Naukowcy z UE zajęli się ważnym problemem, który na chwilę obecną uniemożliwia pełną integrację aktywnych nanofotonicznych urządzeń na chipach metodą plazmoniki oraz nowe połączenia materiałów.
Wybuch gazu, pożar, powódź, uszkodzenie budynku przez pojazd, czy wreszcie zaniedbania na etapie prac budowlanych a nawet błędy w dokumentacji budowlanej – to tylko przykłady przyczyn katastrof budowlanych. Jak postępować, gdy dojdzie do katastrofy? Prawo budowlane dokładnie określa zasady postępowania w takiej sytuacji.
W ramach wspólnej inicjatywy technologicznej (JTI) "Czyste niebo", naukowcy opracowali modele numeryczne do oceny ograniczania oporu stawianego przez kadłub pionowzlotu zgodnie z optymalizacją aerodynamicznego kształtu niektórych z krytycznych elementów kadłuba i zwalidowali swoje przewidywania w testach w tunelu aerodynamicznym.
W ramach unijnego projektu opracowano metody umożliwiające umieszczenie konserwantów w opakowaniach kosmetyków w celu zmniejszenia ich ilości w samych produktach kosmetycznych.
Zwiększenie energooszczędności budynków miałoby duży wpływ na wymogi energetyczne obowiązujące w Europie. W ramach jednej z unijnych inicjatyw podjęto próbę realizacji tego założenia poprzez opracowanie inteligentnych okien umożliwiających zaawansowaną kontrolę natężenia światła i ciepła.
Zwiększenie aerodynamiki samolotu poprzez opracowanie skrzydeł zmieniających kształt może w przyszłości umożliwić konstruowanie szybszych i bardziej wydajnych samolotów.
Naukowcy z UE zbadali odkształcenia gumy w oponach samochodowych podczas hamowania na mokrej jezdni. Przy pomocy nowatorskiej analizy komputerowej zdjęć wykonanych w podczerwieni zespół modelował reakcje opon i asfaltu. Wyniki tych badań mogą pomóc w opracowaniu doskonalszych materiałów.
Szybsze, niezawodne i elastyczne usługi frachtu kolejowego są potrzebne w całej Europie. W ramach inicjatywy UE zaprojektowano nowy pociąg towarowy o wydajności podobnej do pociągów pasażerskich.
W ramach finansowanego przez UE projektu SQUTEC opracowano techniki o czułości umożliwiającej mierzenie pojedynczych cząsteczek.
Poważnym wyzwaniem technologicznymi w zakresie tworzenia mieszanin nanokompozytów polimerowych (PNC) jest kontrolowanie dyspersji nanocząsteczek w matrycy polimerowej. Nowe, zaawansowane technologicznie urządzenie umożliwia adaptacyjne sterowanie tym procesem, a tym samym kontrolę jakości produktów.
Światło uznawane jest za doskonały odczynnik w przyjaznej dla środowiska, ekologicznej fotokatalizie. Niedawne powstanie nanotechnologii nadejście epoki nano oferuje możliwość starannego dostrojenia syntezy i właściwości nanocząsteczek mogących posłużyć jako fotokatalizatory.
Naukowcy opracowali metody umożliwiające wykorzystanie naturalnych enzymów rozkładających tłuszcze w roztworach wody i oleju w celu wytwarzania nietoksycznych produktów przeznaczonych dla przemysłu chemicznego, spożywczego i farmaceutycznego.
Naukowcy wspierani ze środków UE zbudowali w pełni zautomatyzowaną platformę, która wykrywa i zbiera dojrzałe owoce w szklarniach oraz na otwartych polach. Może także służyć do opryskiwania koron drzew w sadach owocowych i docelowych oprysków w winnicach.
Stosując niskokosztowe techniki druku, uczestnicy pewnego innowacyjnego unijnego projektu zastosowali technologię bezprzewodowych czujników w produktach papierowych. Technologia ta może znaleźć nowatorskie zastosowania w wielu różnych dziedzinach, od logistyki po inteligentne opakowania.
W ramach inicjatywy UE opracowano inteligentny, uczący się system administracyjny. System umożliwia przechwytywanie, gromadzenie, wykorzystywanie i analizowanie informacji o codziennej działalności organizacji w celu wspomagania procesu podejmowania decyzji i wymiany wiedzy.
Chaos typowy dla cząsteczek cieczy, uporządkowanie charakterystyczne dla kryształów. Istnieją stany materii łączące tak przeciwstawne cechy: to ciekłe kryształy. Dzięki ciekawemu użyciu antymaterii, w Instytucie Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie wykazano, że struktury tworzone przez cząsteczki niektórych ciekłych kryształów w rzeczywistości muszą wyglądać inaczej niż dotychczas sądzono.
Naukowcy z UE opracowali narzędzie służące do obliczania odpowiedzi magnetooptycznej materiałów, które są obiecujące pod kątem innowacyjnych zastosowań w fizyki materii skondensowanej i nanotechnologii. W kontekście niedawnego odkrycia niezwykłych materiałów, takich jak izolatory topologiczne i pewne nanostruktury węglowe, narzędzie to powstało w odpowiednim momencie.
W wyniku absorpcji wodoru przez stal i inne stopy następuje redukcja ich plastyczności i obciążalności. Dzięki serii modeli obliczeniowych kilka gałęzi przemysłu może skorzystać z pomocy w ocenie wpływu wodoru na odporność materiałów i komponentów na zniszczenie.
Globalne trendy wyraźnie wskazują na potrzebę ulepszenia metod wykrywania i identyfikowania źródeł promieniotwórczości i materiałów jądrowych. Aby odpowiedzieć na to wyzwanie, naukowcy z UE stworzyli innowacyjny zestaw narzędzi.
Konstruktorzy silników lotniczych próbują zwiększyć ich wydajność, a jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa. Naukowcy z UE podjęli się rozwiązania tego problemu przy pomocy ciepła odpadowego odzyskiwanego z układu wydechowego i umożliwiającego zasilanie zmodyfikowanego zespołu tłoków.
W ramach unijnej inicjatywy utworzono sieć badawczą zajmującą się efektywnością energetyczną i optymalizacją wykorzystania sprzętu gospodarstwa domowego. Obecnie sprzęt AGD pochłania ponad 50% całkowitej energii elektrycznej zużywanej w domu.
Powłoka ze zmianą kształtu może potencjalnie zmniejszyć zużycie paliwa w samolocie, pozwalając, by skrzydła przystosowywały się do zmieniających się warunków lotu. Badacze finansowani ze środków UE opracowali ramy inżynieryjne umożliwiające zdefiniowanie optymalnej konstrukcji tego typu inteligentnych struktur.
Zjawisko warstwy przyściennej odgrywa bardzo ważną rolę w określaniu oporu samolotu. Badacze wspierani ze środków UE opracowali technologię wywiercania otworów ssących w głównych komponentach generujących opór samolotu, takich jak krawędzie natarcia skrzydła i usterzenia poziome, która ma w znacznym stopniu obniżyć zużycie paliwa.
Odkąd odkryto grafen, czyli materiał składający się z pojedynczej warstwy węgla grubości jednego atomu, młoda dziedzina badań nad materiałami dwuwymiarowymi rozwija się w tempie wykładniczym. Naukowcy korzystający z dofinansowania UE zaprezentowali całkowicie nowy sposób kontrolowania właściwości układów w nanoskali, wywołując naprężenia w arkuszach grafenu i półprzewodnika na bazie molibdenu.
Choć korzyści płynące ze stosowania lekkich kompozytów polimerowych są dobrze znane, na drodze do ich szerszego zastosowania stoją wątpliwości co do ich osiągów w warunkach skrajnie wysokiej temperatury. Naukowcy wspierani ze środków UE opracowali jednak dwa nowe typy materiałów, które są albo ogniotrwałe, albo zapewniają ochronę przy minimalnym zwiększeniu masy.