Wibracje pojawiają się codziennie w różnorakich maszynach, a także w
budynkach i elementach infrastruktury. Zjawisko to powoduje zużycie i
uszkodzenie materiałów, często prowadząc do awarii urządzeń lub
infrastruktury. Czy jednak można mu zapobiec? Uczestnicy inicjatywy
WIBRATE z pewnością uważają, że tak, pod warunkiem, że właściwości
wibracji będą odpowiednio zbadane oraz uda się zrozumieć ich przyczyny.
Inżynierowie zaangażowani w project WIBRATE opracowali innowacyjną
technologię wykrywania i analizowania wibracji w różnych
uwarunkowaniach. Powyższe rozwiązanie obejmuje zasilaną w sposób
autonomiczny, bezprzewodową platformę kontrolowania i monitorowania
wibracji, którą w ciągu kilku minut można montować w pociągach,
konstrukcjach z zakresu inżynierii lądowej, instalacjach energetycznych,
takich jak obiekty petrochemiczne, a także w maszynach pracujących w
fabrykach. Co więcej, powyższa technologia pozwoli prawdopodobnie
znacząco obniżyć koszty konserwacji oraz ograniczyć liczbę wypadków
zdarzających się na co dzień.
Projekt WIBRATE to trzyletnia inicjatywa, wsparta kwotą 2,85
milionów euro w ramach 7PR, której uczestnicy opracowali i przetestowali
tego rodzaju detektory. System czujników WIBRATE, zasilanych w całości
energią pochodzącą z wibracji, powstał w wyniku prac konsorcjum
złożonego z europejskich MŚP oraz z centrów badawczych, pod
kierownictwem holenderskiego Uniwersytetu w Twente. Niecałe dwa lata po
rozpoczęciu prac projektowych konsorcjum WIBRATE udało się zdobyć
pierwszy komercyjny kontrakt na wdrożenie systemu czujników dla
brytyjskich linii kolejowych Southeastern Railways.
Zmniejszanie liczby zakłóceń w ruchu kolejowym
Firma Southeastern Railways zainstalowała czujniki w wielu składach
kolejowych i odkryła, że działają w naprawdę imponujący sposób, znacząco
obniżając koszty operacyjne i koszty konserwacji, a także zwiększając
poziom bezpieczeństwa i ułatwiając wykrywanie przedwczesnych awarii.
Obecnie koleje Southeastern twierdzą, że system WIBRATE pozwolił im
zoptymalizować wykorzystanie zasobów, a także ograniczyć ilość zakłóceń
ruchu dotykających pasażerów.
Systemy czujników monitorują zużycie i uszkodzenie łożysk, kół oraz
osi w składach kolejowych, a ich zastosowanie może w przyszłości objąć
także tory kolejowe, twierdzą partnerzy projektu. Ponieważ czujniki są
bezprzewodowe i zasilane w sposób autonomiczny, mogą być szybko
instalowane, bez konieczności montowania dodatkowego okablowania lub
baterii. Te inteligentne czujniki rejestrują dane dotyczące wibracji w
czasie, gdy pociąg się porusza. Natomiast algorytmy informatyczne,
zaimplementowane w obrębie czujników, poszukują oznak zużycia materiału i
przesyłają informacje na ten temat do centralnej bazy danych. Dzięki
temu operatorzy kolejowi otrzymują w czasie rzeczywistym informacje na
temat stanu należącego do nich taboru kolejowego.
"Powyższa technologia spotkała się z zainteresowaniem ze strony
operatorów kolejowych w wielu krajach Europy, w tym w Szwecji, we
Włoszech, w Hiszpanii, w Irlandii oraz w Niemczech", twierdzi Paul
Havinga, koordynator projektu oraz profesor Uniwersytetu w Twente.
Partnerami inicjatywy WIBRATE są także: Universita Della Svizzera
Italiana (Szwajcaria), włoskie centrum badawcze firmy Fiat, gigant
informatyczny Honeywell (Indie), lider w zakresie mechatroniki LMS
International (Belgia) oraz MŚP, takie jak Inertia Technology (Holandia)
oraz Perpetuum (Wielka Brytania), zwycięzca kontraktu dla kolei
Southeastern.
Ogromny rynek monitorowania i kontroli
Wydaje się, że technologie WIBRATE mają bardzo szerokie spektrum
zastosowań. "Wyobraźcie sobie Państwo fabrykę, w której maszyny
wyposażono w inteligentne czujniki, wykrywające przyszłe awarie poprzez
monitorowanie wibracji", tłumaczy prof. Havinga. "Czujniki te mogą być
instalowane przy niewielkim wysiłku I kosztach. Po zainstalowaniu
powyższe czujniki tworzą inteligentną sieć ad-hoc, która może nadzorować
urządzenia w sposób ciągły, eliminując tym samym pracochłonny proces
monitorowania okresowego".
Partnerzy projektu starają się jak najszybciej udostępnić wyniki
swych prac na globalnym rynku monitorowania I kontroli, który jest
zaskakująco duży, zatrudniając około 750 000 osób w UE. Szacuje się, że
do roku 2020 przychody z rynku monitorowania I kontroli osiągną wartość
143 miliardów euro , czyli dwukrotność przychodów pochodzących z rynku telefonów komórkowych.
Hiperłącza do projektu w serwisie CORDIS:
-
7PR na stronie CORDIS
Hiperłącze do strony internetowej projektu:
-
strona internetowa projektu WIBRATE
Odnośnik do filmu na temat projektu WIBRATE
-
Film dotyczący projektu
Inne hiperłącza
-
strona internetowa Agendy Cyfrowej Komisji Europejskiej