Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Metody badań nieniszczących (NDT) są niewystarczające dla oceny podpowierzchniowego stanu rur parowych pracujących pod bardzo wysokimi ciśnieniami i temperaturami. Nowatorska technologia ultradźwiękowa może wkrótce ograniczyć występowanie niebezpiecznych awarii.
Nowatorska platforma technologiczna wykorzystująca szeroki zakres metod rentgenowskich (w tym układy zrobotyzowane) ułatwi uzyskanie wysokoprecyzyjnych obrazów rentgenowskich i rentgenowskiej tomografii komputerowej dla kompozytów. Przemysł lotniczy tym samym wchodzi w nową erę w zakresie nieniszczących testów komponentów lotniczych.
W ramach finansowanego przez UE projektu szukano sposobu na zwiększenie wydajności ogniw słonecznych na bazie krzemu krystalicznego (Si), hodując zlokalizowane struktury na skalę nanometryczną.
Wygoda pasażerów jest coraz ważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przy projektowaniu wnętrz samolotów, a kluczowymi aspektami, szczególnie w przypadku długich lotów, są temperatura i oświetlenie. Innowacyjne, inteligentne okna samolotowe, które regulują intensywność oświetlenia i temperaturę, sprawią, że podróże staną się przyjemniejsze.
Kropki kwantowe (QD) to nanokryształy materiałów półprzewodnikowych, tak małe, że uznawane za bezwymiarowe. Naukowcy zbadali ich wzrost i integrację w nowych laserach jako alternatywę dla konwencjonalnych przyrządów półprzewodnikowych.
Naukowcy opracowali protokoły i zgromadzili informacje, które pomogą w normalizacji wytwarzania inteligentnych tkanin.
Dla naukowców diamenty nie muszą być duże, by były cenne. Stworzenie nowatorskich układów mikroelektromechanicznych (MEMS) z wykorzystaniem diamentów nanokrystalicznych (NCD), które sprawdzają się w takich systemach lepiej od krzemu, przyciągnęło znaczne inwestycje przemysłowe.
Choć zmodyfikowane nanomateriały są dziś wszechobecne, badania nad ich bezpieczeństwem nie dotrzymują kroku rozwojowi technologicznemu. Aby zapewnić bezpieczeństwo ludzi i środowiska, badacze korzystający z dofinansowania UE pracują nad systemem klasyfikacji bezpieczeństwa zmodyfikowanych materiałów analogicznym do istniejących kart bezpieczeństwa materiałów.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE badają nanowęglowe źródła elektronów, które pozwolą lepiej poznać materiały luminescencyjne do produkcji płaskich wyświetlaczy. Inne możliwe zastosowania to silne wiązki elektronów do mikroskopów elektronowych i próżniowe układy elektroniczne.
Tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem (FRP) to budulec licznych astronautycznych komponentów konstrukcyjnych wykonanych z użyciem konfiguracji przestrzennych. Aby zidentyfikować krytyczne kryteria ich odrzucenia, zespół finansowany przez UE przeprowadził obszerne testy i modelowanie numeryczne.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE opracowują nowatorskie rozwiązanie grzewcze do wydajnego naprawiania kompozytowych elementów samolotów.
Obniżenie emisji akustycznych i zanieczyszczeń generowanych w ruchu lotniczym ma ważne i szeroko zakrojone skutki dla obywateli, branż przemysłowych i środowiska. Nowa wkładka akustyczna do krytycznych komponentów silnika lotniczego pomoże do tego doprowadzić.
Nowe badanie nad chemią systemów owocuje powstaniem zaawansowanych materiałów o wyjątkowych właściwościach, na przykład dotyczących samoorganizacji i samoreplikacji. Mogą one znaleźć zastosowanie w zabezpieczeniach przed fałszerstwami oraz różnych innych rozwiązaniach z zakresu biologii i elektroniki.
Już wkrótce może być możliwe integrowanie mikroukładów chłodzących z układami elektronicznymi, a dzięki temu znaczne zmniejszenie ilości i kosztów chłodziwa oraz rozmiarów całych układów. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE pomyślnie zademonstrowali pierwszy w swoim rodzaju proces osadzania funkcjonalnych cząsteczek chłodzących na krzemie.
Wsparcie UE pozwoliło zademonstrować bezprecedensowe przejścia fazowe w cienkich warstwach na płaszczyznach styku z podłożami. Uzyskane wyniki powinny mieć szerokie implikacje dla syntezy w dziedzinach sięgających od produkcji farmaceutyków i dodatków spożywczych po elektronikę organiczną.
Dzisiejsze statki pasażerskie i handlowe są coraz większe i coraz bardziej skomplikowane. Zastąpienie konwencjonalnej stali innymi materiałami stanowi szansę na minimalizację ich podatności na pękanie w miejscach zwiększonego naprężenia wywołanego obciążeniami zmęczeniowymi.
W elektrowniach jądrowych używane są liczne struktury metalowe, często łączone poprzez spawanie metali różnego rodzaju. Naukowcy pracują nad opracowaniem podstaw do stworzenia standaryzowanych metod testowania takich spoin, co pozwoliłoby zrezygnować z części kosztownych i nadmierne konserwatywnych inspekcji.
Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.
Kompozyty o osnowie ceramicznej (CMC) z wypełnieniem z grafitu ekspandowanego stanowią pionierską klasę materiałów. Nowatorskie metody podgrzewania mikrofalowego pozwolą skrócić czas przetwarzania i zużycie energii, co powinno przełożyć się na popularność nowej technologii.
Stosowanie kompozytów polimerowych umożliwiło zmniejszanie masy samolotów bez pogarszania osiągów. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE dokonali znacznych postępów w tej dziedzinie, dostarczając europejskiemu przemysłowi lotniczemu wytyczne dotyczące projektowania, przetwarzania i certyfikacji.
Projekt UE ocenia potencjał techniczny i rynkowy samonaprawiania się różnych materiałów, w tym polimerów, kompozytów polimerowych, betonu i ceramiki. Nowatorskie procesy wydają się być obiecujące.
Tarcie wywołane kontaktem między ciałami stałymi pojawia się w licznych rozwiązaniach technicznych, co ogranicza żywotność układów mechanicznych. Fizyczne mechanizmy tarcia zachodzą w różnych skalach czasoprzestrzennych, w związku z czym finansowani przez UE naukowcy opracowali wieloskalowe platformy modelowania.
Naukowcy opracowali drukowane tranzystory z tworzywa sztucznego, które mogą pomóc w zidentyfikowaniu, na jaki rodzaj choroby cierpimy.
Poprzednie
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności