Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Source
Globalne trendy wyraźnie wskazują na potrzebę ulepszenia metod wykrywania i identyfikowania źródeł promieniotwórczości i materiałów jądrowych. Aby odpowiedzieć na to wyzwanie, naukowcy z UE stworzyli innowacyjny zestaw narzędzi.
Konstruktorzy silników lotniczych próbują zwiększyć ich wydajność, a jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa. Naukowcy z UE podjęli się rozwiązania tego problemu przy pomocy ciepła odpadowego odzyskiwanego z układu wydechowego i umożliwiającego zasilanie zmodyfikowanego zespołu tłoków.
W ramach unijnej inicjatywy utworzono sieć badawczą zajmującą się efektywnością energetyczną i optymalizacją wykorzystania sprzętu gospodarstwa domowego. Obecnie sprzęt AGD pochłania ponad 50% całkowitej energii elektrycznej zużywanej w domu.
Powłoka ze zmianą kształtu może potencjalnie zmniejszyć zużycie paliwa w samolocie, pozwalając, by skrzydła przystosowywały się do zmieniających się warunków lotu. Badacze finansowani ze środków UE opracowali ramy inżynieryjne umożliwiające zdefiniowanie optymalnej konstrukcji tego typu inteligentnych struktur.
Zjawisko warstwy przyściennej odgrywa bardzo ważną rolę w określaniu oporu samolotu. Badacze wspierani ze środków UE opracowali technologię wywiercania otworów ssących w głównych komponentach generujących opór samolotu, takich jak krawędzie natarcia skrzydła i usterzenia poziome, która ma w znacznym stopniu obniżyć zużycie paliwa.
Odkąd odkryto grafen, czyli materiał składający się z pojedynczej warstwy węgla grubości jednego atomu, młoda dziedzina badań nad materiałami dwuwymiarowymi rozwija się w tempie wykładniczym. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zaprezentowali całkowicie nowy sposób kontrolowania właściwości układów w nanoskali, wywołując naprężenia w arkuszach grafenu i półprzewodnika na bazie molibdenu.
Choć korzyści płynące ze stosowania lekkich kompozytów polimerowych są dobrze znane, na drodze do ich szerszego zastosowania stoją wątpliwości co do ich osiągów w warunkach skrajnie wysokiej temperatury. Naukowcy wspierani ze środków UE opracowali jednak dwa nowe typy materiałów, które są albo ogniotrwałe, albo zapewniają ochronę przy minimalnym zwiększeniu masy.
Partnerzy finansowanego ze środków UE projektu COLUMNARCODECRACKING z powodzeniem wykorzystali wysokopolowe skanery fMRI do mapowania kolumn neuronalnych. To osiągnięcie otwiera drogę do ekscytujących, nowych zastosowań, takich jak interfejsy mózg-komputer.
Naukowcy badają problemy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa, związane z nanocząsteczkami stosowanymi w przemyśle produkcji tuszy i pigmentów, opracowując nietoksyczne alternatywy i wdrażając bardziej restrykcyjne protokoły bezpieczeństwa.
Żegluga to siła napędowa współczesnej gospodarki, mająca kluczowe znaczenie dla europejskich przedsiębiorstw. W następstwie surowych przepisów wprowadzonych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), naukowcy korzystający z dofinansowania ze środków UE pracowali nad sposobami zredukowania jej oddziaływania na środowisko.
Badacze europejscy przystąpili do miniaturyzacji katalizatorów i reaktorów chemicznych, aby stworzyć bardziej zrównoważone sposoby produkcji chemikaliów czystych dla wielu gałęzi przemysłu.
Zespół badaczy europejskich przetestował bieżnikowane opony ciężarowe w celu określenia parametrów funkcjonalnych wymaganych przepisami. Jednym z wyników prac jest program umożliwiający stosowanie wydajnej metodologii dzięki wykorzystaniu nowatorskiego algorytmu.
Głównym problemem w fizyce kwantowej jest opracowanie narzędzi doświadczalnych pozwalających uzyskać informacje o stanach materii i promieniowania, takich jak foton. Naukowcy finansowani ze środków UE zajęli się poszukiwaniem sposobów na zmierzenie stanu poszczególnych kwantów światła.
Powszechne obecnie dążenie do maksymalizacji wyników przy minimalizacji nakładów znajduje odzwierciedlenie również w miniaturyzowaniu nowej generacji układów elektronicznych, ogniw paliwowych i urządzeń medycznych. Ciągłe zmniejszanie rozmiarów części wymaga jednak dokładnych i opłacalnych technik mikrowytwarzania.
Umiejętność strojenia interakcji między światłem a materią na poziomie kwantowym otworzyłaby drogę do budowy komputerów kwantowych i kwantowych technik wykrywania. Dofinansowanie UE pozwoliło naukowcom opracować ramy teoretyczne, dzięki którym realizacja tego celu może stać się realna.
Okres życia i niezawodność to dwie najważniejsze kwestie, od których zależy pomyślna komercjalizacja technologii ogniw paliwowych ze stałym tlenkiem (SOFC). Naukowcy, wspierani ze środków UE, ujawnili mechanizmy, które odpowiadają za obniżanie wydajności SOFC.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zademonstrowali zupełnie nowy, ekologiczny układ napędowy do załogowych i bezzałogowych pojazdów latających. Opracowana konstrukcja kołowca z obrotowymi skrzydłami może zrewolucjonizować lotnictwo.
Naukowcy z UE ocenili innowacje w europejskim transporcie regionalnym i pomogli w ich rozwijaniu. Platforma inteligentnej specjalizacji (S3P) umożliwiła przygotowanie map drogowych dla każdego regionu, a ukoronowaniem tych działań jest opracowanie zbioru strategicznych zaleceń.
Materiały ceramiczne mają właściwości bardzo pożądane w wielu zastosowaniach inżynieryjnych, ale ich wadą jest niska niezawodność i mała trwałość. Naukowcy z UE połączyli metody eksperymentalne i numeryczne, aby wyeliminować te niedoskonałości.
Naukowcy z UE zaprojektowali przetwornik cyfrowo-analogowy (DAC), który charakteryzuje się niskimi odkształceniami przy wysokich częstotliwościach wyjściowych. Czyste kształty fal są szczególnie ważne w systemach komunikacji bezprzewodowej nowej generacji, telewizji kablowej i urządzeniach radiowych, wymagających szybkiego przesyłu danych.
Jeden z projektów unijnych połączył nowoczesną inżynierię oprogramowania, systemów i wiedzy z doświadczeniem sektora przetwórczego w zakresie zastosowań praktycznych. Umożliwiło to opracowanie nowych algorytmów i platformy oprogramowania do solidnego, adaptacyjnego modelowania predykcyjnego, mogącego znaleźć zastosowanie w wielu branżach.
Naukowcy z UE pracują nad nowym procesem certyfikacji w zakresie hałasu generowanego przez pociągi pasażerskie i towarowe. Cichsze pociągi są lepsze dla środowiska, a także dla osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych.
Energia pływów, zależna wyłącznie od orbity księżyca, Ziemi i Słońca, jest niezawodna, niewyczerpana i w dużej mierze przewidywalna. Badacze wspierani ze środków UE z powodzeniem opracowali nowy rodzaj prototypowego generatora energii pływów, znacznie tańszy i bardziej wydajny od dotychczasowych, zastępując konwencjonalne materiały magnetyczne bardziej innowacyjnymi.
Nowy rodzaj miejskiego transportu publicznego mógłby wypełnić lukę między dostępnymi środkami transportu masowego i prywatnego. W ramach unijnej inicjatywy zaprojektowano nowy system transportu miejskiego oparty na pojazdach nowej generacji.
Pomimo postępów w dziedzinie ogniw paliwowych, wciąż niezbędne jest rozszerzenie badań, które pozwolą sprostać oczekiwaniom w zakresie potencjału tej technologii. W ramach finansowanego ze środków UE projektu poczyniono znaczne postępy w pracach nad kontrolowaniem wymagających funkcji ogniw paliwowych.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności