Informacje z Internetu dla przedsiębiorstw

Nowa metoda zbierania cennych danych geograficznych z różnorodnych źródeł powinna pomóc małym przedsiębiorstwom w zwiększaniu konkurencyjności.

Dzięki najnowszym technologiom internetowym użytkownicy masowo wymieniają informacje i nawiązują kontakty w kontekstach akademickich, biznesowych i społecznych. Wszyscy użytkownicy zamieszczają w Internecie tworzone przez siebie materiały o charakterze zawodowym, akademickim, artystycznym czy też osobistym, generując prawdziwy zalew danych geoprzestrzennych. Informacje te mogą zostać z powodzeniem wykorzystane przez małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) do różnorodnych celów, od badań technologicznych po analizy tendencji społecznych. Wymaga to jednak efektywnego zweryfikowania i przetworzenia odpowiednich danych, co może być bardzo trudne.

Zbieranie takich informacji można by usprawnić poprzez zastosowanie aplikacji sieci geoprzestrzennej (Geoweb), łączących w różny sposób mapy i grafiki w celu łączenia użytkowników z innymi lokalizacjami w sieci. W tym kontekście finansowany ze środków UE projekt "Exploiting user-generated geospatial content streams" (GEOSTREAM) zajął się badaniem możliwości wykorzystania fenomenu sieci Geoweb z korzyścią dla MŚP.

Skoncentrowano się na stworzeniu inteligentnych mechanizmów ekstrakcji i łączenia danych do przetwarzania treści generowanych przez użytkowników wraz z narzędziami wspomagającymi użytkownika w autoryzowaniu wynikowych danych. Badano też sposoby publikowania danych i udostępniania usług pokrewnych, na przykład poprzez aplikacje internetowe i mobilne.

Aby osiągnąć wyznaczone cele, uczestnicy projektu sformułowali reprezentatywne przypadki użycia i zidentyfikowali źródła danych (np. serwisy Wikipedia i OpenStreetMap), z których można gromadzić i wykorzystywać treści geoprzestrzenne generowane przez użytkowników. Udokumentowano też witryny ze zdjęciami, wydarzeniami i wiadomościami tekstowymi, aby pobrać odpowiednie dane. Po zakończeniu gromadzenia danych zespół opracował rozwiązania do integracji i ekstrakcji stosownych informacji przy jednoczesnym usuwaniu duplikatów i grupowaniu obiektów według typu, kategorii i okolicy.

Dodatkowe prace dotyczyły kwestii praw własności intelektualnej, zaprojektowania narzędzi do tworzenia danych i opracowania odpowiednich platform dla aplikacji internetowych i mobilnych. Wynikiem prac jest kompletna platforma do wykorzystywania przez MŚP treści geograficznych generowanych przez użytkowników, obejmująca algorytmy, narzędzia i biblioteki oprogramowania. Inicjatywa ta pozwoli maksymalnie wykorzystać potencjał Internetu jako bramy do informacji w celu zwiększenia globalnej konkurencyjności europejskich MŚP.

opublikowano: 2015-02-12
Komentarze


Polityka Prywatności