Finansowany ze środków UE zespół badawczy stworzył innowacyjny system mikrofalowy, przeznaczony nie do podgrzewania pożywienia, ale do zastosowania w branży półprzewodnikowej w celu poprawy jakość łączenia materiałów.
Realistyczne nowe koncepcje zaawansowanych technologii napędu mogą otworzyć drogę do stworzenia samolotów cywilnych docierających na drugą stronę świata w 2–4 godzin.
Zespół ekspertów zaproponował skuteczne rozwiązania, dzięki którym lotniska roku 2050 będą bardziej opłacalne, wydajniejsze i bardziej ekologiczne.
W projekcie finansowanym przez UE przeprowadzono szczegółowe badania dotyczące różnych źródeł pola magnetycznego w samochodach elektrycznych. Wyniki wskazały, że nie ma dużej różnicy w narażeniu na pole magnetyczne w stosunku do samochodów z silnikami wewnętrznego spalania.
Naukowcy z UE rozwijają badania z zakresu tłumaczenia maszynowego (MT), które powinny mieść istotne znaczenie dla samej branży, jak i ogółu społeczeństwa. Owocem projektu jest system o ulepszonej architekturze MT, stanowiący bardzo przydane narzędzie dla badaczy, wykładowców i studentów przetwarzania języka naturalnego.
Już wkrótce może być możliwe integrowanie mikroukładów chłodzących z układami elektronicznymi, a dzięki temu znaczne zmniejszenie ilości i kosztów chłodziwa oraz rozmiarów całych układów. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE pomyślnie zademonstrowali pierwszy w swoim rodzaju proces osadzania funkcjonalnych cząsteczek chłodzących na krzemie.
Realizowane są działania metodologiczne i technologiczne w kierunku bardziej wydajnych energetycznie metod produkcji. Działania prowadzą do stworzenia niemal bezemisyjnych systemów produkcyjnych, które pomimo oszczędności pod względem kosztów i energii mają zachowywać wysoką produktywność.
Wsparcie UE pozwoliło zademonstrować bezprecedensowe przejścia fazowe w cienkich warstwach na płaszczyznach styku z podłożami. Uzyskane wyniki powinny mieć szerokie implikacje dla syntezy w dziedzinach sięgających od produkcji farmaceutyków i dodatków spożywczych po elektronikę organiczną.
Nowatorskie rozwiązanie pomagające w przygotowaniu lotnisk na wyzwania przyszłości powinno wspomóc sektor lotniczy w wielu obszarach, od wprowadzania nowych systemów zarządzania bezpieczeństwem po analizowanie zagrożeń dla lotnisk.
Badacze z UE opracowali modele sieci transportowych, aby poprawić ich funkcjonowanie w każdych warunkach. W badaniu połączono dwa rodzaje modeli, które wspólnie pozwoliły na uzyskanie bardziej skutecznej kontroli.
Chiny i Europa podążają odmiennymi drogami jeśli chodzi o kontrolowanie rozwoju miast i zmian w nich zachodzących. W ramach unijnego projektu badano te dwa podejścia poprzez wymiany naukowe.
W latach 60. ub. wieku współzałożyciel firmy Intel Gordon Moore przewidział, że liczba tranzystorów na chipie będzie podwajać się co dwa lata. Ponieważ wygląda na to, że utrzymanie takiego tempa rozwoju elektroniki przestaje być możliwe, naukowcy zaproponowali wykorzystanie elektroniki molekularnej.
Dotychczasowe konstrukcje laserów emitujących zielone światło mają ograniczoną wydajność, moc i żywotność. Już niebawem może się to jednak zmienić za sprawą nowatorskiej technologii rozwijanej przez naukowców korzystających z dofinansowania UE.
W świecie kwantowym czekają liczne możliwości prowadzenia badań i tworzenia nowych zastosowań praktycznych. Sieć szkoleniowa finansowana przez UE znacząco wspomogła nową dziedzinę badań zajmującą się wykorzystywaniem fotonów w nowatorskich, kwantowych układach optoelektronicznych.
Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.
Dzisiejsze statki pasażerskie i handlowe są coraz większe i coraz bardziej skomplikowane. Zastąpienie konwencjonalnej stali innymi materiałami stanowi szansę na minimalizację ich podatności na pękanie w miejscach zwiększonego naprężenia wywołanego obciążeniami zmęczeniowymi.
Nowe materiały powlekające i technologia obróbki już wkrótce umożliwią pokrywanie niedrogich produktów codziennego użytku, takich jak urządzenia AGD czy świeczniki, pełną gamą barw.
W elektrowniach jądrowych używane są liczne struktury metalowe, często łączone poprzez spawanie metali różnego rodzaju. Naukowcy pracują nad opracowaniem podstaw do stworzenia standaryzowanych metod testowania takich spoin, co pozwoliłoby zrezygnować z części kosztownych i nadmierne konserwatywnych inspekcji.
Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.
Zachowanie się elementów polimerowych w wysokich temperaturach było dotychczas określane czasochłonnymi i kosztownymi metodami empirycznymi. Badacze korzystający z dofinansowania UE wykorzystali najnowsze osiągnięcia w dziedzinie symulacji numerycznych do opracowania bardziej systematycznego podejścia do prognozowania sprawności eksploatacyjnej takich materiałów.
Holografia stanowi poważne powiązanie między konwencjonalnymi teoriami mechaniki kwantowej pól i cząsteczek a kwantowymi teoriami grawitacji. Nadal niejasne jest jednak, które kwantowe teorie pola mają swoje grawitacyjne dualne odpowiedniki, a które nie.
Europejscy badacze opracowują metodę produkowania wysokiej jakości elementów metalowych z wykorzystaniem zaawansowanych stopów i druku przestrzennego. Wczesne testy koncepcji i sprzętu przyniosły obiecujące wyniki, a w ramach projektu tworzone są nowe standardy.
Ilość dwutlenku węgla (CO2) emitowanego przez pojazdy ciężarowe o dużej ładowności wzrosła o ponad jedną trzecią od roku 1990 do 2010. Celem inicjatywy podjętej przez UE jest zmniejszenie śladu węglowego poprzez opracowanie innowacyjnych technologii umożliwiających zaoszczędzenie paliwa w pojazdach ciężarowych.
Rurociągi podziemne należą do najwydajniejszych metod przenoszenia cieczy na duże odległości, ale ich inspekcja jest zadaniem trudnym. Już wkrótce będzie możliwe szybkie i dokładne określanie stanu rur od wewnątrz za pomocą zrobotyzowanych głowic z układami ultradźwiękowymi.
Od pierwszych eksperymentów z gazami kwantowymi pułapkowanymi wiązkami lasera minęło zaledwie 10 lat. Naukowcom udało się niedawno wskazać możliwość wykorzystania bardzo czułej techniki do manipulowania spinem pojedynczego atomu w takim układzie.