W ramach unijnego projektu założono szkołę oferującą szkolenia poświęcone zagadnieniom związanymi z centrami danych. Zespół zdefiniował potrzeby dotyczące szkoleń, przygotował portal komunikacyjny dla społeczności, nawiązał współpracę w zakresie finansowania oraz opracował nowe profesjonalne standardy.
Centra danych obsługują wszystkie usługi i sprzęt, na których opiera się cyfrowy świat. Do tego sektor ten jest bardzo dochodowy i szybko się rozwija. Aktualnie na unijnym rynku centrów danych dominują trzy kraje, a wedle opinii branży dobrym ruchem byłoby utworzenie ogólnoeuropejskiej akademii szkoleniowej poświęconej umiejętnościom potrzebnym w centrach danych.
W projekcie
PEDCA (PEDCA pan-European data centre academy), finansowanym ze środków UE, zaplanowano stworzenie takiej instytucji. Nosi ona nazwę Data Centre Alliance (DCA) i została zbudowana na fundamentach dotychczasowej współpracy. Założeniem było zapewnienie dostępu do niezbędnych umiejętności wszystkim krajom europejskim. Przed DCA postanowiono także zadanie pobudzania innowacji technologicznych w tej dziedzinie, wspieranie transferu wiedzy oraz działanie na rzecz umocnienia pozycji Europy na rynku.
W pierwszej kolejności przeprowadzono rozmowy z interesariuszami w celu określenia wspólnego planu działań (JAP). Plan został oparty na czterech podstawowych wymaganiach i zakładał realizację sześciu celów. Pierwszy z nich dotyczył utworzenia platformy wspierającej rozwój technologii. Inne cele związane były z reprezentacją, świadomością, tabelami umiejętności i programem szkoleń. Ostatni z celów JAP polegał na opracowaniu standardów, najlepszych praktyk i certyfikatów.
W projekcie PEDCA udało się przekroczyć wskaźniki wydajności, szczególnie pod względem liczby krajów i organizacji, jakie dołączyły do sieci.
W platformie technologicznej stworzono portal dla członków, pomagając w tworzeniu zasobów internetowych. Platforma ułatwiła też zbudowanie różnych sieci, obejmujących uczelnie wyższe, komitety sterujące i zespoły. Członkowie nawiązali też współpracę z inwestorami i organizacjami finansującymi.
Podprogram reprezentacyjny był okazją do wystosowania do pokrewnych organizacji zaproszeń do przyłączenia się do sieci, a także stowarzyszenia się z różnymi grupami krajowymi.
Działania informacyjne objęły wydanie szeregu nowych publikacji oraz nawiązanie współpracy z prawodawcami i instytucjami szkoleniowymi. Owocem tych ostatnich są trzy szkolenia na poziomie podstawowym.
Uczeni ustalili, że potrzebna jest pełna ocena dostępnych tabel umiejętności. Podniesiono także świadomości na temat wartości szkolenia i promowano je. W tym celu opracowano zbiór profesjonalnych standardów.
Akademia PEDCA umożliwiła ogólnoeuropejski dostęp do szkoleń poświęconych umiejętnościom w dziedzinie centrów danych. Będący efektem tych prac transfer wiedzy i innowacji powinien przyczynić się do poprawy konkurencyjności europejskiego przemysłu.