Od planu działania dla przemysłu muzycznego do globalnego „Music Tech Festival”

Dofinansowana ze środków unijnych inicjatywa stworzenia europejskiego planu działania dla przemysłu muzycznego zaowocowała cyklicznymi wydarzeniami poświęconymi technologii muzycznej na całym świecie. Pięć wydarzeń Music Tech Fest już się odbyło, a 13 kolejnych, które zaplanowano na nadchodzący rok, obejmie osiem krajów i przyciągnie setki uczestników.

Muzyka porusza każdego, a partnerzy projektu MIRES twierdzą, że festiwal „Music Tech Fest” zelektryzował świat technologii muzycznej, gromadząc światowe wytwórnie muzyczne i przedsiębiorstwa z branży zaawansowanych technologii, podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą, innowacyjne MŚP, nowych wykonawców i tych o ustalonej już renomie, młodych innowatorów, projektantów oraz pracowników akademickich.

„Wyszukiwanie informacji muzycznych (MIR) zwykle koncentruje się na analizie sygnału dźwiękowego, aby zapewnić sprawniejsze wyszukiwanie i szybszy dostęp do cyfrowych zbiorów nagrań muzycznych” – wyjaśnia Michela Magas , koordynatorka projektu MIRES i pomysłodawczyni „Music Tech Fest”.

Magas zauważa, że wraz z nastaniem sieci społecznościowych w Internecie ukształtował się dynamiczny, globalny rynek muzyki cyfrowej, serwisy dodatkowe i nowe zachowania użytkowników, co stwarza istotne wyzwania, ale także możliwości komercyjne.

„Naszym celem było stworzenie unijnego planu działania w zakresie badań nad informacjami muzycznymi, aby odpowiedzieć na główne wyzwania, sformułować standardy ewaluacji badań i otworzyć tę dziedzinę na interdyscyplinarną współpracę”.

Warsztaty stanowiące element projektu miały umożliwiać konfrontację artystów i naukowców, przedstawicieli środowiska przemysłowego i akademickiego. Ostatecznie zaowocowały „festiwalem pomysłów muzycznych” – kreatywną platformą swobodnej wymiany koncepcji, wolną od żargonu poszczególnych dziedzin.

Witryna „Music Tech Fest” szybko wywołała ogromne zainteresowanie. „Liczba uczestników wzrastała z dnia na dzień i szybko zorientowaliśmy się, że nasz budżet jest zbyt skromny” – zauważa Magas. „Pozyskaliśmy zatem odpowiednie środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), a moja firma Stromatolite zainwestowała w wydarzenie znaczące środki”. Projekt MIRES, nad którym prace zakończyły się w marcu 2013 r., otrzymał także dofinansowanie w wysokości 573 000 EUR ze środków siódmego programu ramowego (7PR) UE.

Bezprecedensowy sukces unijnego projektu

Festiwal „Music Tech Fest”, którego pierwsza edycja odbyła się w 2012 r. w Londynie, zgromadził czołowych graczy – Soundcloud, Spotify, Shazam, EMI Music i BBC, innowacyjne wytwórnie – Ninja Tune i Warp, media technologiczne – WIRED, wielkich wykonawców i dużą liczbę innowacyjnych startupów.

„W 2014 r. wychodzimy na scenę światową – mówi Magas – od Wellington po Boston, Berlin, Paryż i Nowy Jork”. Flagowe wydarzenie z Londynu zostało teraz włączone do oficjalnego sezonu jesiennego centrum Barbican LSO St Luke's we współpracy z Londyńską Orkiestrą Symfoniczną, a w 2015 r. festiwal odbędzie się w olśniewającym kampusie Umeå w Szwecji, a także w São Paulo, Los Angeles i Amsterdamie.

Zdumiewający sukces „Music Tech Fest” to niespodziewany dorobek inicjatywy MIRES, tym niemniej pierwotny cel stworzenia europejskiego planu działania (European Roadmap) również udało się osiągnąć. „Plan działania w ostatecznym kształcie wywarł godny uwagi wpływ na globalną społeczność badaczy z dziedziny MIR – stwierdza Magas – przyczyniając się do ustalenia standardów produkcji muzycznej i zarządzania bibliotekami cyfrowymi”. Wyznaczył także ramy sieci doskonałości MIR, angażując animatorów i interesariuszy.

Niektóre z działań promowanych przez MIRES mogą wydawać się abstrakcyjne i akademickie, ale gra toczy się o znacznie wyższą stawkę. Społeczność akademicka „Music Tech Fest” ogłosiła „manifest w sprawie badań nad technologią muzyczną” (Manifesto for Music Technology Research), podkreślając wagę tych działań dla wszystkich obywateli i dziedzin badań oraz debat nad polityką w zakresie praw własności intelektualnej.

„Przenikanie się muzyki i technologii wywiera głęboki wpływ na dobre samopoczucie, kulturę i kreatywność wszystkich obywateli – zauważa Magas – a szeroki zasięg ‘Music Tech Fest’ umożliwia nam wskazywanie nowych kierunków gospodarczych oraz sprzyjanie nowym modelom biznesowym i nowym pomysłom na śmiałe przedsięwzięcia”.
W projekcie wzięło udział 7 partnerów z 5 krajów: MTG , STROMATOLITE , OFAI , INESCP , IRCAM , C4DM i BMAT .



Link do projektu w serwisie CORDIS
Link do strony internetowej projektu

opublikowano: 2015-01-27
Komentarze


Polityka Prywatności