Muzyka porusza każdego, a partnerzy projektu
MIRES
twierdzą, że festiwal „Music Tech Fest” zelektryzował świat technologii
muzycznej, gromadząc światowe wytwórnie muzyczne i przedsiębiorstwa z
branży zaawansowanych technologii, podmioty rozpoczynające działalność
gospodarczą, innowacyjne MŚP, nowych wykonawców i tych o ustalonej już
renomie, młodych innowatorów, projektantów oraz pracowników
akademickich.
„Wyszukiwanie informacji muzycznych (MIR) zwykle koncentruje się na
analizie sygnału dźwiękowego, aby zapewnić sprawniejsze wyszukiwanie i
szybszy dostęp do cyfrowych zbiorów nagrań muzycznych” – wyjaśnia
Michela Magas , koordynatorka projektu MIRES i pomysłodawczyni „Music Tech Fest”.
Magas zauważa, że wraz z nastaniem sieci społecznościowych w
Internecie ukształtował się dynamiczny, globalny rynek muzyki cyfrowej,
serwisy dodatkowe i nowe zachowania użytkowników, co stwarza istotne
wyzwania, ale także możliwości komercyjne.
„Naszym celem było stworzenie unijnego planu działania w zakresie
badań nad informacjami muzycznymi, aby odpowiedzieć na główne wyzwania,
sformułować standardy ewaluacji badań i otworzyć tę dziedzinę na
interdyscyplinarną współpracę”.
Warsztaty stanowiące element projektu miały umożliwiać konfrontację
artystów i naukowców, przedstawicieli środowiska przemysłowego i
akademickiego. Ostatecznie zaowocowały „festiwalem pomysłów muzycznych” –
kreatywną platformą swobodnej wymiany koncepcji, wolną od żargonu
poszczególnych dziedzin.
Witryna „Music Tech Fest” szybko wywołała ogromne zainteresowanie.
„Liczba uczestników wzrastała z dnia na dzień i szybko zorientowaliśmy
się, że nasz budżet jest zbyt skromny” – zauważa Magas. „Pozyskaliśmy
zatem odpowiednie środki z
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a moja firma
Stromatolite
zainwestowała w wydarzenie znaczące środki”. Projekt MIRES, nad którym
prace zakończyły się w marcu 2013 r., otrzymał także dofinansowanie w
wysokości 573 000 EUR ze środków
siódmego programu ramowego (7PR) UE.
Bezprecedensowy sukces unijnego projektu
Festiwal „Music Tech Fest”, którego pierwsza edycja odbyła się w
2012 r. w Londynie, zgromadził czołowych graczy – Soundcloud, Spotify,
Shazam, EMI Music i BBC, innowacyjne wytwórnie – Ninja Tune i Warp,
media technologiczne – WIRED, wielkich wykonawców i dużą liczbę
innowacyjnych startupów.
„W 2014 r. wychodzimy na scenę światową – mówi Magas – od Wellington
po Boston, Berlin, Paryż i Nowy Jork”. Flagowe wydarzenie z Londynu
zostało teraz włączone do oficjalnego sezonu jesiennego centrum Barbican
LSO St Luke's we współpracy z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną, a w 2015
r. festiwal odbędzie się w olśniewającym kampusie Umeå w Szwecji, a
także w São Paulo, Los Angeles i Amsterdamie.
Zdumiewający sukces „Music Tech Fest” to niespodziewany dorobek
inicjatywy MIRES, tym niemniej pierwotny cel stworzenia europejskiego
planu działania (
European Roadmap)
również udało się osiągnąć. „Plan działania w ostatecznym kształcie
wywarł godny uwagi wpływ na globalną społeczność badaczy z dziedziny MIR
– stwierdza Magas – przyczyniając się do ustalenia standardów produkcji
muzycznej i zarządzania bibliotekami cyfrowymi”. Wyznaczył także ramy
sieci doskonałości MIR, angażując animatorów i interesariuszy.
Niektóre z działań promowanych przez MIRES mogą wydawać się
abstrakcyjne i akademickie, ale gra toczy się o znacznie wyższą stawkę.
Społeczność akademicka „Music Tech Fest” ogłosiła „manifest w sprawie
badań nad technologią muzyczną” (Manifesto for Music Technology
Research), podkreślając wagę tych działań dla wszystkich obywateli i
dziedzin badań oraz debat nad polityką w zakresie praw własności
intelektualnej.
„Przenikanie się muzyki i technologii wywiera głęboki wpływ na dobre
samopoczucie, kulturę i kreatywność wszystkich obywateli – zauważa
Magas – a szeroki zasięg ‘Music Tech Fest’ umożliwia nam wskazywanie
nowych kierunków gospodarczych oraz sprzyjanie nowym modelom biznesowym i
nowym pomysłom na śmiałe przedsięwzięcia”.
W projekcie wzięło udział 7 partnerów z 5 krajów:
MTG ,
STROMATOLITE ,
OFAI ,
INESCP ,
IRCAM ,
C4DM i
BMAT .
Link do projektu w serwisie CORDISLink do strony internetowej projektu