W ramach unijnego projektu badano materiały nanostrukturalne, które można by wykorzystać do renowacji ważnych obiektów dziedzictwa kulturowego i dzieł sztuki.
Oświetlenie odpowiada za znaczną część zużycia energii elektrycznej w budynkach mieszkalnych i użytkowych. W ramach unijnego projektu powstają diody LED zbudowane w oparciu o obiecujące materiały, które zużywają o 50% mniej energii niż świetlówki.
Europejsko-koreańska współpraca w dziedzinie inteligencji otoczenia i przetwarzania rozpowszechnionego daje nadzieję na szybki rozwój Internetu rzeczy (IoT).
Ogniwa paliwowe są obiecującą technologią, która może pomóc w poprawie ekologiczności samolotów nowej generacji oraz umożliwi wykorzystanie różnych rodzajów paliwa. Uczestnicy unijnego projektu badali metody wytwarzania wodoru ze standardowego paliwa lotniczego.
Rosnący popyt na inteligentne urządzenia prowadzi do miniaturyzacji układów elektronicznych. Naukowcy z UE badali nowe nanooscylatory, których zastosowanie zamiast konwencjonalnych oscylatorów pozwoli pokonać bariery dotyczące miniaturyzacji.
Pomyślne testy pociągu towarowego o długości 1500 m otwierają zupełnie nowy rozdział dla europejskiego transportu towarowego. Przeprowadzony test stanowi kluczowy krok ku zwiększaniu konkurencyjności sektora kolejowych przewozów towarowych poprzez efektywniejsze eksploatowanie pociągów i obniżanie kosztów.
Zwiększenie zawartości niemetalowych komponentów w samolotach rodzi obawy co do przewodzenia przez nie elektryczności. W ramach unijnego projektu wykorzystano nanotechnologię do opracowania nowych wielofunkcyjnych materiałów kompozytowych, które potrafią efektywnie przewodzić prąd elektryczny.
Badania i innowacje mogą pomóc krajom Morza Śródziemnego w rozwoju i promowaniu zrównoważonej energii. Unijna inicjatywa wspiera badani i innowacje w dziedzinie energii odnawialnej i efektywności energetycznej (RE&EE) w basenie Morza Śródziemnego.
Integracja planowania międzynarodowych, multimodalnych podróży jest trudnym zadaniem. Wykorzystując wcześniejszą inicjatywę z zakresu transportu intermodalnego, badacze z UE zaprojektowali zaawansowaną platformę internetową i mobilną, która ułatwia podróżnym optymalizowanie tras i poszczególnych ich etapów.
Syntetyczne bariery tlenowe chronią żywność, leki i kosmetyki przed szkodliwym działaniem powietrza i wilgoci. Finansowany ze środków UE zespół badawczy stworzył z produktów ubocznych produkcji sera nowe bariery biologiczne, nadające się do w całości recyklingu.
Silniki wewnętrznego spalania istnieją już od XIX w. i obecnie stanowią najpowszechniejsze maszyny do generowania energii. Nowe technologie smarowania pozwolą znacznie zwiększyć sprawność silników i obniżyć emisje w zastosowaniach motoryzacyjnych.
Nowy model logistyczny umożliwia współdzielenie przez różnych klientów przepływów transportowych. W ramach unijnego inicjatywy opracowano narzędzia i ramy prawne, które umożliwiają zastosowanie tej koncepcji w biznesie.
Niedawny projekt zajął się promowaniem wykorzystania rozwiązań z zakresu technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz robotyki jako odpowiedzi na wyzwania stojące przed rolnictwem europejskim.
Finansowani ze środków UE naukowcy opracowali innowacyjną laserową procedurę optyczną umożliwiającą pomiary deformacji materiału łopat turbin wiatrowych.
Transport to jeden z czynników kluczowych dla wydajności ekonomicznej oraz konkurencyjności Europy W ramach jednej z unijnych inicjatyw opracowano porady dotyczącego efektywnego inwestowania w publiczną i prywatną infrastrukturę.
Optymalizacja technologii ogniw paliwowych może zmniejszyć poziom hałasu i emisję spalin. Unijni naukowcy odkrywają przenośne systemy zasilające z zastosowaniem do dostarczania energii elektrycznej urządzeniom w pojazdach rekreacyjnych.
Istnieją różne przeszkody uniemożliwiające projektowanie i wytwarzanie soczewek i oprawek na podstawie określonych wymogów użytkowników końcowych, a także zapewnienie opłacalności ich produkcji. W ramach inicjatywy UE opracowano technologię oraz elastyczne i łatwo modyfikowalne modele biznesowe, które umożliwią produkcję i wprowadzanie na rynek takich nowych produktów.
Budynki aktualnie odpowiadają za około 40% rocznego zużycia energii i emisji dwutlenku węgla w Europie. Tania, ekologiczna technologia ocieplania umożliwi europejskim małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) efektywną modernizację budynków.
W samochodach wykorzystuje się coraz więcej elementów z lekkiego aluminium, ale aktualnie stosowane metody usuwania pęcherzyków gazu wodorowego (H2) powodujących porowacenie materiału są drogie, nieskuteczne i niebezpieczne. Nowa, lepsza technologia ultradźwiękowa jest gotowa do wprowadzenia na rynek.
Finansowany ze środków UE zespół badaczy połączył nieorganiczne i organiczne elementy konstrukcyjne w celu stworzenia rotaksan, które pewnego dnia mogą być stosowane do budowania komputerów kwantowych.
Rutynowa kontrola i konserwacja w dużych przemysłowych instalacjach nie mogą w rzeczywistości opierać się na rutynie. Unijni naukowcy opracowali autonomiczne systemy robotów, które przyczynią się do ochrony inwestycji kapitałowych i zwiększania bezpieczeństwa ludzi.
Małe i średnie przedsiębiorstwa europejskie (MŚP) działające w branży odlewnictwa żeliwa wymagają modernizacji, aby utrzymać swoją konkurencyjność. W tym celu duże europejskie konsorcjum wdraża zasady produkcji odchudzonej (lean manufacturing) oraz zaawansowane metody kontroli.
Zespół badaczy z UE pracuje nad koncepcją bezzałogowego transportu towarowego. Propozycja obejmuje projekty rożnych modułowych systemów pokładowych służących do sterowania statkiem, wykrywania i komunikacji, a także stacji lądowych.
Akumulatory litowo-jonowe są standardowo używane we współczesnych pojazdach elektrycznych, ale trzeba je ładować co około 150 km. Już wkrótce mogą je zastąpić akumulatory litowo-powietrzne, a w ramach pionierskiego projektu pracowano nad rozwiązaniami konstrukcyjnymi takich akumulatorów.
Polihydroksymaślan (PHB) to biodegradowalny polimer uzyskiwany z zasobów odnawialnych w wyniku procesów fermentacji zachodzących z udziałem kilku rodzajów bakterii. Naukowcom udało się wyeliminować główną wadę korzystania z PHB: słabe właściwości mechaniczne.