Internauci zdecydowanie częściej kupują mieszkania niż domy, za cel zakupu nowego lokum wskazują osobiste w nim zamieszkanie, a najbardziej powszechnym sposobem poszukiwania informacji o rynku nieruchomości jest internet – to tylko niektóre z wniosków, jakie płyną z badania przeprowadzonego już po raz drugi przez firmę Gemius SA.
Celem badania było poznanie planów, decyzji i preferencji polskich internautów względem zakupu mieszkania lub domu. Respondenci określali podstawowe aspekty zakupu wybranego lokum, takie jak miejsce, preferowana wielkość, akceptowalna cena czy rodzaj nieruchomości.
„W
tegorocznej edycji badania udział wzięli nie tylko internauci mieszkający w
Polsce ale również poza granicami naszego kraju” – mówi Marta Kramp, Starszy Specjalista ds. Badań e-marketingowych w Gemius SA.
„Internet jest świetnym narzędziem badawczym, które pozwoliło określić opinie i
decyzje mieszkaniowe niemal siedmiu tysięcy Polaków przebywających zagranicą”.
Inwestycje w największych polskich miastach
Internauci,
dokonujący inwestycji w Trójmieście, Krakowie, Poznaniu, Warszawie lub
Wrocławiu, zdecydowanie częściej decydowali się na zakup mieszkania niż domu.
Aż 85 proc. respondentów, którzy nabyli nieruchomość w roku poprzedzającym
badanie, dokonali właśnie zakupu mieszkania. Wśród inwestycji zarówno
zrealizowanych, jaki i planowanych, popularniejszy wydaje się być zakup
nieruchomości na rynku wtórnym – niemal sześciu na dziesięciu badanych kupiło
lub zamierza kupić mieszkanie/dom z tzw. „drugiej ręki”.
Na
wybór danej nieruchomości wpływa głównie jej lokalizacja - 78 proc. badanych
przyznało, że jest ona bądź była kwestią kluczową przy podejmowaniu decyzji o
zakupie. W przypadku mieszkania liczą się przede wszystkim dobre warunki
komunikacyjne, z kolei bliskość przyrody jest najistotniejszym czynnikiem dla
obecnych bądź potencjalnych właścicieli domów. Drugim, po lokalizacji,
elementem wpływającym na zakup nieruchomości jest cena (76 proc.), a następnie
rozkład domu czy mieszkania (53 proc.).
Niemal
dziewięciu na dziesięciu badanych (88 proc.) wskazało, że celem zakupu
wybranego lokum jest osobiste w nim zamieszkanie. Co dziesiąty ankietowany
internauta nabył bądź nabędzie nieruchomość celem wynajmu. Z kolei najbardziej
popularnym sposobem finalizowania zakupu nieruchomości jest zaciągnięcie
kredytu hipotecznego.
Wykres: W jaki sposób [sfinalizowałaś/sfinalizowałeś] / [zamierzasz sfinalizować] zakup mieszkania/domu?
Procenty
nie sumują się do 100 ponieważ respondenci mogli podać więcej niż jedną
odpowiedź. N=2 955
Źródło: gemiusReport,
luty-kwiecień 2008
Istotną
część raportu wieńczącego badanie stanowią informacje o sposobie postrzegania
firm deweloperskich w podziale na pięć największych polskich miast. W
Trójmieście najbardziej rozpoznawalną firmą deweloperską jest Hossa, w Krakowie
Salwator, we Wrocławiu Dach-Bud a w Warszawie J.W. Construction.
Niekwestionowanym liderem w stolicy Wielkopolski jest Ataner.
Plany inwestycyjne Polaków mieszkających
zagranicą
Jak
się okazuje, przynajmniej połowa ankietowanych internautów, dokonujących
inwestycji mieszkaniowych i
zamieszkujących obecnie poza granicami kraju, decyduje się na zakup
nieruchomości w Polsce. Najpopularniejszymi miejscami są Warszawa, Wrocław i
Katowice.
Warto
zaznaczyć, że cele, jakie przyświecają zakupowi nieruchomości przez tę grupę
różnią się znacznie od zamiarów internautów zamieszkujących w Polsce. Ci
pierwsi znacznie częściej kupują mieszkanie/dom celem wynajmu (25 proc.) lub
sprzedaży po wyższej cenie (9 proc.). Inne są też sposoby finansowania
inwestycji – najczęściej wskazywanym przez respondentów z zagranicy sposobem
finansowania zakupu nieruchomości jest gotówka pochodząca z oszczędności (53
proc. pytanych).
Zebrane
w badaniu informacje posłużyły stworzeniu raportów „Internauci a rynek
nieruchomości w największych polskich miastach” oraz „Plany i decyzje
mieszkaniowe Polaków z zagranicy”. Są one cennym źródłem informacji dla firm
działających na rynku nieruchomości. Pozwalają bowiem poznać trendy panujące w
tym sektorze, a tym samym zdobyć przewagę nad konkurencją i sprostać
oczekiwaniom klientów.
O badaniu - badanie przeprowadzono między 28 lutego a 15 kwietnia
2008 roku przy użyciu ankiet internetowych na losowo wybranej próbie
użytkowników, łączących się z internetem z (lub z okolic) Trójmiasta, Krakowa,
Poznania, Warszawy lub Wrocławia oraz z zagranicy. Analizą objęto internautów w
wieku co najmniej 20 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. W pierwszym raporcie
(„Internauci a rynek nieruchomości w największych polskich miastach”), 2 955
osób włączonych do analiz musiało ponadto kupić mieszkanie w ciągu roku
poprzedzającego badanie lub planować taki zakup w ciągu roku następującego po
badaniu na terenie (lub w okolicy) jednego z wymienionych ośrodków miejskich. W
drugim raporcie („Plany i decyzje mieszkaniowe Polaków z zagranicy”)
analizowano odpowiedzi wszystkich 6 909 respondentów mieszkających obecnie poza
Polską.
Gemius SA – firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m. in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych – Megapanel PBI/Gemius. Firma realizuje badania internetu w Polsce, Czechach, Słowacji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Rumunii, na Ukrainie, a także na Węgrzech, Słowenii i Chorwacji.