MAXICULTURE motorem inicjatyw w kulturze cyfrowej

Technologie cyfrowe stwarzają jedyną w swoim rodzaju szansę na ochronę i upowszechnianie naszego dziedzictwa kulturowego oraz na ułatwianie dostępu do niego. Ale jakie są wywoływane przez nie skutki społeczno-gospodarcze i technologiczne? Dorobkiem projektu MAXICULTURE jest zestaw narzędzi do pomiaru skutków społeczno-gospodarczych i technologicznych projektów, a także optymalne sposoby wykorzystania ICT w domenie dziedzictwa kulturowego.

Projekty naukowe podejmowane ostatnio w obszarze dziedzictwa kulturowego poświęcone są jego digitalizacji i ochronie oraz upowszechnianiu dostępu do niego na wiele kreatywnych sposobów. Jednak często wyniki tych przedsięwzięć nie są w pełni wykorzystywane. MAXICULTURE oferuje dwa narzędzia: pierwsze to narzędzie oceny, a drugie to platforma społecznościowa.

„Cyfrowe dziedzictwo kulturowe to szeroka domena” – stwierdza George Ioannidis, dyrektor IN2, przedsiębiorstwa, które opracowało technologię na potrzeby platformy społecznościowej MAXICULTURE, będącego też partnerem projektu. Podejmowane w jej ramach działania obejmują skanowanie książek, opracowywanie narzędzi do tworzenia cyfrowych opowieści, narzędzia dostępu do zbiorów multimedialnych dokumentów, wsparcie współpracy w muzeach, bibliotekach itp.

„Współpraca z partnerami z całej UE istotnie przyczyniła się do uzyskania bardziej przejrzystego obrazu tej obszernej dziedziny” – wyjaśnia Ioannidis. Partnerzy międzynarodowi (Eurokleis, T6, VDJ i IN2) nawiązali kontakt z europejskimi ekspertami w dziedzinie cyfrowego dziedzictwa kulturowego, którzy wnieśli swój wkład w ostateczny kształt narzędzia oceny i udoskonalenie platformy społecznościowej.

Zyskiwanie lepszego pojęcia o skuteczności własnego projektu

Zestaw narzędzi do samooceny udostępniono 39 projektom, z których część została opisana w witrynie. Jak do tej pory połowa z nich przeszła co najmniej jeden cykl oceny. Partnerzy projektów mogą wybierać co poddać ocenie, na przykład wywierane skutki technologiczne, gospodarcze lub społeczne. Wypełniają pogłębioną ankietę i otrzymują raport z oceny wraz z wyliczonym poziomem osiągnięć.

Można go porównać ze średnim wynikiem innych projektów oraz monitorować na jego podstawie postępy w czasie. Raport uzmysławia partnerom projektu, co należy zrobić, aby poprawić wyniki i umożliwia opracowanie planu osiągania wyznaczonych celów.

Dziedzictwo kulturowe oczami partnerów projektów z całej UE

MAXICULTURE, projekt zamknięty wraz z końcem 2014 r. i dofinansowany ze środków UE na kwotę 600 000 EUR, udostępnia także platformę społecznościową do automatycznego tworzenia zbiorów wpisów na podstawie informacji publikowanych przez partnerów projektów w mediach społecznościowych wraz z artykułami, plikami audiowizualnymi i zdjęciami, które umieszczają w swoich witrynach.

„Jak dotychczas zebranych zostało 20 000 pozycji – informuje Ioannidis, dodając że – Zbiory są komponowane w atrakcyjny sposób, umożliwiając użytkownikowi przeglądanie wszystkich istotnych wpisów i zamieszczanych materiałów w jednym miejscu”.

Projekty dofinansowywane ze środków UE zyskują ukierunkowaną platformę do prezentowania swojego dorobku. Poszukujący partnerów uczestnicy przedsięwzięć mogą sprawdzić, kto odpowiada ich kryteriom, a decydenci, muzea, biblioteki i archiwa mogą zyskać wgląd w prowadzone prace. Narzędzie może również służyć inwestorom do wyszukiwania najnowszych innowacji w kulturze cyfrowej.

Przygotowywanie absorbujących materiałów z wydarzeń

„Platforma społecznościowa obejmuje także wpisy z wydarzeń, w jakich biorą udział partnerzy projektów dofinansowywanych ze środków unijnych – zauważa Ioannidis i dodaje – w ramach MAXICULTURE eksperymentowaliśmy także ze sposobami tworzenia absorbujących relacji z tego, co się dzieje w trakcie wydarzeń”.

Korzystając z wypracowanych w ten sposób pomysłów, projekty STOM i mymeedia gromadzą wpisy z mediów społecznościowych oraz materiały wizualne (zdjęcia, filmy wideo), prezentacje i wykłady dotyczące danego wydarzenia. Służą one do tworzenia materiałów, które organizatorzy wydarzenia mogą wykorzystywać na przykład do prezentowania najciekawszych fragmentów konferencji.

Dzięki mymeedia powstała na potrzeby wydarzenia ICT Proposers Day 2014 we Florencji, Włochy, cyfrowa scena do zamieszczania wpisów z serwisów społecznościowych i spektakularnych momentów tego spotkania. Zgromadzonych zostało ponad 3 000 wpisów z sieci społecznościowych i prezentacji. W czasie dwudniowego wydarzenia scena odnotowała 600 wizyt.

Link do strony internetowej projektu
Link do materiału wideo

opublikowano: 2015-01-27
Komentarze


Polityka Prywatności