Koncepcja kolistych pasów startowych na lotniskach może zrewolucjonizować transport lotniczy poprzez skrócenie czasów lotu, zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie przepustowości lotnisk.
Akceleratory cząstek są obecnie niezastąpionymi narzędziami, a instytuty badawcze, zakłady przemysłowe i szpitale na całym świecie eksploatują ich ponad 17 000. Jedna z sieci szkoleniowych finansowanych przez UE zajęła się wyposażeniem młodych badaczy w umiejętności niezbędne do optymalizacji pracy akceleratorów.
Dziewięćdziesiąt procent światowego handlu obsługiwane jest przez transport morski i przewiduje się, że ruch portowy w ciągu dwóch kolejnych dekad podwoi się. Aby sprostać tym szybko rosnącym wymaganiom, w ramach inicjatywy UE przedstawiono innowacyjną technologię zwiększającą wydajność i bezpieczeństwo funkcjonowania portów.
Kompozyty o osnowie ceramicznej (CMC) z wypełnieniem z grafitu ekspandowanego stanowią pionierską klasę materiałów. Nowatorskie metody podgrzewania mikrofalowego pozwolą skrócić czas przetwarzania i zużycie energii, co powinno przełożyć się na popularność nowej technologii.
Zapotrzebowanie na wartościowe produkty łatwo psujące się oraz coraz większa dbałość o bezpieczeństwo żywności to czynniki, które zdecydowały o ożywieniu gospodarczym na rynku transportu chłodniczego. Celem inicjatywy UE jest zajęcie się problematyką wysokich kosztów zużycia energii przez samochody do transportu chłodniczego.
Stosowanie kompozytów polimerowych umożliwiło zmniejszanie masy samolotów bez pogarszania osiągów. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE dokonali znacznych postępów w tej dziedzinie, dostarczając europejskiemu przemysłowi lotniczemu wytyczne dotyczące projektowania, przetwarzania i certyfikacji.
Zrozumienie ewolucji stanów przewzbudzenia (powyżej granicy emisji elektronów) może prowadzić do kontrolowania reakcji chemicznych. Nowatorski system eksperymentalny do inicjowania i badania takich stanów pozwoli prowadzić powiązane prace.
Projekt UE ocenia potencjał techniczny i rynkowy samonaprawiania się różnych materiałów, w tym polimerów, kompozytów polimerowych, betonu i ceramiki. Nowatorskie procesy wydają się być obiecujące.
Tarcie wywołane kontaktem między ciałami stałymi pojawia się w licznych rozwiązaniach technicznych, co ogranicza żywotność układów mechanicznych. Fizyczne mechanizmy tarcia zachodzą w różnych skalach czasoprzestrzennych, w związku z czym finansowani przez UE naukowcy opracowali wieloskalowe platformy modelowania.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE dokonali istotnego postępu w dotychczasowej wiedzy na temat właściwości systemów nanostrukturalnych na bazie grafenu, który umożliwia praktyczne zastosowanie w optoelektronice.
W Trinity College w Dublinie profesor Jonathan Coleman wraz z zespołem opracowuje technologię, która – jeśli prace zakończą się sukcesem – otworzy w materiałoznawstwie nowe drogi ku licznym zastosowaniom przemysłowym. Badania poświęcone są tworzeniu dwuwymiarowych monowarstw z różnorodnych materiałów za pomocą eksfoliacji. Prof. Coleman wprowadzi publiczność w tajniki tej technologii podczas swojej prezentacji na konferencji TEDx i zademonstruje, jak wyprodukować „cudowny materiał” grafen za pomocą miksera kuchennego.
Koncepcja niewidzialności brzmi jak science fiction. Czy nowe badania mogą przenieść ją z fikcji do nauki? Ambitny zamysł przyświecający finansowanym ze środków ERBN badaniom profesora Leonhardta polega na prześledzeniu powiązań między abstrakcyjnymi koncepcjami teoretycznymi z dziedziny geometrii i względności a ich praktycznymi implikacjami w obszarach od materiałoznawstwa po fotonikę. Profesor Leonhardt zaprezentuje wyniki swoich badań 1 grudnia w czasie wydarzenia TEDx Brussels.
Naukowcy opracowali drukowane tranzystory z tworzywa sztucznego, które mogą pomóc w zidentyfikowaniu, na jaki rodzaj choroby cierpimy.
Proteza ręki, która przekazuje bodźce dotykowe wystarczająco czułe, aby obchodzić się z jajkiem, została opracowana przez partnerów projektu NEBIAS w toku 10 lat prac badawczych finansowanych ze środków UE i jest teraz gotowa do eksploatacji. Najbardziej zaawansowana na świecie bioniczna ręka została przetestowana z pomocą Dennisa Aabo Sørensena, który przeszedł amputację. Badany był w stanie intuicyjnie chwytać przedmioty i stwierdzić, co trzyma, mając opaskę na oczach.
Wciskanie się w małe zamknięte przestrzenie, wykonywanie czynności o wysokiej powtarzalności, przechodzenie na emeryturę pracowników z urazami kręgosłupa nawet wtedy, kiedy ich fachowa wiedza jest nadal potrzebna – te realia zwykłego dnia pracy przy budowie samolotów mogą odejść w zapomnienie. Poprzez zaprzęganie robotów do wykonywania niekomfortowych i uciążliwych prac w fabrykach, partnerzy projektu VALERI mają nadzieję podnieść wartość fachowej wiedzy człowieka.
Zanieczyszczenie powietrza i zanieczyszczenie hałasem to jedne z najbardziej podstępnych zagrożeń dla naszego zdrowia. A gdybyśmy mogli monitorować je za pomocą smartfonów? Umożliwiają to aplikacje AirProbe i Widenoise, które powstały w ramach dofinansowanego ze środków unijnych projektu EVERYAWARE. Partnerzy z Belgii, Niemiec, Włoch i Zjednoczonego Królestwa opracowali ten system, aby podnosić wśród użytkowników świadomość środowiska, w którym żyją.
Wyobraź sobie, że spieszysz się, aby złapać pociąg, ale najpierw musisz znaleźć miejsce na parkingu dworcowym, żeby zaparkować swój samochód elektryczny. Tracisz cenny czas szukając miejsca, najlepiej takiego ze stacją ładowania, przez co możesz spóźnić się na pociąg. Czy nie lepiej byłoby po prostu wysiąść z samochodu przed dworcem i pozwolić mu zająć się całą resztą? Już niedługo stanie się to możliwe, dzięki V-CHARGE – unijnemu projektowi badawczemu z dziedziny ICT. W kwietniu 2014 r. na lotnisku w Stuttgarcie przeprowadzono udane próby.
Czy gdy utkwicie Państwo w korku zdarza Wam się zagrać w grę, np. Flappy Bird? Być może istnieje bardziej inteligentne zastosowanie Państwa smartfonu. Aplikacja dla urządzeń przenośnych, stworzona przez europejskich naukowców, być może pozwoli zmniejszyć o 5% ruch uliczny w Państwa mieście w godzinach szczytu.
Próba wygięcia większości płytek elektronicznych kończy się ich złamaniem, przez co stają się bezużyteczne. Ale to ma się zmienić. W ramach europejskiego projektu badawczego o nazwie PLACE-IT opracowano nowy rodzaj elastycznej elektroniki, która nie łamie się w wyniku wyginania.
Współcześnie mamy do czynienia ze wzrostem średniej długości życia, a przedstawiciele "srebrnego pokolenia" stanowią coraz większy odsetek populacji. Czy technologia może nam pomóc dbać o samych siebie oraz o naszych krewnych i przyjaciół w podeszłym wieku? Czy bylibyśmy w stanie żyć w otoczeniu robotów, nieustannie obserwowani przez czujniki? Uczestnicy jednego z finansowanych prze UE projektów badawczych nie mają wątpliwości, że tak.
Badania nad osobliwym zjawiskiem zwanym splątaniem kwantowym - któremu Albert Einstein nadał miano "upiornego" - mogą zrewolucjonizować ICT w nadchodzących latach, wspomagając tak różne obszary jak ultraszybkie obliczenia czy całkowicie bezpieczna komunikacja na duże odległości. Dofinansowani ze środków unijnych naukowcy prowadzą nowatorskie prace nad technologiami kwantowymi. Jeden z zespołów zademonstrował niedawno kluczowy przełom w zwiększaniu zasięgu komunikacji kwantowej.
W Europie prezentowany jest wysoce personalizowany robot towarzyszący, zaprojektowany przez naukowców finansowanych ze środków UE, który być może za dwa lub trzy lata stanie się powszechnym elementem wyposażenia gospodarstw domowych, poprawiając jakość życia starszych obywateli oraz osób cierpiących na zaniki pamięci i trudności ruchowe.
Pojazdy elektryczne (zwane także e-pojazdami oraz pojazdami EV) z pewnością odegrają znaczącą role w kontekście przyszłej mobilności miejskiej, umożliwiając zredukowanie zanieczyszczeń, ograniczenie uzależnienia od paliw kopalnych oraz zmniejszenie wydatków ponoszonych przez kierowców. Chociaż obecnie pojazdy elektryczne stanowią zaledwie niewielki odsetek całkowitej floty pojazdów użytkowanych w Europie, oczekuje się, że ich sprzedaż w ciągu nadchodzących lat będzie rosła w tempie wykładniczym, w dużym stopniu za sprawą postępu technologicznego, który dokonuje się dzięki finansowanym przez UE naukowcom. Technologie opracowywane z myślą o pojazdach w pełni elektrycznych, pozwalające optymalizować bezpieczeństwo, zużycie paliwa oraz odzyskiwanie energii kinetycznej, wnoszą ponadto znaczący wkład na rzecz usprawniania istniejących pojazdów hybrydowych.
Czy pamiętacie Państwo film z Jamesem Bondem, zatytułowany Casino Royale? Ten super-agent, po tym, gdy został otruty, używa przenośnego zestawu diagnostycznego, by zidentyfikować toksynę, a następnie zaalarmować swych przełożonych w Londynie.
W liczebności siła. Uczestnicy finansowanego przez UE projektu uważają, że grupowanie zasobów, wiedzy oraz technologii będących w posiadaniu wielu organizacji zlokalizowanych na obszarze Europy w dużym stopniu przyczyniło się do obecnych postępów badawczych w coraz bardziej istotnej dziedzinie fotoniki.