Dzięki najnowszym technologiom internetowym użytkownicy masowo
wymieniają informacje i nawiązują kontakty w kontekstach akademickich,
biznesowych i społecznych. Wszyscy użytkownicy zamieszczają w Internecie
tworzone przez siebie materiały o charakterze zawodowym, akademickim,
artystycznym czy też osobistym, generując prawdziwy zalew danych
geoprzestrzennych. Informacje te mogą zostać z powodzeniem wykorzystane
przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) do różnorodnych celów, od
badań technologicznych po analizy tendencji społecznych. Wymaga to
jednak efektywnego zweryfikowania i przetworzenia odpowiednich danych,
co może być bardzo trudne.
Zbieranie takich informacji można by usprawnić poprzez zastosowanie
aplikacji sieci geoprzestrzennej (Geoweb), łączących w różny sposób mapy
i grafiki w celu łączenia użytkowników z innymi lokalizacjami w sieci. W
tym kontekście finansowany ze środków UE projekt "Exploiting
user-generated geospatial content streams" (
GEOSTREAM) zajął się badaniem możliwości wykorzystania fenomenu sieci Geoweb z korzyścią dla MŚP.
Skoncentrowano się na stworzeniu inteligentnych mechanizmów
ekstrakcji i łączenia danych do przetwarzania treści generowanych przez
użytkowników wraz z narzędziami wspomagającymi użytkownika w
autoryzowaniu wynikowych danych. Badano też sposoby publikowania danych i
udostępniania usług pokrewnych, na przykład poprzez aplikacje
internetowe i mobilne.
Aby osiągnąć wyznaczone cele, uczestnicy projektu sformułowali
reprezentatywne przypadki użycia i zidentyfikowali źródła danych (np.
serwisy Wikipedia i OpenStreetMap), z których można gromadzić i
wykorzystywać treści geoprzestrzenne generowane przez użytkowników.
Udokumentowano też witryny ze zdjęciami, wydarzeniami i wiadomościami
tekstowymi, aby pobrać odpowiednie dane. Po zakończeniu gromadzenia
danych zespół opracował rozwiązania do integracji i ekstrakcji
stosownych informacji przy jednoczesnym usuwaniu duplikatów i grupowaniu
obiektów według typu, kategorii i okolicy.
Dodatkowe prace dotyczyły kwestii praw własności intelektualnej,
zaprojektowania narzędzi do tworzenia danych i opracowania odpowiednich
platform dla aplikacji internetowych i mobilnych. Wynikiem prac jest
kompletna platforma do wykorzystywania przez MŚP treści geograficznych
generowanych przez użytkowników, obejmująca algorytmy, narzędzia i
biblioteki oprogramowania. Inicjatywa ta pozwoli maksymalnie wykorzystać
potencjał Internetu jako bramy do informacji w celu zwiększenia
globalnej konkurencyjności europejskich MŚP.