Wiadomo, że media informacyjne wpływają na emocje i zachowania ludzi. Bodźce emocjonalne obecne w informacjach tekstowych mogą działać jako katalizator i zwiększać skuteczność przekazu. Ma to szczególne znaczenie dla wiadomości w czasach kryzysu gospodarczego w UE. Pomimo to badania dotyczące wpływu emocji na ludzi i ich zachowanie są nieliczne. Do niedawna brak było badań nad rolą emocji w mediach informacyjnych obejmujących różne kraje i kwestie polityczne.
W finansowanym przez UE projekcie
EMOCITI wykorzystano badania ankietowe, aby sprawdzić, czy i w jaki sposób wiadomości medialne wywołujące emocje wpływają na poglądy polityczne i zachowania obywateli. Badania miały różne zakresy w zależności od kraju. W Zjednoczonym Królestwie badano szereg różnych emocji pozytywnych i negatywnych dotyczących artykułów na temat osób starszych. W ramach porównania podobny eksperyment przeprowadzono w USA. Badano w nim emocje o orientacji czasowej, na przykład artykuły opisujące ulgę i gniew lub też nadzieję i lęk w kontekście opieki nad osobami starszymi oraz kontroli posiadania broni.
Ich wyniki wskazują, że emocje pozytywne mogą wzmacniać przekaz wiadomości skuteczniej, niż oczekiwano. Po przeczytaniu artykułu u badanych występowały reakcje emocjonalne, które prowadziły do zmiany opinii i zachowań.
Przebadano szereg różnych emocji oraz wykorzystano różne zmienne moderacyjne. Zgromadzone dane mogą przydać się w opracowaniu typologii bodźców emocjonalnych. Wyniki badań pomogą też w opracowaniu metod pomiaru emocji i cech emocjonalnych w tego rodzaju eksperymentach.
Prace prowadzone w ramach projektu EMOCITI przyczynią się do pełniejszego wykorzystania emocji w dziedzinie komunikacji politycznej. Mogą też przydać się przy tworzeniu kampanii politycznych w UE i innych regionach świata.