Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Source
Obawa o utratę pracy na rzecz tych, którzy potrafią wykonywać zadania szybciej, taniej i być może bardziej kreatywnie, towarzyszy człowiekowi od dawna. Z drugiej strony pojawia się obietnica nowej klasy próżniaczej, która uwolniona od przyziemnych, monotonnych i nudnych obowiązków, ma więcej wolnego czasu dla siebie. W świetle prognoz zapowiadających, że w ciągu najbliższych 20 lat 35% zawodów w Zjednoczonym Królestwie będzie zagrożonych automatyzacją, być może nadszedł już czas, by odróżnić terminatorów zawodów wykonywanych przez człowieka od suszarek bębnowych.
Do dnia dzisiejszego prawdziwy potencjał „w pełni połączonego” świata hamowało to, co miało go napędzać: technologia baterii. Materiał zdolny do przekształcania światła słonecznego, ciepła i ruchu w energię może już niedługo ten stan rzeczy zmienić.
Uruchomiona przez firmę Shell nowa stacja w Cobham, przy autostradzie M25, została wyposażona w ATM w ramach finansowanego ze środków UE projektu HYFIVE. To pierwsza z trzech stacji tankowania wodoru, które firma Shell zamierza otworzyć w 2017 r. w Zjednoczonym Królestwie.
Nowa maszyna o nazwie Watly oferuje rozwiązanie trzech najważniejszych wyzwań, z którymi boryka się społeczeństwo – zapewnienie dostępu do czystej wody, zrównoważone wytwarzanie energii elektrycznej i korzystanie z owoców trwającej rewolucji cyfrowej. Wspomagane z budżetu programu „Horyzont 2020” innowacyjne MŚP pracujące nad projektem są niemal gotowe do zaprezentowania pierwszej maszyny Watly w pełnej skali.
Finansowany ze środków unijnych projekt ALTEREGO pomaga naukowcom w opracowaniu „gry w lustrzane odbicie” z użyciem sztucznej inteligencji, która może zapewnić niedrogą i nieinwazyjną metodę diagnozowania i monitorowania schizofrenii.
Naukowcy, których prace są częściowo wspierane przez finansowany ze środków UE projekt SOMA, opracowali wszechstronne chwytaki robotyczne, potrafiące chwytać tysiące produktów dostępnych w supermarketach.
Częściowo wspierani przez finansowany ze środków UE projekt LUMINOUS neurobiolodzy opracowują rewolucyjny interfejs mózg-komputer dla pacjentów z zespołem całkowitego zamknięcia (CLIS).
W ramach nowych badań, częściowo wspieranych z funduszy finansowanego ze środków UE projektu IQIT, przygotowano pierwszy, przemysłowy plan budowy wielkoskalowego komputera kwantowego, który może otworzyć drogę do ekscytującej rewolucji technologicznej.
W ramach finansowanego ze środków UE projektu POLYACT zasady wytwarzania tkanin wykorzystano do produkcji mikrosiłowników, które mogą znaleźć cały szereg zastosowań biomedycznych zarówno na ciele człowieka, jak i w jego wnętrzu.
W ramach finansowanego ze środków UE projektu MINTWELD poczynione zostały przełomowe ustalenia dotyczące pękania podczas krzepnięcia w procesie spawania stali – to jeden z kluczowych dla przemysłu i sektora budowlanego problemów, ponieważ jego niewykrycie może skutkować wadami konstrukcyjnymi.
W wyścigu do inteligentnego otoczenia domy wydają się z roku na rok skupiać na sobie coraz większą uwagę. Sterowanie głosem jest jednym z narzędzi, w które przedsiębiorstwa nowoczesnych technologii chcą inwestować a – choć dostępne rozwiązania są nadal w powijakach – dofinansowany ze środków unijnych projekt zaskoczy je wykonując kolejny krok naprzód: sterowanie głosem z domieszką automatycznego rozpoznawania mowy.
Słyszy się, że zbyt intensywne korzystanie ze smartfona może negatywnie wpływać na rozwój mózgu a nawet spowodować uszkodzenie szyi. Jednak nie wyrzucajmy go do kosza. Dofinansowany ze środków unijnych projekt ma podnieść wiarygodność zdrowotną smartfonów poprzez opracowanie „Węchofona” – modułu, który będzie w stanie analizować powietrze wydychane przez użytkownika i wykrywać nawet 17 różnych chorób.
W Laboratorium Informatyki i Sztucznej Inteligencji MIT stworzony został pierwszy na świecie system, który pozwala każdemu użytkownikowi zbudować własny dron i dostosować go do swoich potrzeb. Potencjał tego inteligentnego narzędzia projektowego – stworzonego po części dzięki finansowanemu ze środków unijnych projektowi SOMA – zademonstrowano na różnych przykładach, w tym pięciośmigłowym „pentakopterze” i „króliczkokopterze” w kształcie królika.
Nie ma wątpliwości, że potencjał grafenu i jego produkcja na masową skalę były jak dotąd powstrzymywane przez żmudne metody wytwarzania i związane z tym wysokie koszty Nowa technika opracowana przez partnerów projektu CARERAMM może te problemy przezwyciężyć.
W tym ostatnim wydaniu serii „Wyznaczanie trendów w nauce” w 2016 r. (kiedy będziecie to czytać, autor będzie już cieszyć się świętami w domowych pieleszach), przedstawiamy trzy związane ze świętami Bożego Narodzenia relacje, które w tym świątecznym okresie trafiły na czołówki doniesień w mediach.
Wiele współczesnych dzieł sztuki jest zagrożonych z powodu niezwykle szybko postępującego procesu niszczenia. W ramach NANORESTART – projektu poświęconego opracowywaniu nanomateriałów do ochrony i renowacji dziedzictwa kulturowego – wydrukowano w 3D rzeźbę, aby testować na niej nowe metody renowacji.
Partnerzy projektu PI-SCALE zaprezentowali niedawno swoje pierwsze demonstracyjne linie pilotażowe produkcji elastycznych OLED, stwarzając europejskim przedsiębiorstwom ogromną szansę na wprowadzenie ich pomysłów i koncepcji na rynek. Pokazane paski OLED posłużą za surowiec w specjalistycznych zastosowaniach oświetleniowych w opiece zdrowotnej, architekturze i transporcie.
Nowy materiał perowskitowy opracowany przez unijnych naukowców zadecyduje o kształcie kolejnej generacji dysków twardych.
Wyniki nowych badań prowadzonych w ramach finansowanego ze środków UE projektu FUTURE SKY SAFETY pokazały, że połowa pilotów uważa, iż zmęczenie nie jest poważnie traktowane przez linie lotnicze, co budzi obawy o bezpieczeństwo europejskiego sektora lotniczego.
Finansowani ze środków UE naukowcy opracowali ultraszybką technikę rentgenowską, która może zrewolucjonizować wiedzę o budowie i funkcji na poziomie atomowym i molekularnym.
Partnerzy trzech finansowanych ze środków UE projektów – NEUWALK, WALK AGAIN oraz E-WALK – przyczynili się do opracowania bezprzewodowego „interfejsu mózg-rdzeń kręgowy”, który omija uszkodzenia rdzenia kręgowego i przywraca zdolność chodzenia w tymczasowo sparaliżowanej nodze.
W czasie drugiego wydarzenia popularyzacyjnego, które odbyło się w czwartek, 3 listopada 2016 r., w Brukseli, partnerzy projektu CAPACITY4RAIL zebrali się, by omówić obiecujące wyniki swoich prac, które wesprą budowę silnej, nowoczesnej i niezawodnej sieci kolejowej w Europie.
Przedsiębiorstwa, które dążą do tego, aby się wyróżnić w dzisiejszym przemyśle gier wideo potrzebują trzech podstawowych zasobów: oryginalna koncepcja i scenariusz, intuicyjna strategia gry i fotorealistyczne środowiska gry. Chociaż europejski przemysł gier wideo jest bardzo rzutki, konkurencja depcze mu po piętach, a małe przedsiębiorstwa niemal nie mają szans na sukces bez zainwestowania ogromnych środków w środowiska 3D. Technologia opracowana w ramach projektu CR-PLAY – umożliwiająca tworzenie realistycznych środowisk gier opartych na zdjęciach i filmach wideo – może zwiększyć ich potencjał.
W czasie konferencji zamykającej, jaka odbyła się 18 października 2016 r. w Brukseli, partnerzy finansowanego ze środków UE projektu USE-IT-WISELY przedstawili innowacyjne ramy i narzędzia, dzięki którym europejscy producenci będą mogli skutecznie konkurować w coraz bardziej zglobalizowanej gospodarce światowej.
W ramach jedynego w swoim rodzaju programu szkoleniowego przygotowanego przez przedsiębiorstwa wespół ze środowiskiem akademickim, partnerzy finansowanego ze środków UE projektu MARE-WINT pomogli zaspokoić znaczący niedobór wykwalifikowanej kadry w rozkwitającym sektorze morskiej energetyki wiatrowej.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności