Jak opanować dezinformację w czasie epidemii choroby zakaźnej

How to contain misinformation during an infectious disease outbreak
How to contain misinformation during an infectious disease outbreak

Dofinansowani ze środków UE naukowcy opracowali narzędzia komunikacyjne do radzenia sobie z dezinformacją i lepszego informowania społeczeństwa w razie epidemii choroby zakaźnej.

Niedawno, przy okazji „Międzynarodowego spotkania nt. nowo występujących chorób i nadzoru nad nimi” (International Meeting on Emerging Diseases and Surveillance) w Wiedniu, zaprezentowano metody ustanawiania dwustronnej komunikacji i wykorzystywania potencjału mediów społecznościowych podczas epidemii choroby zakaźnej.

Prezentacja, przygotowana przez partnerów dofinansowanego ze środków UE projektu TELL ME, miała unaocznić pracownikom służby zdrowia, decydentom i przedstawicielom NGO, jak kluczowym elementem w czasie epidemii jest skuteczna komunikacja medyczna w kontekście oddziaływania na społeczeństwo i opanowywania choroby. Decydującym wyznacznikiem następstw epidemii jest zachowanie ludzi i sposób, w jaki reagują na wprowadzane środki profilaktyczne.

Szerząca się w Afryce Zachodniej plaga Eboli – oraz tempo rozprzestrzeniania się choroby – uwidoczniły ogromną wagę stanowczych i ukierunkowanych działań w walce z epidemiami chorób zakaźnych. Ponadto, kiedy społeczności i rodziny żyją w ciągłym strachu przed zakażeniem, mylne informacje mogą rozpowszechniać się lotem błyskawicy. Aby ratować życie, trzeba je – podobnie jak samą chorobę – opanować.

Realizacja projektu TELL ME przypadła zatem w idealnym momencie. Naukowcy z siedmiu krajów opracowali nowe metody poprawy komunikacji w czasie kryzysów związanych z chorobami zakaźnymi, takimi jak przypadek Eboli, który skupił na sobie uwagę świata w 2014 r.

Prace nad projektem rozpoczęły się od zgromadzenia sprawdzonych informacji na temat zachowań ludzi i reagowania na poważniejsze epidemie chorób, takich jak grypa. Na podstawie schematów behawioralnych, zespół zidentyfikował i ocenił nowe metody komunikacji w okresie epidemii.

W szczególności zespół zainteresował się potencjałem mediów społecznościowych, jako środka dostarczania precyzyjnych i użytecznych informacji. Niezależnie od tego, czy informacje są ścisłe, czy nie, rozprzestrzeniają się teraz niczym wirus. Wyniki analizy TELL ME na temat kryzysu Eboli, która koncentrowała się na Twitterze i objęła siedem dni we wrześniu, pokazują że opublikowanych zostało 632 712 tweetów i użyto 17 023 hasztagów z wyrażeniem #ebola.

Aby przyniosły efekt, strategie komunikacyjne w czasie epidemii muszą zatem w pełni uwzględniać zmiany technologiczne, kulturowe i społeczne. To oznacza, że aby skutecznie wpływać na ludzi i motywować ich do podejmowania środków profilaktycznych, musi do nich dotrzeć i przekonać ich komunikat organów odpowiedzialnych za zdrowie publiczne. Zaprzeczenia i ustne dodawanie otuchy nie wystarczą, ludzi trzeba nakłaniać.

To niezwykle ważne w pierwszym okresie każdej epidemii. Piętnowanie Eboli może spowodować, że osoby z podejrzanymi objawami będą się wahać, czy się zgłosić. Pośród innych, negatywnych skutków strachu wywoływanego w społeczeństwie można wymienić odwoływanie lotów do krajów dotkniętych epidemią, co piętrzy problemy logistyczne przed międzynarodowymi służbami medycznymi i NGO, które próbują w takich sytuacjach zarządzać kryzysem.

Postępy w naukach biologicznych i informacyjnych stwarzają nowe możliwości zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii chorób zakaźnych, a partnerzy projektu TELL ME starają się zadbać o to, by zostały one wykorzystane. Strategie i zalecenia w zakresie wytycznych przedstawione w ramach projektu TELL ME, nad którym prace rozpoczęły się w 2012 r. i formalnie zakończyły w styczniu 2015 r., pomogą organom władz publicznych i interesariuszom lepiej przygotować się w przyszłości na opanowanie każdego typu epidemii.

Więcej informacji:

TELL ME
http://www.tellmeproject.eu/

opublikowano: 2015-02-26
Komentarze


Polityka Prywatności