Nauka w służbie tworzenia użytecznej sieci kontaktów

W ramach unijnego projektu badawczego SOCIETIES poświęconego ICT powstała cała gama narzędzi i aplikacji umożliwiających tworzenie inteligentnych społeczności poprzez odkrywanie, łączenie się i wzajemne „użyteczne” organizowanie się.

O ilu osobach w naszych sieciach możemy powiedzieć, że są dla nas rzeczywiście użytecznym kontaktem? W jaki sposób możemy ustalić, z kim najlepiej omówić dany temat? W jaki sposób połączyć się z tą osobą i włączyć ją do swojej sieci? To jeden z aspektów trzyipółletniego projektu SOCIETIES : stworzyć tak zwaną inteligentną przestrzeń społecznościową (ang. Community Smart Spaces (CSS)), w której członkowie o ściśle ukierunkowanych zainteresowaniach mogą łączyć się, spotykać się bezpośrednio, wymieniać się problemami i zasobami, podejmując próbę wspólnego wypracowania rozwiązań w dowolnej dziedzinie.

UE WIEDZIE PRYM W BADANIACH NAD INTERNETEM RZECZY

Naukowcy z SOCIETIES pracują nad przetwarzaniem bez granic – znanym jako Internet rzeczy – już od ponad dekady. Wcześniejszy, unijny projekt badawczy z dziedziny ICT, PERSIST , poświęcony był inteligentnym przestrzeniom osobistym i sposobowi, w jaki jednostki mogłyby łączyć się z technologią w domu i biurze za pomocą jednego urządzenia. „Oczywistym problemem było to, co się stanie w razie połączenia jednej inteligentnej przestrzeni osobistej lub ich większej liczby. To odprowadziło nas do inteligentnych przestrzeni społecznościowych i projektu SOCIETIES” – wyjaśnia koordynator Kevin Doolin z Instytutu Technologii Waterford przy Telecommunications Software and Systems Group (TSSG) w Irlandii.

Partnerzy postanowili zbudować platformę do kojarzenia ludzi, zasobów i usług, odkrywając innowacyjne obszary, w których mogliby pomóc użytkownikom tworzyć sieci kontaktów w bardziej ukierunkowany i poufny sposób. Wskazali osiem z nich jako kluczowe innowacje: zasięganie informacji (o użytkownikach); preferencje (wyspecjalizowane szablony portali społecznościowych); zamiary użytkownika (pomaganie użytkownikom w osiąganiu celów); organizowanie społeczności (identyfikowanie kto i co ma wartość użyteczną); kontekst społecznościowy (korzystanie z mądrości tłumu); lokalizacja (wskazywanie kto znajduje się w pobliżu); zaufanie (ściślejsze mechanizmy filtrowania); poufność (włączanie poufności na etapie opracowywania oprogramowania, zamiast dodawać ją później).

Do przetestowania serwisów opartych na innowacjach wybrano trzy grupy użytkowników. Na przykład studenci informatyki z Uniwersytetu Heriot-Watt w Edynburgu sprawdzali indywidualne aplikacje „Personal Agenda” (Osobisty terminarz) i „MyTV” (MojaTV) oraz aplikacje do zadawania pytań w czasie wykładu „AskFree”. Następnie jako grupa wzięli udział w wyścigach z przeglądania i wspólnych quizach oraz zorganizowali spotkania za pomocą aplikacji lokalizującej opartej na „geo-ogradzaniu”. Platforma SOCIETIES okazała się stabilna i niezawodna w użytkowaniu z bardzo niewielkimi przestojami, zdolna do reagowania na pomysłowość studentów i obsługę wielu serwisów jednocześnie z wieloma użytkownikami.

W ramach kolejnego testu platforma SOCIETIES posłużyła naukowcom na konferencji Komisji Europejskiej „ICT 2013” z udziałem 4 000 uczestników w Wilnie, Litwa, do wypróbowania aplikacji Relevance (Użyteczność) do układania harmonogramu, planowania i tworzenia sieci, którą dostosowali na potrzeby wydarzenia. Aplikacja „Relevance” oparła się na innowacji „organizowanie społeczności”, wykorzystującej algorytmy opracowane w ramach projektu i zdefiniowane przez użytkowników słowa kluczowe, aby umożliwić uczestnikom zadecydowanie, w których prezentacjach wziąć udział i wyszukiwanie osób, z którymi chcą się spotkać w „geo-ogrodzonym” środowisku. Korzystający z niej w czasie konferencji użytkownicy byli żywo zainteresowani aplikacją, która organicza „szum społecznościowy”. Obecnych w czasie wydarzenia sześciu organizatorów innych konferencji zgłosiło chęć posiadania takiej aplikacji również na potrzeby własnych wydarzeń. Z myślą o wykorzystaniu tego potencjału, z projektu wyłoniła się spółka Fuseami Ltd.

W trzecim teście, polegającym na symulacji pożaru lasu w Niemczech, wzięli udział ratownicy. Mieli na sobie „iJackets”, aby utrzymywać łączność ze sobą i z oddalonym centrum zarządzania klęskami żywiołowymi.

SPÓŁKA ZALEŻNA PROJEKTU SOCIETIES WCHODZI NA RYNEK W IRLANDII

Fuseami udostępni w listopadzie 2014 r. swoją konferencyjną aplikację sieciującą na bazie „Relevance”. Aplikacja opiera się na inteligentnym kojarzeniu profili zawodowych. Zasadnicza innowacja polega na „Relevance Orchestration Engine” (silniku organizacji użyteczności), który łączy wiele skomplikowanych algorytmów, aby dostarczyć każdemu użytkownikowi stopień podobieństwa dla każdego potencjalnego kontaktu, z uwzględnieniem wykształcenia, stanowiska, zakresu zainteresowań i kluczowych słów w zależności od poszukiwanej osoby. Grupa TSSG twierdzi, że aplikacja umożliwi użytkownikom „odkrywanie, łączenie się i nawiązywanie relacji z użytecznymi kontaktami biznesowymi”.

„Zamysł polega zasadniczo na tym, aby przebić się przez nadmiar informacji w portalach społecznościowychi umożliwić ludziom, wybierającym się na jakieś wydarzenie lub w jakieś miejsce, zalogowanie się do aplikacji Fuseami za pośrednictwem serwisu LinkedIn i wyszukanie interesujących dla nich osób” – wyjaśnia Kevin Doolin. „Nie chodzi o wychodzenie i odnajdywanie znajomych, tylko o wyszukiwanie osób jeszcze niepoznanych. O to, aby nadać tworzeniu sieci kontaktów użyteczny charakter”.

Platforma SOCIETIES zawiera całe bogactwo opisów architektury, systemyów zarządzania kontekstowego, funkcji kontroli poufności i innych aplikacji, które są dostępne dla każdego projektanta, jako całość lub moduły, do pobrania ze strony: http://www.ict-societies.eu/open-source/

Projekt SOCIETIES, w który zaangażowało się 15 partnerów z 10 krajów, był realizowany od października 2010 r. do kwietnia 2014 r. i otrzymał 10,6 mln EUR dofinansowania z 7PR.


Link do strony internetowej projektu

Inne linki
Platforma Societies
Fuseami

opublikowano: 2015-01-27
Komentarze


Polityka Prywatności