O ilu osobach w naszych sieciach możemy powiedzieć, że są dla nas
rzeczywiście użytecznym kontaktem? W jaki sposób możemy ustalić, z kim
najlepiej omówić dany temat? W jaki sposób połączyć się z tą osobą i
włączyć ją do swojej sieci? To jeden z aspektów trzyipółletniego
projektu
SOCIETIES : stworzyć
tak zwaną inteligentną przestrzeń społecznościową (ang. Community Smart
Spaces (CSS)), w której członkowie o ściśle ukierunkowanych
zainteresowaniach mogą łączyć się, spotykać się bezpośrednio, wymieniać
się problemami i zasobami, podejmując próbę wspólnego wypracowania
rozwiązań w dowolnej dziedzinie.
UE WIEDZIE PRYM W BADANIACH NAD INTERNETEM RZECZY
Naukowcy z SOCIETIES pracują nad przetwarzaniem bez granic – znanym jako
Internet rzeczy – już od ponad dekady. Wcześniejszy, unijny projekt badawczy z dziedziny ICT,
PERSIST
, poświęcony był inteligentnym przestrzeniom osobistym i sposobowi, w
jaki jednostki mogłyby łączyć się z technologią w domu i biurze za
pomocą jednego urządzenia. „Oczywistym problemem było to, co się stanie w
razie połączenia jednej inteligentnej przestrzeni osobistej lub ich
większej liczby. To odprowadziło nas do inteligentnych przestrzeni
społecznościowych i projektu SOCIETIES” – wyjaśnia koordynator
Kevin Doolin z Instytutu Technologii Waterford przy Telecommunications Software and Systems Group (
TSSG) w Irlandii.
Partnerzy postanowili zbudować platformę do kojarzenia ludzi,
zasobów i usług, odkrywając innowacyjne obszary, w których mogliby pomóc
użytkownikom tworzyć sieci kontaktów w bardziej ukierunkowany i poufny
sposób. Wskazali osiem z nich jako kluczowe innowacje: zasięganie
informacji (o użytkownikach); preferencje (wyspecjalizowane szablony
portali społecznościowych); zamiary użytkownika (pomaganie użytkownikom w
osiąganiu celów); organizowanie społeczności (identyfikowanie kto i co
ma wartość użyteczną); kontekst społecznościowy (korzystanie z mądrości
tłumu); lokalizacja (wskazywanie kto znajduje się w pobliżu); zaufanie
(ściślejsze mechanizmy filtrowania); poufność (włączanie poufności na
etapie opracowywania oprogramowania, zamiast dodawać ją później).
Do przetestowania serwisów opartych na innowacjach wybrano trzy grupy użytkowników. Na przykład studenci informatyki z
Uniwersytetu Heriot-Watt
w Edynburgu sprawdzali indywidualne aplikacje „Personal Agenda”
(Osobisty terminarz) i „MyTV” (MojaTV) oraz aplikacje do zadawania pytań
w czasie wykładu „AskFree”. Następnie jako grupa wzięli udział w
wyścigach z przeglądania i wspólnych quizach oraz zorganizowali
spotkania za pomocą aplikacji lokalizującej opartej na „geo-ogradzaniu”.
Platforma SOCIETIES okazała się stabilna i niezawodna w użytkowaniu z
bardzo niewielkimi przestojami, zdolna do reagowania na pomysłowość
studentów i obsługę wielu serwisów jednocześnie z wieloma użytkownikami.
W ramach kolejnego testu platforma SOCIETIES posłużyła naukowcom na
konferencji Komisji Europejskiej „ICT 2013” z udziałem 4 000 uczestników
w Wilnie, Litwa, do wypróbowania aplikacji
Relevance
(Użyteczność) do układania harmonogramu, planowania i tworzenia sieci,
którą dostosowali na potrzeby wydarzenia. Aplikacja „Relevance” oparła
się na innowacji „organizowanie społeczności”, wykorzystującej algorytmy
opracowane w ramach projektu i zdefiniowane przez użytkowników słowa
kluczowe, aby umożliwić uczestnikom zadecydowanie, w których
prezentacjach wziąć udział i wyszukiwanie osób, z którymi chcą się
spotkać w „geo-ogrodzonym” środowisku. Korzystający z niej w czasie
konferencji użytkownicy byli żywo zainteresowani aplikacją, która
organicza „szum społecznościowy”. Obecnych w czasie wydarzenia sześciu
organizatorów innych konferencji zgłosiło chęć posiadania takiej
aplikacji również na potrzeby własnych wydarzeń. Z myślą o wykorzystaniu
tego potencjału, z projektu wyłoniła się spółka Fuseami Ltd.
W trzecim teście, polegającym na symulacji pożaru lasu w Niemczech,
wzięli udział ratownicy. Mieli na sobie „iJackets”, aby utrzymywać
łączność ze sobą i z oddalonym centrum zarządzania klęskami żywiołowymi.
SPÓŁKA ZALEŻNA PROJEKTU SOCIETIES WCHODZI NA RYNEK W IRLANDII
Fuseami udostępni w listopadzie 2014 r. swoją konferencyjną
aplikację sieciującą na bazie „Relevance”. Aplikacja opiera się na
inteligentnym kojarzeniu profili zawodowych. Zasadnicza innowacja polega
na „Relevance Orchestration Engine” (silniku organizacji użyteczności),
który łączy wiele skomplikowanych algorytmów, aby dostarczyć każdemu
użytkownikowi stopień podobieństwa dla każdego potencjalnego kontaktu, z
uwzględnieniem wykształcenia, stanowiska, zakresu zainteresowań i
kluczowych słów w zależności od poszukiwanej osoby. Grupa TSSG twierdzi,
że aplikacja umożliwi użytkownikom „odkrywanie, łączenie się i
nawiązywanie relacji z użytecznymi kontaktami biznesowymi”.
„Zamysł polega zasadniczo na tym, aby przebić się przez nadmiar
informacji w portalach społecznościowychi umożliwić ludziom,
wybierającym się na jakieś wydarzenie lub w jakieś miejsce, zalogowanie
się do aplikacji Fuseami za pośrednictwem serwisu LinkedIn i wyszukanie
interesujących dla nich osób” – wyjaśnia Kevin Doolin. „Nie chodzi o
wychodzenie i odnajdywanie znajomych, tylko o wyszukiwanie osób jeszcze
niepoznanych. O to, aby nadać tworzeniu sieci kontaktów użyteczny
charakter”.
Platforma SOCIETIES zawiera całe bogactwo opisów architektury,
systemyów zarządzania kontekstowego, funkcji kontroli poufności i innych
aplikacji, które są dostępne dla każdego projektanta, jako całość lub
moduły, do pobrania ze strony:
http://www.ict-societies.eu/open-source/
Projekt SOCIETIES, w który zaangażowało się 15 partnerów z 10
krajów, był realizowany od października 2010 r. do kwietnia 2014 r. i
otrzymał 10,6 mln EUR dofinansowania z 7PR.
Link do strony internetowej projektu
Inne linki
Platforma SocietiesFuseami