Plany mieszkaniowe polskich internautów

Strona www: www.gemius.pl

Internauci zdecydowanie częściej kupują mieszkania niż domy, za cel zakupu nowego lokum wskazują osobiste w nim zamieszkanie, a najbardziej powszechnym sposobem poszukiwania informacji o rynku nieruchomości jest internet – to tylko niektóre z wniosków, jakie płyną z badania przeprowadzonego już po raz drugi przez firmę Gemius SA.

Celem badania było poznanie planów, decyzji i preferencji polskich internautów względem zakupu mieszkania lub domu. Respondenci określali podstawowe aspekty zakupu wybranego lokum, takie jak miejsce, preferowana wielkość, akceptowalna cena czy rodzaj nieruchomości.


„W tegorocznej edycji badania udział wzięli nie tylko internauci mieszkający w Polsce ale również poza granicami naszego kraju” – mówi Marta Kramp, Starszy Specjalista ds. Badań e-marketingowych w Gemius SA. „Internet jest świetnym narzędziem badawczym, które pozwoliło określić opinie i decyzje mieszkaniowe niemal siedmiu tysięcy Polaków przebywających zagranicą”.


Inwestycje w największych polskich miastach

Internauci, dokonujący inwestycji w Trójmieście, Krakowie, Poznaniu, Warszawie lub Wrocławiu, zdecydowanie częściej decydowali się na zakup mieszkania niż domu. Aż 85 proc. respondentów, którzy nabyli nieruchomość w roku poprzedzającym badanie, dokonali właśnie zakupu mieszkania. Wśród inwestycji zarówno zrealizowanych, jaki i planowanych, popularniejszy wydaje się być zakup nieruchomości na rynku wtórnym – niemal sześciu na dziesięciu badanych kupiło lub zamierza kupić mieszkanie/dom z tzw. „drugiej ręki”.


Na wybór danej nieruchomości wpływa głównie jej lokalizacja - 78 proc. badanych przyznało, że jest ona bądź była kwestią kluczową przy podejmowaniu decyzji o zakupie. W przypadku mieszkania liczą się przede wszystkim dobre warunki komunikacyjne, z kolei bliskość przyrody jest najistotniejszym czynnikiem dla obecnych bądź potencjalnych właścicieli domów. Drugim, po lokalizacji, elementem wpływającym na zakup nieruchomości jest cena (76 proc.), a następnie rozkład domu czy mieszkania (53 proc.).

Niemal dziewięciu na dziesięciu badanych (88 proc.) wskazało, że celem zakupu wybranego lokum jest osobiste w nim zamieszkanie. Co dziesiąty ankietowany internauta nabył bądź nabędzie nieruchomość celem wynajmu. Z kolei najbardziej popularnym sposobem finalizowania zakupu nieruchomości jest zaciągnięcie kredytu hipotecznego.


Wykres: W jaki sposób [sfinalizowałaś/sfinalizowałeś] / [zamierzasz sfinalizować] zakup mieszkania/domu?




Procenty nie sumują się do 100 ponieważ respondenci mogli podać więcej niż jedną odpowiedź. N=2 955

Źródło: gemiusReport, luty-kwiecień 2008

 

Istotną część raportu wieńczącego badanie stanowią informacje o sposobie postrzegania firm deweloperskich w podziale na pięć największych polskich miast. W Trójmieście najbardziej rozpoznawalną firmą deweloperską jest Hossa, w Krakowie Salwator, we Wrocławiu Dach-Bud a w Warszawie J.W. Construction. Niekwestionowanym liderem w stolicy Wielkopolski jest Ataner.


Plany inwestycyjne Polaków mieszkających zagranicą

Jak się okazuje, przynajmniej połowa ankietowanych internautów, dokonujących inwestycji mieszkaniowych i  zamieszkujących obecnie poza granicami kraju, decyduje się na zakup nieruchomości w Polsce. Najpopularniejszymi miejscami są Warszawa, Wrocław i Katowice.

Warto zaznaczyć, że cele, jakie przyświecają zakupowi nieruchomości przez tę grupę różnią się znacznie od zamiarów internautów zamieszkujących w Polsce. Ci pierwsi znacznie częściej kupują mieszkanie/dom celem wynajmu (25 proc.) lub sprzedaży po wyższej cenie (9 proc.). Inne są też sposoby finansowania inwestycji – najczęściej wskazywanym przez respondentów z zagranicy sposobem finansowania zakupu nieruchomości jest gotówka pochodząca z oszczędności (53 proc. pytanych).

 

Zebrane w badaniu informacje posłużyły stworzeniu raportów „Internauci a rynek nieruchomości w największych polskich miastach” oraz „Plany i decyzje mieszkaniowe Polaków z zagranicy”. Są one cennym źródłem informacji dla firm działających na rynku nieruchomości. Pozwalają bowiem poznać trendy panujące w tym sektorze, a tym samym zdobyć przewagę nad konkurencją i sprostać oczekiwaniom klientów.

 

 

O badaniu - badanie przeprowadzono między 28 lutego a 15 kwietnia 2008 roku przy użyciu ankiet internetowych na losowo wybranej próbie użytkowników, łączących się z internetem z (lub z okolic) Trójmiasta, Krakowa, Poznania, Warszawy lub Wrocławia oraz z zagranicy. Analizą objęto internautów w wieku co najmniej 20 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. W pierwszym raporcie („Internauci a rynek nieruchomości w największych polskich miastach”), 2 955 osób włączonych do analiz musiało ponadto kupić mieszkanie w ciągu roku poprzedzającego badanie lub planować taki zakup w ciągu roku następującego po badaniu na terenie (lub w okolicy) jednego z wymienionych ośrodków miejskich. W drugim raporcie („Plany i decyzje mieszkaniowe Polaków z zagranicy”) analizowano odpowiedzi wszystkich 6 909 respondentów mieszkających obecnie poza Polską.

 

Gemius SA – firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m. in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności prowadzonych w internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych – Megapanel PBI/Gemius.  Firma realizuje badania internetu w Polsce, Czechach, Słowacji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Rumunii, na Ukrainie, a także na Węgrzech, Słowenii i Chorwacji.


ostatnia aktualizacja: 2008-07-22
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności