Wedle przewidywań coraz więcej osób będzie przesiadać się w przyszłości
do samochodów elektrycznych z powodów związanych ze zużyciem energii i
ochroną środowiska. W związku z tym częściej też będą zmieniać środek
transportu, co stworzy zapotrzebowanie na lepsze rozwiązania parkingowe w
węzłach transportowych.
Aby przygotować się na tę zmianę mobilności,
konsorcjum V-CHARGE
– złożone z sześciu partnerów z czterech krajów – pracuje nad w pełni
zautomatyzowanym parkingiem i systemem ładowania samochodów
elektrycznych na parkingach publicznych. Obecnie dysponuje dwoma
testowymi pojazdami elektrycznymi, po jednym w Wolfsburgu i Zurychu, a
trzeci jest w toku projektowania.
„Zamysł polega na wykorzystaniu
technologii do zaoferowania lepszego połączenia publicznych i prywatnych
środków transportu” – zauważa
dr Paul Furgale , kierownik naukowy projektu V-CHARGE i wicedyrektor laboratorium systemów autonomicznych przy
Swiss Federal Institute of Technology
w Zurychu (ETH Zurich). „Na w pełni zautomatyzowanych parkingach
‘parkuj i jedź’, kierowcy będą mogli wysiadać z samochodu i bez
rozglądania się w poszukiwaniu miejsca parkingowego od razu wsiadać do
pociągu. W ten sposób każdy z nich zaoszczędzi kilka minut dziennie”.
Kolejną
zaletą V-CHARGE jest zapewnienie płynniejszego ruchu na parkingu oraz
szybsze wypełnianie pustych miejsc i utrzymywanie zatorów na minimalnym
poziomie.
SMARTFONY I CZUJNIKI
Korzystając z V-CHARGE kierowca
będzie mógł wysiąść z samochodu przed parkingiem i uruchomić proces
parkowania za pomocą aplikacji na smartfona. W praktyce działa to tak:
samochód łączy się najpierw z serwerem parkingu, który odbiera z
telefonu sygnał podstawienia pojazdu. Serwer wytycza trasę i przesyła ją
do samochodu, który jedzie na wskazane miejsce.
Jeżeli inny pojazd
przetnie mu drogę, samochód elektryczny zatrzymuje się i pozwala mu
przejechać lub tak manewruje, aby uniknąć kolizji. Na parkingu samochód
można także zaprogramować, aby pojechał do stacji ładowania. Po powrocie
kierowca używa tej samej aplikacji do przywołania samochodu – w pełni
naładowanego i gotowego do jazdy.
Ponieważ sygnały satelitarne GPS
nie sprawdzają się na parkingach, naukowcy opracowali system
wykorzystujący osiem kamer, w które wyposażany jest każdy samochód.
Samochód
musi połączyć się serwerem parkingu i pobrać mapę z opisem
topograficznym. Porównując dane z kamer z danymi na mapie, samochód jest
w stanie dokładnie ustalić gdzie się znajduje i gdzie ma dojechać,
kierując się samodzielnie na odpowiednie miejsce.
System może działać
na dowolnym parkingu, pod warunkiem że samochody są wyposażone w
czujniki i kamery podobne do tych już stosowanych w systemie wspomagania
parkowania i hamowania awaryjnego.
BEZPIECZEŃSTWO I DOKŁADNOŚĆ
Mając na względzie bezpieczeństwo, prędkość autonomicznej jazdy jest ograniczona do 10 km na godzinę.
Po
udanej prezentacji w pełni zautomatyzowanej usługi parkowania na
parkingu Bosch przy lotnisku w Stuttgarcie, naukowcy koncentrują się na
podniesieniu dokładności manewrowania i doskonaleniu nawigacji. W ten
sposób samochody będą w stanie niezawodnie poradzić sobie z każdą
sytuacją, w tym ze zmianą warunków oświetlenia czy obszarami
użytkowanymi przez pieszych.
„Strefy parkingowe mogą być niezwykle
złożone” – wyjaśnia dr Furgale. „Na ostatnim etapie projektu nacisk
zostanie położony na radzenie sobie z dynamicznymi środowiskami i
śledzeniem dynamicznych obiektów w otoczeniu”.
Demonstracja
zweryfikowanego pod względem poprawności koncepcji, zautomatyzowanego
systemu „parkuj i jedź” ma się odbyć we wrześniu 2015 r.
Kompletny
„automatyczny system parkowania i ładowania” ma trafić na rynek w ciągu
kolejnej dekady. Niemniej pewne komponenty mogą być dostępne znacznie
szybciej.
Ostatecznie, zdaniem dr. Furgale, ta sama technologia
mogłaby zostać wykorzystana do opracowania autonomicznych systemów
parkowania samochodów elektrycznych na ulicach miast. „To będzie większe
wyzwanie – jak zauważa – niemniej kiedy już powstaną mapy, pojawi się i
reszta technologii”.
V-CHARGE to czteroletni projekt, dofinansowany
na kwotę 5,6 mln EUR ze środków siódmego programu ramowego (7PR) Unii
Europejskiej.
Link do projektu w serwisie CORDISLink do strony internetowej projektu