Très Cloîtres Numérique , której
inauguracja nastąpi w lecie tego roku, stanowi "żywy pomnik"
zapomnianej dzielnicy Grenoble, twierdzi Paul Chippendale, koordynator
projektu VENTURI. Powyższy projekt realizowano z myślą o osobach, które
"znają tę dzielnicę, jak również tych, które są zainteresowane bogatym
dziedzictwem kulturowym i społecznym Grenoble".
Użytkownicy mogą, korzystając z tabletu lub smartfona, spojrzeć na
miasto przez wirtualny obiektyw. Na współczesny obraz miasta,
rejestrowany za pośrednictwem kamery wbudowanej w urządzenie przenośne,
nakładane są historyczne fotografie oraz trójwymiarowe rekonstrukcje
dawnych budynków, co pozwala użytkownikom "cofnąć się w czasie".
Uczniowie lokalnych szkół zgromadzili fotografie i wspomnienia posiadane
przez swych rodziców i dziadków, w celu zachowania ich dla przyszłych
pokoleń.
Więcej, niż smartfony i tablety: przenośna rzeczywistość rozszerzona
Chociaż inicjatywa Très Cloitres Numérique jest z pewnością ambitna,
to bazuje na korzystaniu z ekranu tabletu lub smartfona. Tymczasem
zamiast korzystać z urządzenia przenośnego powinno być możliwe
zanurzenie się w rozszerzonej rzeczywistości w sposób transparentny,
dzięki inteligentnym okularom, zegarkom i słuchawkom, twierdzi
Chippendale.
"Obowiązujący obecnie, "panoramiczny" standard rozszerzonej
rzeczywistości, polegający na przemienianiu smartfona w swego rodzaju
magiczną lupę, z pewnością sprawia, że rozszerzona rzeczywistość jest
dostępna dla mas, jednak według mnie ogranicza komfort korzystania z
niej. Chociaż zawodowo zajmuję się tą dziedziną, wciąż nie korzystam na
co dzień z rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości", twierdzi
Chippendale. "Istniejące rozwiązania są zbyt ogólne i nie dostarczają mi
informacji, których poszukuję, w zależności od miejsca, w którym
aktualnie się znajduję, tego, co robię oraz tego, co lubię.
Wierzę jednak, że powyższa sytuacja ulegnie zmianie". W ramach
projektu VENTURI badaliśmy najnowsze osiągnięcia z zakresu "wyczuwania
rzeczywistości" w oparciu o rozpoznawanie obrazów oraz sensorykę, a
także połączyliśmy je z intuicyjnym "wzbogacaniem rzeczywistości"
poprzez trójwymiarowy dźwięk oraz zastosowanie inteligentnych zegarków i
okularów, takich jak GoogleGlass".
Celem inicjatywy VENTURI jest stworzenie rozwiązań z zakresu
rozszerzonej rzeczywistości, które w sposób płynny wkomponują się w
interakcje użytkowników ze światem rzeczywistym. Zamiast zatrzymywać
się, w celu spojrzenia na ekran smartfona lub tabletu, użytkownicy będą
otrzymywali informacje wzbogacające ich otoczenie za pośrednictwem
słuchawek lub inteligentnych okularów.
Rozszerzona rzeczywistość w służbie konsumentom
Systemy rozszerzonej rzeczywistości, opracowane przez uczestników
projektu VENTURI, pozwalają tworzyć nie tylko wirtualne galerie
historyczne. Przedsiębiorstwa takie jak Volkswagen, Audi oraz
IKEA współpracują z partnerem projektu, firmą
Metaio
tworząc nowe, ekscytujące narzędzia. Przykładowo, klienci firmy Audi
mogą w sposób wirtualny znaleźć się we wnętrzu swego nowego samochodu i
poznać jego funkcje, natomiast firma Volkswagen umożliwia dostosowanie
pojazdu do potrzeb przed jego zamówieniem. Z kolei IKEA oraz Mitsubishi
umożliwiają sprawdzenie jak nowe produkty będą wyglądały w domu lub
biurze klienta, przed dokonaniem zakupu.
Dzięki współpracy z Metaio oraz Sony uczestnicy inicjatywy VENTURI
tworzą pierwszą generację powszechnych narzędzi z zakresu rozszerzonej
rzeczywistości. Jak twierdzi Paul Chippendale:
"Dzięki udziałowi
firmy Sony w projekcie VENTURI mogliśmy zapoznać się z projektami
przyszłych urządzeń przenośnych, takich jak inteligentne opaski (noszone
na nadgarstku i rejestrujące czynności wykonywane przez ich
użytkowników), czy też zaawansowane hełmy wideo. Powyższe informacje,
wraz z dogłębną wiedzą rynkową, posiadaną przez firmę Metaio, pozwoliły
nam stworzyć personalizowane treści z zakresu rozszerzonej
rzeczywistości, dostosowane do profilu społecznego użytkownika,
otaczającego go środowiska oraz tego, co w danym momencie robi".