Partnerzy finansowanego ze środków UE projektu COLUMNARCODECRACKING z powodzeniem wykorzystali wysokopolowe skanery fMRI do mapowania kolumn neuronalnych. To osiągnięcie otwiera drogę do ekscytujących, nowych zastosowań, takich jak interfejsy mózg-komputer.
Naukowcy badają problemy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa, związane z nanocząsteczkami stosowanymi w przemyśle produkcji tuszy i pigmentów, opracowując nietoksyczne alternatywy i wdrażając bardziej restrykcyjne protokoły bezpieczeństwa.
Żegluga to siła napędowa współczesnej gospodarki, mająca kluczowe znaczenie dla europejskich przedsiębiorstw. W następstwie surowych przepisów wprowadzonych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO), naukowcy korzystający z dofinansowania ze środków UE pracowali nad sposobami zredukowania jej oddziaływania na środowisko.
Badacze europejscy przystąpili do miniaturyzacji katalizatorów i reaktorów chemicznych, aby stworzyć bardziej zrównoważone sposoby produkcji chemikaliów czystych dla wielu gałęzi przemysłu.
Zespół badaczy europejskich przetestował bieżnikowane opony ciężarowe w celu określenia parametrów funkcjonalnych wymaganych przepisami. Jednym z wyników prac jest program umożliwiający stosowanie wydajnej metodologii dzięki wykorzystaniu nowatorskiego algorytmu.
Głównym problemem w fizyce kwantowej jest opracowanie narzędzi doświadczalnych pozwalających uzyskać informacje o stanach materii i promieniowania, takich jak foton. Naukowcy finansowani ze środków UE zajęli się poszukiwaniem sposobów na zmierzenie stanu poszczególnych kwantów światła.
Kwas czy zasada? A może roztwór jest obojętny? Zwykle zmierzenie odczynu pH nie jest problemem. Jak jednak zbadać zmiany kwasowości czy zasadowości zachodzące w skali nano, na przykład tuż przy powierzchni, na której dopiero tworzą się pierwsze wżery rdzy? Nowatorską metodę pomiaru pH w nanoskali właśnie zaprezentowali naukowcy z Instytutu Chemii Fizycznej PAN w Warszawie.
Powszechne obecnie dążenie do maksymalizacji wyników przy minimalizacji nakładów znajduje odzwierciedlenie również w miniaturyzowaniu nowej generacji układów elektronicznych, ogniw paliwowych i urządzeń medycznych. Ciągłe zmniejszanie rozmiarów części wymaga jednak dokładnych i opłacalnych technik mikrowytwarzania.
Umiejętność strojenia interakcji między światłem a materią na poziomie kwantowym otworzyłaby drogę do budowy komputerów kwantowych i kwantowych technik wykrywania. Dofinansowanie UE pozwoliło naukowcom opracować ramy teoretyczne, dzięki którym realizacja tego celu może stać się realna.
Okres życia i niezawodność to dwie najważniejsze kwestie, od których zależy pomyślna komercjalizacja technologii ogniw paliwowych ze stałym tlenkiem (SOFC). Naukowcy, wspierani ze środków UE, ujawnili mechanizmy, które odpowiadają za obniżanie wydajności SOFC.
Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zademonstrowali zupełnie nowy, ekologiczny układ napędowy do załogowych i bezzałogowych pojazdów latających. Opracowana konstrukcja kołowca z obrotowymi skrzydłami może zrewolucjonizować lotnictwo.
Naukowcy z UE ocenili innowacje w europejskim transporcie regionalnym i pomogli w ich rozwijaniu. Platforma inteligentnej specjalizacji (S3P) umożliwiła przygotowanie map drogowych dla każdego regionu, a ukoronowaniem tych działań jest opracowanie zbioru strategicznych zaleceń.
Materiały ceramiczne mają właściwości bardzo pożądane w wielu zastosowaniach inżynieryjnych, ale ich wadą jest niska niezawodność i mała trwałość. Naukowcy z UE połączyli metody eksperymentalne i numeryczne, aby wyeliminować te niedoskonałości.
Naukowcy z UE zaprojektowali przetwornik cyfrowo-analogowy (DAC), który charakteryzuje się niskimi odkształceniami przy wysokich częstotliwościach wyjściowych. Czyste kształty fal są szczególnie ważne w systemach komunikacji bezprzewodowej nowej generacji, telewizji kablowej i urządzeniach radiowych, wymagających szybkiego przesyłu danych.
Jeden z projektów unijnych połączył nowoczesną inżynierię oprogramowania, systemów i wiedzy z doświadczeniem sektora przetwórczego w zakresie zastosowań praktycznych. Umożliwiło to opracowanie nowych algorytmów i platformy oprogramowania do solidnego, adaptacyjnego modelowania predykcyjnego, mogącego znaleźć zastosowanie w wielu branżach.
Naukowcy z UE pracują nad nowym procesem certyfikacji w zakresie hałasu generowanego przez pociągi pasażerskie i towarowe. Cichsze pociągi są lepsze dla środowiska, a także dla osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych.
Energia pływów, zależna wyłącznie od orbity księżyca, Ziemi i Słońca, jest niezawodna, niewyczerpana i w dużej mierze przewidywalna. Badacze wspierani ze środków UE z powodzeniem opracowali nowy rodzaj prototypowego generatora energii pływów, znacznie tańszy i bardziej wydajny od dotychczasowych, zastępując konwencjonalne materiały magnetyczne bardziej innowacyjnymi.
Nowy rodzaj miejskiego transportu publicznego mógłby wypełnić lukę między dostępnymi środkami transportu masowego i prywatnego. W ramach unijnej inicjatywy zaprojektowano nowy system transportu miejskiego oparty na pojazdach nowej generacji.
Pomimo postępów w dziedzinie ogniw paliwowych, wciąż niezbędne jest rozszerzenie badań, które pozwolą sprostać oczekiwaniom w zakresie potencjału tej technologii. W ramach finansowanego ze środków UE projektu poczyniono znaczne postępy w pracach nad kontrolowaniem wymagających funkcji ogniw paliwowych.
Brak odpowiedniego prawodawstwa i innowacji w europejskim przemyśle opakowań żywnościowych ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo i konkurencyjność sektora spożywczego. W ramach unijnej inicjatywy badano bezpieczeństwo opakowań i opracowano innowacyjne materiały opakowaniowe.
Zmienność elektrycznej mocy wyjściowej z turbin wiatrowych mogłoby stanowić wyzwanie pod względem niezawodności zasobów, gdyby energia wiatrowa stanowiła jedyne źródło elektryczności. Korzystanie z elektryczności z turbin wiatrowych do produkcji i magazynowania wodoru może zrekompensować przerywalny charakter odnawialnych źródeł energii (RES).
Niska wydajność i wysokie koszty uzyskiwania energii elektrycznej stanowią barierę stojącą na drodze ku powszechnemu zastosowaniu technologii skoncentrowanej energii słonecznej (CSP). Badacze finansowani ze środków UE zaproponowali nowe koncepcje w konstrukcji odbiornika solarnego, które ułatwiają proces wytwarzania i obniżają koszty.
W przyszłości skuteczniejsze magazynowanie energii słonecznej i wiatrowej powinno być możliwe, dzięki wysoce przewodzącym materiałom ceramicznym.
Europejscy badacze tworzą biomimetyczne projekty i drukują w 3D tkanki i narządy.
Badacze z jednego z projektów UE zajęli się korygowaniem obiegowych opinii na temat ludów zamieszkujących krainy graniczące z Chinami. Choć stereotypowo uważa się te tereny za słabo rozwinięte, wyniki badań przeczą tym uprzedzeniom, wskazując na wielowiekową historię handlu oraz współczesne relacje transgraniczne i rozwój gospodarczy.