Cenzura jako narzędzie władz
Za sprawą finansowanej przez UE inicjatywy badawczej wniesiono duży wkład w dziedzinę historiografii, poprzez badanie cenzury kościelnej. W badaniu skupiono się na teoretycznych podstawach i konsekwencjach historii cenzury, charakterystycznej dla XVI-wiecznej nowożytnej Europy.
Dzięki nowatorskiemu podejściu do kształtowania się dyscypliny, projekt
"Disciplining history. Censorship and historiography in early modern
Europe" (DISHIS) zaoferował nowe spojrzenie na cenzurę literatury
historycznej jako zbiór znaczących pomysłów dotyczących celów, skutków i
siły historii jako gałęzi wiedzy.
Badania dotyczące związku między cenzurą a historiografią obejmowały
trzy główne obszary prac. W ramach pierwszego sklasyfikowano autorów,
prace i style literatury historycznej pochodzące z XVI-wiecznych
indeksów książek zakazanych i ocenzurowanych. W ramach drugiego
wykorzystano analizy przypadku, aby ustalić, dlaczego prace umieszczone
na tych indeksach zostały zakazane lub ocenzurowane oraz jakie były tego
reperkusje. W ramach trzeciego obszaru zespół DISHIS przeprowadził
analizę porównawczą przejawów dyskursu na temat cenzury i różnych
środków kontrolowania historii przez instytucje, instrumenty i
jednostki.
Systematyczna klasyfikacja prac zaoferowała przegląd oraz szerokie
ramy czasowe, geograficzne, polityczne i kulturalne przydatne w badaniu
kontroli cenzorskiej historiografii. Klasyfikacja, obejmująca lata 1544 –
1580, przedstawia mapę represji i kontroli historii przez Kościół.
Pomaga także porównać i ująć kontrastowo polityki w sprawie cenzury
przyjęte przez instytucje zaangażowane w klasyfikację tekstów
drukowanych, a także lepiej zrozumieć warunki określonych działań
cenzorskich.
Przyjęcie bardziej obszernej koncepcji krytyki i cenzury w badaniu
kontroli ideologicznej historii cechuje drugi ważny wkład projektu.
Dzięki temu bowiem udało się zgromadzić i porównać wyraźne
zinstytucjonalizowane formy nadzoru i represji, a także sposoby na
zdefiniowanie historii i ustanowienie standardów do jej regulacji. Takie
podejście umożliwiło identyfikację ważnych punktów zainteresowania
związanych z kontrolą ideologiczną i represjami politycznymi z jednej
strony, a kształtowaniem wiedzy (historiograficznej) z drugiej.
Co więcej, prace w ramach projektu wniosły wkład w historię
współczesnej historiografii, umożliwiając zbadanie cenzury jako siły o
potężnym wpływie na proces kształtowania się historii jako dyscypliny
wiedzy.
Projekt DISHIS zaoferował nowe podejście do roli ideologii i
polityki w procesach społecznego i kulturowego rozwoju historiografii w
XVI i XVII w. Wyniki projektu mają zatem ważne implikacje dla
aktualizacji nauki o historii.
opublikowano: 2015-03-03