego. Proces ten pomaga przewidzieć, jak nawet najmniejsze zmiany w kształcie lub układzie komponentów wpływają na siłę oporu i docisku oraz jak to się może przełożyć na szybkość i sterowność samochodu.

Przy szczytowej wydajności ośmiu teraflopów (bilionów operacji zmiennopozycyjnych na sekundę) ten wydajny komputer Lenovo ma czterokrotnie większą moc obliczeniową niż poprzednie rozwiązanie używane przez zespół. Pozwoli to przyspieszyć symulacje aerodynamiczne o około 75 procent.

„W ostatnich latach aerodynamika stale zyskuje na znaczeniu, obecnie odpowiadając za mniej więcej trzy czwarte wydajności samochodu Formuły 1 — powiedział Burns. — Znacznie większa moc superkomputera Lenovo pozwoli nam wykonywać te same zadania w czterokrotnie krótszym czasie”.

Zespół używa komputera Lenovo do badania różnych zmiennych aerodynamicznych, takich jak geometria nadwozia, turbulencje kół oraz powierzchnia toru.
AT&T Williams F1 może na przykład przeanalizować, czy zmiana krzywizny nadwozia pozwoli uzyskać większą siłę dociskową i ograniczyć opór.

Symulacje aerodynamiczne są prowadzone równolegle z praktycznymi eksperymentami w dwóch tunelach powietrznych. Testy komputerowe pozwolą zespołowi AT&T Williams F1 skoncentrować się na budowie najbardziej obiecujących rozwiązań do testowania w tunelu i na torze.

„Bardzo wydajne rozwiązanie komputerowe opracowane na potrzeby zespołu AT&T Williams F1 to kolejny przykład imponujących osiągnięć inżynierskich i naukowych firmy Lenovo — powiedział Deepak Advani, wiceprezes i główny dyrektor
ds. marketingu w firmie Lenovo. — Cieszymy się, że mogliśmy dostarczyć tak wydajny komputer o mocy i szybkości, których AT&T Williams F1 potrzebuje, aby konkurować z innymi zespołami w najbardziej zaawansowanym technologicznie sporcie świata”.

Umowa ta stanowi rozwinięcie współpracy między Lenovo i zespołem AT&T Williams F1. Na początku sezonu wyścigowego 2007 firma Lenovo poinformowała, że została oficjalnym partnerem AT&T Williams F1. Zespół używa technologii komputerowej Lenovo w każdym aspekcie swojej działalności, od uruchamiania silników
do zarządzania stanami magazynowymi.

« powrót
Komentarze
Ostatnie:
6.09.2012 9:51
Dodał(a): ~Maciek
Kto by pomyślał. Ciekawe jak się sprawdza sprzęt mobilny od nich.
Polityka Prywatności