Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Wydobywanie, przetwarzanie i produkowanie konwencjonalnych materiałów budowlanych wymaga ogromnych nakładów energii. Nowatorskie biokompozyty pozwolą ograniczyć zużycie szarej energii i uzyskiwać przyjazne dla środowiska materiały o doskonałych właściwościach bez żadnych dodatkowych kosztów.
Tworzywa sztuczne i kompozytowe pozwoliły udoskonalić produkty i zastosowania w wielu branżach, od motoryzacji, przez biomedycynę po elektronikę użytkową. Inteligentna technologia form kompozytowych przyczyni się do rozwoju tych zastosowań i pomoże producentom zdobyć nowe rynki.
Rynki półprzewodników/układów scalonych oraz energii odnawialnej to dwa głowne motory światowej innowacyjności i wzrostu gospodarczego. Dokładniejsze poznanie mechanizmów transportu ładunków w zaawansowanych materiałach walnie przyczyniłoby się do rozwoju tych dziedzin.
Wydobywanie, przetwarzanie i produkowanie konwencjonalnych materiałów budowlanych wymaga ogromnych nakładów energii. Nowatorskie biokompozyty pozwolą ograniczyć zużycie szarej energii i uzyskiwać przyjazne dla środowiska materiały o doskonałych właściwościach bez żadnych dodatkowych kosztów.
Węglowodory uzyskiwane z ropy naftowej umożliwiają wytwarzanie chemikaliów o wyższej wartości, ale coraz większa niestabilność cen wpłynęła negatywnie na konkurencyjność producentów z UE. W nowatorskich reaktorach membranowych używane będą alternatywne surowce, które pozwolą zmniejszyć uzależnienie od ropy naftowej.
Naukowcy korzystający z dofinansowania ze środków UE badają materiały na bazie tlenków, które mogą zastąpić aktualne półprzewodniki w przyszłych pamięciach i czujnikach.
Badacze tworzą lakier do opakowań spożywczych, który utworzy powłokę zatrzymującą drobnoustroje, wilgoć i tlen, a dodatkowo poprawi właściwości fizyczne i mechaniczne.
Elastyczne układy scalone o wysokiej temperaturze pracy mogą zastąpić zajmujące dużo miejsca okablowanie w gorących strefach silników lotniczych. Dzięki zmniejszeniu masy i przestrzeni możliwe byłoby obniżenie zużycia paliwa i emisji.
Lekkie stopy aluminium są ważnym materiałem do budowy samolotów. W kontekście przewidywań zakładających wzrost temperatury roboczej komponentów naukowcy badali nowe stopy do przeróbki plastycznej i metody obróbki termicznej mające umożliwić poprawę właściwości stopów.
Ponad połowę wydatków w unijnym sektorze budowlanym stanowią koszty naprawy istniejących konstrukcji, najczęściej wykonanych ze zbrojonego betonu. System przyspieszonej pielęgnacji betonu charakteryzujący się znacząco zmniejszonym zużyciem energii powinien przynieść istotne korzyści w tym zakresie.
Zwiększenie gęstości zapisanych informacji w celu zbudowania jeszcze mniejszych urządzeń o większej pojemności pamięci stało się Świętem Graalem w dziedzinie pamięci magnetycznych. Wieloskalowe modele umożliwiają badanie ultraszybkich mechanizmów, które będą do tego potrzebne.
Kompozyty polimerowe coraz częściej zastępują konstrukcje metalowe w przemyśle lotniczym. Naukowcy dowiedli możliwości wykorzystania czujników odkształceń, które będą prowadziły ciągły monitoring stanu konstrukcji oraz przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa.
Finansowany ze środków UE zespół naukowców dokonał istotnych postępów w badaniach właściwości termomechanicznych i elektronicznych grafenu oraz heksagonalnego azotku boru (h-BN).
Finansowany ze środków UE zespół badawczy opracowuje nowe materiały plastikowe, które mają zdolność do spontanicznej samonaprawy, podobnie jak żywe organizmy. Materiały te będą miały istotne implikacje dla poprawy trwałości pojazdów oraz budowy bezpiecznych i wytrzymalszych dróg.
Zaawansowane materiały stoją za większością codziennych zastosowań i technologii, które zrewolucjonizowały sposób życia ludzi na całym świecie, ale nadal pozostają w dużej mierze nieznane ogółowi społeczeństwa. Inicjatywa UE stawia sobie za cel skłonienie ludzi do zastanowienia się nad ich dalekosiężnym wpływem.
Około 70% dróg, tuneli i mostów w Europie jest zbudowanych z betonu, którego stabilność strukturalną może pogarszać woda lub inne substancje, które wnikają przez szczeliny. Innowacyjny, "gojący się" beton może rozwiązać ten problem.
Finansowani ze środków UE naukowcy pracują nad nowym systemem czujnika bezprzewodowego przeznaczonym do zastosowania na zewnątrz samolotów w celu wsparcia stałego monitorowania.
Technologie energii słonecznej takie jak fotowoltaika konwertują praktycznie niewyczerpalną energię promieniowania słonecznego w elektryczność. Nowe wielkopowierzchniowe tkaniny ze zintegrowanym ogniwem fotowoltaicznym mogą już wkrótce umożliwić wytwarzanie elektryczności ze światła padającego na markizy i zacienienia deptaków.
Niespodziewane kształty mezoatomów – struktur zbudowanych z mikrokropel w kroplach – zaobserwowano w Instytucie Chemii Fizycznej Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Odkrycie było możliwe dzięki nowej metodzie precyzyjnego kontrolowania rozmieszczenia kropelek jednej cieczy wewnątrz kropli innej cieczy. Realizowana za pomocą układów mikroprzepływowych, metoda ma szansę przenieść niektóre gałęzie medycyny i inżynierii materiałowej na nowy poziom.
Świat staje coraz bardziej cyfrowy i coraz gęściej połączony, a przechodzenie z technologii analogowych na cyfrowe może mieć doniosły wpływ na materiały i technologie produkcji. Zespół jednego z projektów finansowanych ze środków UE zidentyfikował najbardziej obiecujące cyfrowe technologie produkcji i wskazał kierunek transformacji przemysłu europejskiego.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy zajmuje się modelowaniem i testowaniem struktur kompozytowych do pojazdów zasilanych w sposób alternatywny (APV). Zbadanie wytrzymałości zderzeniowej tych lekkich materiałów jest niezbędne, by mogły one masowo trafić na rynek.
Inżynierowie eksperymentują z maleńkimi strukturami nazywanymi żeberkami, które zmniejszają opór stawiany przez skrzydła samolotu. Innowacyjna platforma robotyczna powinna przyspieszyć budowę takich rozwiązań, dzięki czemu korzyści z nich płynące będą zauważalne już w nieodległej przyszłości.
Choć gdy mowa o hałasie generowanym przez samoloty, większość ludzi myśli o silnikach odrzutowych, to kadłuby także odgrywają tu istotną rolę. Innowacyjny i skuteczny pakiet do modelowania wyznacza nowe kierunki w projektowaniu cichszych maszyn.
Komponenty MID (Moulded Interconnect Devices) łączą wszystkie cechy formowanych części plastikowych z obwodami elektrycznymi i podzespołami elektronicznymi, umieszczanymi bezpośrednio na plastikowej obudowie.
Szkło antyodblaskowe jest stosowane w tak różnych urządzeniach, jak telefony komórkowe czy ogniwa słoneczne. Szeroko zakrojone prace związane z rozwojem materiałów i procesów, prowadzone przez finansowany ze środków UE zespół badaczy pomogą zaspokoić rosnący popyt na wytrzymalsze powłoki, odporne na działanie trudnych warunków pogodowych.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności