Rzeczywistość rozszerzona: Ożywianie historii i przyszłości

Czy kiedykolwiek pragnęliście Państwo posiadać wirtualną maszynę do podróży w czasie, dzięki której moglibyście zobaczyć, jak wyglądała sto lat temu ulica, przy której mieszkacie? Czy może chcieliście zobaczyć jak będą wyglądać Wasze nowe meble, zanim je nabyliście? Dzięki unijnemu projektowi VENTURI jest to obecnie możliwe.

Très Cloîtres Numérique , której inauguracja nastąpi w lecie tego roku, stanowi "żywy pomnik" zapomnianej dzielnicy Grenoble, twierdzi Paul Chippendale, koordynator projektu VENTURI. Powyższy projekt realizowano z myślą o osobach, które "znają tę dzielnicę, jak również tych, które są zainteresowane bogatym dziedzictwem kulturowym i społecznym Grenoble".

Użytkownicy mogą, korzystając z tabletu lub smartfona, spojrzeć na miasto przez wirtualny obiektyw. Na współczesny obraz miasta, rejestrowany za pośrednictwem kamery wbudowanej w urządzenie przenośne, nakładane są historyczne fotografie oraz trójwymiarowe rekonstrukcje dawnych budynków, co pozwala użytkownikom "cofnąć się w czasie". Uczniowie lokalnych szkół zgromadzili fotografie i wspomnienia posiadane przez swych rodziców i dziadków, w celu zachowania ich dla przyszłych pokoleń.

Więcej, niż smartfony i tablety: przenośna rzeczywistość rozszerzona

Chociaż inicjatywa Très Cloitres Numérique jest z pewnością ambitna, to bazuje na korzystaniu z ekranu tabletu lub smartfona. Tymczasem zamiast korzystać z urządzenia przenośnego powinno być możliwe zanurzenie się w rozszerzonej rzeczywistości w sposób transparentny, dzięki inteligentnym okularom, zegarkom i słuchawkom, twierdzi Chippendale.

"Obowiązujący obecnie, "panoramiczny" standard rozszerzonej rzeczywistości, polegający na przemienianiu smartfona w swego rodzaju magiczną lupę, z pewnością sprawia, że rozszerzona rzeczywistość jest dostępna dla mas, jednak według mnie ogranicza komfort korzystania z niej. Chociaż zawodowo zajmuję się tą dziedziną, wciąż nie korzystam na co dzień z rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości", twierdzi Chippendale. "Istniejące rozwiązania są zbyt ogólne i nie dostarczają mi informacji, których poszukuję, w zależności od miejsca, w którym aktualnie się znajduję, tego, co robię oraz tego, co lubię.

Wierzę jednak, że powyższa sytuacja ulegnie zmianie". W ramach projektu VENTURI badaliśmy najnowsze osiągnięcia z zakresu "wyczuwania rzeczywistości" w oparciu o rozpoznawanie obrazów oraz sensorykę, a także połączyliśmy je z intuicyjnym "wzbogacaniem rzeczywistości" poprzez trójwymiarowy dźwięk oraz zastosowanie inteligentnych zegarków i okularów, takich jak GoogleGlass".

Celem inicjatywy VENTURI jest stworzenie rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, które w sposób płynny wkomponują się w interakcje użytkowników ze światem rzeczywistym. Zamiast zatrzymywać się, w celu spojrzenia na ekran smartfona lub tabletu, użytkownicy będą otrzymywali informacje wzbogacające ich otoczenie za pośrednictwem słuchawek lub inteligentnych okularów.

Rozszerzona rzeczywistość w służbie konsumentom

Systemy rozszerzonej rzeczywistości, opracowane przez uczestników projektu VENTURI, pozwalają tworzyć nie tylko wirtualne galerie historyczne. Przedsiębiorstwa takie jak Volkswagen, Audi oraz IKEA współpracują z partnerem projektu, firmą Metaio tworząc nowe, ekscytujące narzędzia. Przykładowo, klienci firmy Audi mogą w sposób wirtualny znaleźć się we wnętrzu swego nowego samochodu i poznać jego funkcje, natomiast firma Volkswagen umożliwia dostosowanie pojazdu do potrzeb przed jego zamówieniem. Z kolei IKEA oraz Mitsubishi umożliwiają sprawdzenie jak nowe produkty będą wyglądały w domu lub biurze klienta, przed dokonaniem zakupu.

Dzięki współpracy z Metaio oraz Sony uczestnicy inicjatywy VENTURI tworzą pierwszą generację powszechnych narzędzi z zakresu rozszerzonej rzeczywistości. Jak twierdzi Paul Chippendale:
"Dzięki udziałowi firmy Sony w projekcie VENTURI mogliśmy zapoznać się z projektami przyszłych urządzeń przenośnych, takich jak inteligentne opaski (noszone na nadgarstku i rejestrujące czynności wykonywane przez ich użytkowników), czy też zaawansowane hełmy wideo. Powyższe informacje, wraz z dogłębną wiedzą rynkową, posiadaną przez firmę Metaio, pozwoliły nam stworzyć personalizowane treści z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, dostosowane do profilu społecznego użytkownika, otaczającego go środowiska oraz tego, co w danym momencie robi".

opublikowano: 2015-01-21
Komentarze


Polityka Prywatności