Nadawcy telewizyjni zdają sobie sprawę, że mogą naprawdę skorzystać na
Internecie – jego szybkości, szerokim paśmie i zasięgu geograficznym.
Zaczynają świadczyć swoje usługi nie tylko za pośrednictwem odbiorników
TV, ale równolegle na komputerach stacjonarnych, tabletach i smartfonach
– jednak taka integracja ma często swoje ograniczenia.
Dzięki technologii znanej jako telewizja hybrydowa (HbbTV), nadawcy
mogą zaoferować dodatkowe usługi internetowe bezpośrednio przez
odbiornik telewizyjny. Zapotrzebowanie na integrację transmisji
telewizyjnej i szerokopasmowego Internetu dynamicznie rośnie i na dziś
dzień jedynym otwartym standardem jest HbbTV. To skłoniło Komisję
Europejską do dofinansowania projektu
HBB-NEXT
, który ma rozwinąć kolejną generację tej technologii. Partnerzy
projektu wypracowali wiele nowatorskich rozwiązań, od synchronizacji
wideo na wielu urządzeniach konsumenckich za pośrednictwem chmury, przez
sterowanie telewizorem z wykorzystaniem funkcji rozpoznawania twarzy i
gestów, po innowacyjne rozwiązania w zakresie dostępności.
SYNCHRONIZACJA WIDEO NA INTELIGENTNYCH URZĄDZENIACH
Standard HbbTV przyniósł bogactwo nowych usług, które oferowane są
obecnie na rozmaitych urządzeniach. Można do nich zaliczyć dodatkowe
treści (od wiadomości o wynikach wyborów po relacje z wydarzeń
sportowych), telezakupy, linki do stron internetowych reklamodawców,
wideo na życzenie czy kursy edukacyjne.
„Kiedy rozpoczęliśmy przygotowania do projektu HBB-NEXT, standard HbbTV 1.0 właśnie wszedł na rynek” – wyjaśniła koordynatorka
Bettina Heidkamp z
RBB , niemieckiego nadawcy publicznego, który jest częścią
ARD .
„Wskazaliśmy na kilka elementów, jakich brakuje użytkownikom. Wraz z
naszymi partnerami zaprojektowaliśmy i opracowaliśmy rozwiązania, aby
temu zaradzić. Pośród nich jest personalizacja treści i ich
rekomendowanie, zwłaszcza w środowisku wielu użytkowników,
synchronizacja treści szerokopasmowych z transmisją telewizyjną na
jednym lub wielu ekranach”.
W toku prac nad HBB-NEXT opracowano nowatorskie oprogramowanie
pośredniczące, które korzysta z chmury, kiedy urządzenie konsumenckie
nie posiada funkcji np. synchronizacji wideo. To niemałe osiągnięcie,
gdyż opóźnienie nawet o 40 milisekund między urządzeniami jest
zauważalne przez użytkowników. „Dzięki HBB-NEXT powstały cztery elementy
obsługiwane w nowym standardzie HbbTV 2.0, który miejmy nadzieję
wejdzie na rynek jeszcze w tym roku” – stwierdza koordynator techniczny
HBB-NEXT, Michael Probst z
IRT , niemieckiego instytutu technologii nadawczej.
HbbTV umożliwia nadawcom dodawanie informacji do swojego sygnału,
pozwala na instalowanie w odbiorniku TV aplikacji pobierających z
Internetu powiązane treści i ich wyświetlanie na ekranie telewizora. W
ramach HBB-NEXT stworzono cały szereg nowatorskich aplikacji na potrzeby
edytorów, między innymi głosowanie na bieżąco (po raz pierwszy na
antenie TV w popularnym programie naukowym w Niemczech). Kolejne,
przynoszące korzyści użytkownikom, pozwalają na personalizację napisów,
języka migowego dla osób niedosłyszących, transmisji audio przez
smartfona dla osób niewidomych lub niedowidzących i obsługi języków
mniejszościowych – a wszystko to za pośrednictwem Internetu.
TELEWIZJA ROZPOZNAJE WIDZA
Partnerzy projektu opracowali także aplikację, która rekomenduje
programy poszczególnym widzom i ich grupom, z wykorzystaniem technologii
rozpoznawania twarzy, głosu i gestów. Kiedy widz, którego profil już
został wprowadzony do odbiornika TV, wejdzie do pokoju i powie „Cześć”,
telewizor rozpozna go i odpowie przedstawiając sugestie programów, które
mogą go zainteresować. Do niego może dołączyć druga osoba i wówczas
otrzymają rekomendacje grupowe.
„Rozpoznawanie twarzy i gestów osiągnięte w tym projekcie wykracza
poza dotychczasowe możliwości” – z entuzjazmem podkreśla Bettina
Heidkamp. „To naprawdę innowacja, która sprawi wiele radości. To jak
sądzę przyszłość!”.
„Jeżeli chodzi o aplikacje telewizyjne, tworzymy właśnie skrzynkę
narzędziową HbbTV opartą na HBB-NEXT, aby już niedługo edytorzy mogli je
codziennie przygotowywać i umożliwić każdemu personalizację oraz
wzbogacanie oglądanych przez siebie programów telewizyjnych” – dodaje.
W projekt HBB-NEXT zaangażowali się przedstawiciele rozmaitych
sektorów, którzy odczuli ekonomiczny wpływ nadejścia telewizji
hybrydowej, od nadawców i projektantów aplikacji (z których wielu to
MŚP), po producentów odbiorników telewizyjnych i elektroniki użytkowej
oraz przedsiębiorstwa telekomunikacyjne.
Nad projektem HBB-NEXT, który był realizowany od października 2011
r. do marca 2014 r., pracowało 9 partnerów z 5 krajów. Przedsięwzięcie
zostało dofinansowane na kwotę 2,98 mln EUR z budżetu 7PR.
Link do projektu w serwisie CORDISLink do strony internetowej projektu