Nowe technologie (archiwalne artykuły)

Globalne systemy nawigacji satelitarnej (GNSS) wkraczają w nową erę usług; istniejąca infrastruktura przechodzi poważną modernizację, a rodzinę wzbogacają nowe koncepcje. Nowatorski programowalny odbiornik może wkrótce zastąpić konwencjonalny sprzęt komputerowy, aby w pełni wykorzystać szersze możliwości.
Samolot hybrydowy, łączący najlepsze cechy sterowca, płatowca, śmigłowca i poduszkowca, może okazać się doskonałym rozwiązaniem w wielu dziedzinach. Naukowcy udoskonalili aktualne koncepcje, dzięki serii rygorystycznych testów doświadczalnych i modelowaniu.
System transportowy oparty na osobistych pojazdach latających (PAV) powoli przestaje być koncepcją rodem z gatunku science fiction. Ostatnie postępy technologiczne tworzą fundamenty pod realizację tego ambitnego przedsięwzięcia.
Pociągi i statki postrzegane są jako obiecująca alternatywa pomagająca zminimalizować zagęszczenie ruchu drogowego i emisje zanieczyszczeń generowane przez pojazdy frachtowe. Europejska inicjatywa pomaga w łagodnym przejściu na bardziej energooszczędne środki transportu towarów.
Według portalu e-logistyka.pl, Europejczycy coraz chętniej korzystają z kolei i transportu publicznego, podczas gdy aż 70% Polaków wybiera własne 4 kółka. Powodami braku zaufania dla kolei są m.in.: słabo rozwinięta sieć kolejowa, przestarzały tabor, częste opóźnienia, a także przepełnione składy.
Naukowcy korzystający ze środków finansowych UE pracują nad zaawansowanymi, lekkimi i kompaktowymi chłodnicami powierzchniowymi do schładzania paliwa i oleju silnikowego samolotu. Możliwe będzie również wprowadzenie ich na rynek cywilny.
Inicjatywa UE opracowała system informacyjny w celu udoskonalenia transportu pasażerskiego poprzez promowanie intermodalności.
W ramach unijnego projektu powstaje innowacyjna i konkurencyjna łódź transportowa generująca zerowe emisje oraz otwierająca nowe możliwości w zakresie statków o napędzie elektrycznym.
Zespół naukowców z UE zbadał rozwiązania problemów związanych z miejskim ruchem ulicznym oparte na transporcie autobusowym. Przeprowadzone badanie porównawcze zapewniło wyczerpujące wytyczne na rzecz usprawnienia tych rozwiązań oraz zaowocowało zaktualizowanym wydaniem planu badań dotyczących zaawansowanych, europejskich systemów transportu autobusowego.
Zespół badaczy z UE opracował zintegrowany system wózków inwalidzkich i podnośników nadający się do zastosowania w wielu popularnych samochodach, tworząc przy tym specjalne nowe wózki. Wytworzono, przetestowano i sprawdzono nowe konstrukcje oraz niezbędne podsystemy programowe i sprzętowe do automatycznego sterowania.
Zmniejszenie wpływu transportu drogowego na środowisko przyniosłoby ogromne korzyści planecie. Materiały i procesy umożliwiające budowę udoskonalonych pojazdów elektrycznych o minimalnym śladzie węglowym i dostępnych w przystępnej cenie powinny przyczynić się do upowszechnienia tych środków transportu.
Konstrukcja statku może niekorzystnie wpływać na postępowanie załogi, prowadząc do wypadków. W ramach unijnej inicjatywy badany jest wpływ konstrukcji statku na błędy ludzkie.
Europejskie magistrale kolejowe obsługują pasażerów indywidualnych, jak i sektor biznesowy. Rozwiązania z zakresu zarządzania energią mogą sprawić, że staną się one bardziej zrównoważone, a duże unijne konsorcjum planuje stworzyć plan działań umożliwiający zastosowanie takich rozwiązań.
Wprowadzenie pojazdów elektrycznych do powszechnego użytku mogłoby mieć ogromny wpływ na obniżenie zanieczyszczenia obszarów miejskich i globalnych emisji dwutlenku węgla. Nowatorska technologia ładowania bezprzewodowego zwiększająca wygodę i umożliwiająca pokonywanie dłuższych odległości może przeważyć szalę.
Jeden z projektów finansowanych ze środków UE zajął się zmniejszaniem śladu węglowego ciężarówek poprzez opracowanie nowego typu opon ciężarowych wraz z czujnikami i zaawansowanymi mechanizmami telematyki przyczep.
Bezpieczeństwo transportu miejskiego w miastach europejskich można poprawić przy jednoczesnym wsparciu branży bezpieczeństwa transportu zbiorowego.
Projekt UE pomaga europejskim miastom przyjąć i wdrożyć wcześniejsze innowacje w zakresie technologii transportowych. Wynikiem prac obejmujących na początek 15 koncepcji i 10 miast będą praktyczne podręczniki i programy szkoleniowe.
Śliskość nawierzchni drogowej jest przyczyną wypadków, nierzadko śmiertelnych. Uczestnicy unijnej inicjatywy postanowili stworzyć nowe narzędzia i techniki służące do pomiaru odporności na poślizg, a w efekcie umożliwiające zapobieganie poślizgom.
Stworzenie pasażerom możliwości bezpiecznego, niezawodnego i wygodnego przesiadania się między różnymi trasami transportu publicznego ma ogromne znaczenie dla mobilności społeczeństwa europejskiego. Jedna z inicjatyw UE dąży do zwiększania długoterminowej efektywności punktów przesiadkowych transportu miejskiego.
W ramach europejskiego projektu starano się ulepszyć definicję kontroli, aby zapewnić interoperacyjność pociągów z uwzględnieniem systemów komunikacji i sygnalizacji ERTMS na poziomie 1-2.
Baterie metal–powietrze mogą być obiecującą alternatywą dla konwencjonalnej technologii litowo–jonowej (Li–ion) stosowanej dziś w pojazdach elektrycznych. Oczekuje się, że dzięki nowej technologii elektrodowej i konstrukcji ogniw uda się przezwyciężyć bariery stojące obecnie na drodze wersji doładowywanych.
Czas niezbędny na dostarczenie produktów lub usług w związku z oczekiwanym wzrostem popytu ma bezpośredni wpływ na przyszłą konkurencyjność europejskich małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) z sektora wytwórczego. Jedna z inicjatyw europejskich zajęła się opracowaniem innowacyjnych technologii zwiększających wydajność wytwórstwa.
Jeden z projektów finansowanych przez UE zajął się opracowaniem trzech generacji prototypowych akumulatorów litowo-siarkowych (Li-S). Przezwyciężenie najistotniejszych trudności skracających czas pracy na akumulatorach Li-S powinno utorować drogę do obiecujących zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym.
Systemy samolotów bardziej elektrycznych (MEA) cechują się wysoce zintegrowanymi sieciami elektrycznymi do zastosowań awionicznych. Naukowcy wspierani przez UE pracują nad systemem pasywnego chłodzenia, chcąc rozwiązać problem zarządzania termicznego sprzętem elektrycznym, by zagwarantować jego skuteczne działanie i poprawić osiągi.
Obniżenie emisji akustycznych i zanieczyszczeń generowanych w ruchu lotniczym ma ważne i szeroko zakrojone skutki dla obywateli, branż przemysłowych i środowiska. Nowa wkładka akustyczna do krytycznych komponentów silnika lotniczego pomoże do tego doprowadzić.
Poprzednie
Następne
Kanał RSS dla tej listy


Polityka Prywatności