Zmniejszanie tarcia, zużywanie łożysk

Tarcie
By Jean-Jacques MILAN 00:27, 16 Nov 2004 (UTC) (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
Tarcie wywołane kontaktem między ciałami stałymi pojawia się w licznych rozwiązaniach technicznych, co ogranicza żywotność układów mechanicznych. Fizyczne mechanizmy tarcia zachodzą w różnych skalach czasoprzestrzennych, w związku z czym finansowani przez UE naukowcy opracowali wieloskalowe platformy modelowania.
 
Tarcie i zużywanie się powodowane przez ruch elementów maszyny są 
nieuniknione. Istnieją jednak sposoby na ograniczenie tarcia i 
zwiększenie żywotności części i maszyn, a także skrócenie przerw w 
działaniu potrzebnych na konserwację. Najczęściej stosuje się smarowanie
 maszyn, a obciążenie przenoszone jest zarówno przez smar, jak i przez 
chropowatości.
Smary zawierają dodatki, które zmniejszają tarcie, chemicznie wiążąc
 się z powierzchnią metalu. Zespół projektu "Advanced lubrication 
modelling" (ALM) przeprowadził obszerne badania nad tworzeniem na 
powierzchni części warstw, które zapewniałyby ochronę w przypadku ich 
niedostatecznego nasmarowania. Naukowcy zbadali możliwość modelowania 
skutków chemicznych w skali nano oraz skutków mechanicznych w skali 
mikro.
Do obliczenia rozkładu ciśnienia na styku części maszyny w różnych 
warunkach nasmarowania użyto równań Reynoldsa. Podczas rozwiązywania 
równań opisujących ciśnienie w przypadku cienkich warstw ważne było 
uwzględnienie wpływu nierówności powierzchni (chropowatości). Naukowcy 
biorący udział w projekcie ALM zaadaptowali metodę homogenizacji, by 
uchwycić wpływ chropowatości w odniesieniu do małych charakterystycznych
 skal długości.
Istnieją różne metody homogenizacji, od czysto abstrakcyjnych, po 
przeznaczone do zastosowań przemysłowych. Tak zwana metoda wieloskalowa 
została opracowana do użytku z zestawem równań opisujących wzajemne 
oddziaływanie dwóch ślizgających po sobie powierzchni ciała stałego w 
obecności cienkiej warstwy smaru.
Dzięki lepszemu zrozumieniu zjawiska zużywania się w różnych skalach
 długości i czasu, naukowcy biorący udział w projekcie ALM zbadali 
możliwość aktywnego kontrolowania dynamiki przepływu smarów. Wraz z 
partnerami branżowymi zastosowano wieloskalowe platformy modelowania w 
celu zmniejszenia utraty mocy na skutek tarcia w nowo opracowanym 
silniku hydraulicznym.
Na przykładzie projektu siłownika tłokowego do przemysłowych 
silników diesla wykazano również wszechstronność narzędzi do symulacji 
obliczeniowych opracowanych przez zespół projektu ALM. Dzięki 
zmniejszeniu ilości energii traconej w wyniku tarcia w postaci ciepła 
wydajność mechaniczna siłownika zwiększyła się, co miało znaczący wpływ 
na zużycie paliwa i oleju.
Prace prowadzone w ramach projektu ALM zaowocowały powstaniem 
wszechstronnego portfolio narzędzi do modelowania procesu smarowania w 
zastosowaniach przemysłowych, co zapewniło wgląd w możliwości 
optymalizacji smarowania i osiągnięcia zadowalających wyników przy 
niewielkich kosztach. Te informacje staną się prawdopodobnie "lekturą 
obowiązkową" dla producentów sprzętu.
opublikowano: 2015-02-03