Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Grupa partnerów z UE zwiększyła zdolność przemysłu lotniczego do wprowadzania innowacji i szybkiego reagowania na zapotrzebowanie na nowe samoloty. W pracach zespołu skoncentrowano się na 13 priorytetach ekonomicznych i ekologicznych, jednocześnie analizując możliwości nawiązywania współpracy międzynarodowej i pozyskiwania funduszy.
Realistyczne nowe koncepcje zaawansowanych technologii napędu mogą otworzyć drogę do stworzenia samolotów cywilnych docierających na drugą stronę świata w 2–4 godzin.
Zespół ekspertów zaproponował skuteczne rozwiązania, dzięki którym lotniska roku 2050 będą bardziej opłacalne, wydajniejsze i bardziej ekologiczne.
Nowatorskie rozwiązanie pomagające w przygotowaniu lotnisk na wyzwania przyszłości powinno wspomóc sektor lotniczy w wielu obszarach, od wprowadzania nowych systemów zarządzania bezpieczeństwem po analizowanie zagrożeń dla lotnisk.
Badacze z UE opracowali modele sieci transportowych, aby poprawić ich funkcjonowanie w każdych warunkach. W badaniu połączono dwa rodzaje modeli, które wspólnie pozwoliły na uzyskanie bardziej skutecznej kontroli.
Ilość dwutlenku węgla (CO2) emitowanego przez pojazdy ciężarowe o dużej ładowności wzrosła o ponad jedną trzecią od roku 1990 do 2010. Celem inicjatywy podjętej przez UE jest zmniejszenie śladu węglowego poprzez opracowanie innowacyjnych technologii umożliwiających zaoszczędzenie paliwa w pojazdach ciężarowych.
Koncepcja kolistych pasów startowych na lotniskach może zrewolucjonizować transport lotniczy poprzez skrócenie czasów lotu, zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie przepustowości lotnisk.
Zapotrzebowanie na wartościowe produkty łatwo psujące się oraz coraz większa dbałość o bezpieczeństwo żywności to czynniki, które zdecydowały o ożywieniu gospodarczym na rynku transportu chłodniczego. Celem inicjatywy UE jest zajęcie się problematyką wysokich kosztów zużycia energii przez samochody do transportu chłodniczego.
Wciskanie się w małe zamknięte przestrzenie, wykonywanie czynności o wysokiej powtarzalności, przechodzenie na emeryturę pracowników z urazami kręgosłupa nawet wtedy, kiedy ich fachowa wiedza jest nadal potrzebna – te realia zwykłego dnia pracy przy budowie samolotów mogą odejść w zapomnienie. Poprzez zaprzęganie robotów do wykonywania niekomfortowych i uciążliwych prac w fabrykach, partnerzy projektu VALERI mają nadzieję podnieść wartość fachowej wiedzy człowieka.
Pojazdy elektryczne (zwane także e-pojazdami oraz pojazdami EV) z pewnością odegrają znaczącą role w kontekście przyszłej mobilności miejskiej, umożliwiając zredukowanie zanieczyszczeń, ograniczenie uzależnienia od paliw kopalnych oraz zmniejszenie wydatków ponoszonych przez kierowców. Chociaż obecnie pojazdy elektryczne stanowią zaledwie niewielki odsetek całkowitej floty pojazdów użytkowanych w Europie, oczekuje się, że ich sprzedaż w ciągu nadchodzących lat będzie rosła w tempie wykładniczym, w dużym stopniu za sprawą postępu technologicznego, który dokonuje się dzięki finansowanym przez UE naukowcom. Technologie opracowywane z myślą o pojazdach w pełni elektrycznych, pozwalające optymalizować bezpieczeństwo, zużycie paliwa oraz odzyskiwanie energii kinetycznej, wnoszą ponadto znaczący wkład na rzecz usprawniania istniejących pojazdów hybrydowych.
Jest późno i ciemno. Poruszasz się z zawrotną prędkością po ulicach centrum miasta. Ścigają cię i szybko skracają dystans. Ze znaczącym uśmiechem na ustach wciskasz "odpal" na desce swojego samochodu z napędem odrzutowym i wzbijasz się w mroczne niebo. Uziemieni złoczyńcy mogą jedynie wpatrywać się w strumień gazów wylotowych… To może brzmieć jak typowy scenariusz historii o superbohaterze, ale rzeczywistość (bez dramaturgii!) może być bliższa niż się wydaje.
Poprzednie
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności