Jak opanować dezinformację w czasie epidemii choroby zakaźnej

Dofinansowani ze środków UE naukowcy opracowali narzędzia komunikacyjne do radzenia sobie z dezinformacją i lepszego informowania społeczeństwa w razie epidemii choroby zakaźnej.

Niedawno, przy okazji „Międzynarodowego spotkania nt. nowo występujących chorób i nadzoru nad nimi” (International Meeting on Emerging Diseases and Surveillance) w Wiedniu, zaprezentowano metody ustanawiania dwustronnej komunikacji i wykorzystywania potencjału mediów społecznościowych podczas epidemii choroby zakaźnej.

Prezentacja, przygotowana przez partnerów dofinansowanego ze środków UE projektu TELL ME, miała unaocznić pracownikom służby zdrowia, decydentom i przedstawicielom NGO, jak kluczowym elementem w czasie epidemii jest skuteczna komunikacja medyczna w kontekście oddziaływania na społeczeństwo i opanowywania choroby. Decydującym wyznacznikiem następstw epidemii jest zachowanie ludzi i sposób, w jaki reagują na wprowadzane środki profilaktyczne.

Szerząca się w Afryce Zachodniej plaga Eboli – oraz tempo rozprzestrzeniania się choroby – uwidoczniły ogromną wagę stanowczych i ukierunkowanych działań w walce z epidemiami chorób zakaźnych. Ponadto, kiedy społeczności i rodziny żyją w ciągłym strachu przed zakażeniem, mylne informacje mogą rozpowszechniać się lotem błyskawicy. Aby ratować życie, trzeba je – podobnie jak samą chorobę – opanować.

Realizacja projektu TELL ME przypadła zatem w idealnym momencie. Naukowcy z siedmiu krajów opracowali nowe metody poprawy komunikacji w czasie kryzysów związanych z chorobami zakaźnymi, takimi jak przypadek Eboli, który skupił na sobie uwagę świata w 2014 r.

Prace nad projektem rozpoczęły się od zgromadzenia sprawdzonych informacji na temat zachowań ludzi i reagowania na poważniejsze epidemie chorób, takich jak grypa. Na podstawie schematów behawioralnych, zespół zidentyfikował i ocenił nowe metody komunikacji w okresie epidemii.

W szczególności zespół zainteresował się potencjałem mediów społecznościowych, jako środka dostarczania precyzyjnych i użytecznych informacji. Niezależnie od tego, czy informacje są ścisłe, czy nie, rozprzestrzeniają się teraz niczym wirus. Wyniki analizy TELL ME na temat kryzysu Eboli, która koncentrowała się na Twitterze i objęła siedem dni we wrześniu, pokazują że opublikowanych zostało 632 712 tweetów i użyto 17 023 hasztagów z wyrażeniem #ebola.

Aby przyniosły efekt, strategie komunikacyjne w czasie epidemii muszą zatem w pełni uwzględniać zmiany technologiczne, kulturowe i społeczne. To oznacza, że aby skutecznie wpływać na ludzi i motywować ich do podejmowania środków profilaktycznych, musi do nich dotrzeć i przekonać ich komunikat organów odpowiedzialnych za zdrowie publiczne. Zaprzeczenia i ustne dodawanie otuchy nie wystarczą, ludzi trzeba nakłaniać.

To niezwykle ważne w pierwszym okresie każdej epidemii. Piętnowanie Eboli może spowodować, że osoby z podejrzanymi objawami będą się wahać, czy się zgłosić. Pośród innych, negatywnych skutków strachu wywoływanego w społeczeństwie można wymienić odwoływanie lotów do krajów dotkniętych epidemią, co piętrzy problemy logistyczne przed międzynarodowymi służbami medycznymi i NGO, które próbują w takich sytuacjach zarządzać kryzysem.

Postępy w naukach biologicznych i informacyjnych stwarzają nowe możliwości zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii chorób zakaźnych, a partnerzy projektu TELL ME starają się zadbać o to, by zostały one wykorzystane. Strategie i zalecenia w zakresie wytycznych przedstawione w ramach projektu TELL ME, nad którym prace rozpoczęły się w 2012 r. i formalnie zakończyły w styczniu 2015 r., pomogą organom władz publicznych i interesariuszom lepiej przygotować się w przyszłości na opanowanie każdego typu epidemii.

Więcej informacji:

TELL ME
http://www.tellmeproject.eu/

opublikowano: 2015-02-26
Komentarze


Polityka Prywatności