W celu zmniejszenia zużycia energii w skali globalnej, potrzebne są nowe źródła światła. Europejskie konsorcjum pracowało nad narzędziami do modelowania potrzebnymi do optymalizacji przyjaznej środowisku technologii oświetleniowej.
Kompozyty polimerowe coraz częściej zastępują konstrukcje metalowe w przemyśle lotniczym. Naukowcy dowiedli możliwości wykorzystania czujników odkształceń, które będą prowadziły ciągły monitoring stanu konstrukcji oraz przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa.
Samolot hybrydowy, łączący najlepsze cechy sterowca, płatowca, śmigłowca i poduszkowca, może okazać się doskonałym rozwiązaniem w wielu dziedzinach. Naukowcy udoskonalili aktualne koncepcje, dzięki serii rygorystycznych testów doświadczalnych i modelowaniu.
Oprogramowanie do śledzenia danych, zaprojektowane pierwotnie na potrzeby fizyków z ośrodka CERN, wymaga wprowadzenia nowych funkcji. Uczestnicy unijnej inicjatywy postanowili unowocześnić to oprogramowanie.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy opracowuje nową generację magnesów trwałych, odchodząc od stosowania pierwiastków ziem rzadkich. Magnesy te powinny być szczególnie atrakcyjne dla pojazdów i maszyn elektrycznych.
Finansowany ze środków UE zespół naukowców dokonał istotnych postępów w badaniach właściwości termomechanicznych i elektronicznych grafenu oraz heksagonalnego azotku boru (h-BN).
Finansowany ze środków UE zespół badawczy opracowuje nowe materiały plastikowe, które mają zdolność do spontanicznej samonaprawy, podobnie jak żywe organizmy. Materiały te będą miały istotne implikacje dla poprawy trwałości pojazdów oraz budowy bezpiecznych i wytrzymalszych dróg.
Odprowadzanie ciepła to ważne zagadnienie, jeśli chodzi o urządzenia mikroelektroniczne i optoelektroniczne. Uczestnicy unijnego projektu pracują nad budową innowacyjnego układu chłodzenia, który w przeciwieństwie do konwencjonalnych rozwiązań opartych na cieczach jednofazowych będzie wykorzystywał przepływy wielofazowe.
Finansowany ze środków UE projekt realizowany przez zespół złożony z badaczy i firm umożliwił dokonanie pierwszego w kierunku stworzenia europejskiego szybkiego procesora sygnału cyfrowego (DSP), który spełni wymagania przyszłych misji kosmicznych.
System transportowy oparty na osobistych pojazdach latających (PAV) powoli przestaje być koncepcją rodem z gatunku science fiction. Ostatnie postępy technologiczne tworzą fundamenty pod realizację tego ambitnego przedsięwzięcia.
Pociągi i statki postrzegane są jako obiecująca alternatywa pomagająca zminimalizować zagęszczenie ruchu drogowego i emisje zanieczyszczeń generowane przez pojazdy frachtowe. Europejska inicjatywa pomaga w łagodnym przejściu na bardziej energooszczędne środki transportu towarów.
Choć przeprowadzono wiele badań nad potencjalną toksycznością nanocząsteczek dla ludzi, wciąż nie znamy odpowiedzi na ważne pytania dotyczące tego, co dzieje się z nanocząsteczkami w glebie. Nowe badanie rzuca światło na czynniki wpływające na biodostępność i toksyczność wobec organizmów żyjących w glebie.
Równoległe przetwarzanie różnych zestawów danych przez platformy wielu procesorów jest niezbędne do działania wielu aplikacji multimedialnych. Nowa architektura chipu korzystająca ze schematów inteligentnego zarządzania energią może ograniczyć jej zużycie przez przenośne urządzenia.
Zaawansowane materiały stoją za większością codziennych zastosowań i technologii, które zrewolucjonizowały sposób życia ludzi na całym świecie, ale nadal pozostają w dużej mierze nieznane ogółowi społeczeństwa. Inicjatywa UE stawia sobie za cel skłonienie ludzi do zastanowienia się nad ich dalekosiężnym wpływem.
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) produkcyjne coraz częściej korzystają z usług przetwarzania w chmurze w celu zaoszczędzenia czasu oraz pieniędzy. W ramach inicjatywny unijnej rozwijana jest produkcja oparta na chmurze w celu zwiększenia konkurencyjności MŚP w odpowiednich sektorach.
Około 70% dróg, tuneli i mostów w Europie jest zbudowanych z betonu, którego stabilność strukturalną może pogarszać woda lub inne substancje, które wnikają przez szczeliny. Innowacyjny, "gojący się" beton może rozwiązać ten problem.
W tym samym zakresie, w jaki przełącznik światła kontroluje przepływ prądu do urządzenia dającego światło, przełącznik optyczny przekierowuje światło padające. Nowatorskie kwantowe przełączniki optyczne przekierowują pojedyncze fotony padające, niosąc ze sobą implikacje dla przyszłej fotoniki i kwantowych przyrządów obliczeniowych.
Fascynująca technika wysokociśnieniowa może zastąpić stosowanie dwutlenku siarki w winiarstwie i obniżyć koszty zużycia energii. Pozwoli to także zwiększyć konkurencyjność branży na światowym rynku.
Konsorcjum korzystające z dofinansowania UE zainicjowało proces międzynarodowej standaryzacji nanotechnologii, który poprawi jakość i bezpieczeństwo produktów oraz konkurencyjność gospodarki europejskiej w ogromnym sektorze globalnego rynku.
Utrzymanie systemu kanalizacyjnego w czystości i zapewnienie jego sprawności ma decydujące znaczenie dla zdrowia publicznego i właściwego funkcjonowania infrastruktury miejskiej. Naukowcy opracowali zautomatyzowany system kontroli i urządzenie czyszczące, które pozwolą zaoszczędzić wiele czasu i pieniędzy.
Naukowcy korzystający ze środków finansowych UE pracują nad zaawansowanymi, lekkimi i kompaktowymi chłodnicami powierzchniowymi do schładzania paliwa i oleju silnikowego samolotu. Możliwe będzie również wprowadzenie ich na rynek cywilny.
Naukowcy stworzyli podwodne ławice robotów, które funkcjonują jak skupiska ryb – wymieniają się informacjami w celu monitorowania środowiska, przeszukiwania, konserwacji, eksplorowania i zbierania zasobów w podwodnych siedliskach. Partnerzy dofinansowanego ze środków UE projektu COCORO przestudiowali i opracowali zbiorową zdolność poznawczą autonomicznych robotów w ramach bogatego zestawu 10 demonstratorów doświadczalnych, zaprezentowanych w 52 filmach wideo.
Finansowani ze środków UE naukowcy pracują nad nowym systemem czujnika bezprzewodowego przeznaczonym do zastosowania na zewnątrz samolotów w celu wsparcia stałego monitorowania.
Naturalne kompozyty, takie jak kość i macica perłowa stanowią połączenie siły i wytrzymałości ze zdolnością do samonaprawy. Naukowcy opracowali nowe procesy w celu stworzenia kompozytów inspirowanych biologią przeznaczonych na potrzeby energetyki, produkcji czujników i zastosowań biomedycznych.
Korozja stali w żelbecie znacząco skraca żywotność konstrukcji, wywołując potencjalne poważne konsekwencje. Współczesne metody elektrochemiczne i nanotechnologia mogą rozwiązać ten problem w istniejących i planowanych budowlach.