Zmniejszanie tarcia, zużywanie łożysk
Tarcie wywołane kontaktem między ciałami stałymi pojawia się w licznych rozwiązaniach technicznych, co ogranicza żywotność układów mechanicznych. Fizyczne mechanizmy tarcia zachodzą w różnych skalach czasoprzestrzennych, w związku z czym finansowani przez UE naukowcy opracowali wieloskalowe platformy modelowania.
Tarcie i zużywanie się powodowane przez ruch elementów maszyny są
nieuniknione. Istnieją jednak sposoby na ograniczenie tarcia i
zwiększenie żywotności części i maszyn, a także skrócenie przerw w
działaniu potrzebnych na konserwację. Najczęściej stosuje się smarowanie
maszyn, a obciążenie przenoszone jest zarówno przez smar, jak i przez
chropowatości.
Smary zawierają dodatki, które zmniejszają tarcie, chemicznie wiążąc
się z powierzchnią metalu. Zespół projektu "Advanced lubrication
modelling" (ALM) przeprowadził obszerne badania nad tworzeniem na
powierzchni części warstw, które zapewniałyby ochronę w przypadku ich
niedostatecznego nasmarowania. Naukowcy zbadali możliwość modelowania
skutków chemicznych w skali nano oraz skutków mechanicznych w skali
mikro.
Do obliczenia rozkładu ciśnienia na styku części maszyny w różnych
warunkach nasmarowania użyto równań Reynoldsa. Podczas rozwiązywania
równań opisujących ciśnienie w przypadku cienkich warstw ważne było
uwzględnienie wpływu nierówności powierzchni (chropowatości). Naukowcy
biorący udział w projekcie ALM zaadaptowali metodę homogenizacji, by
uchwycić wpływ chropowatości w odniesieniu do małych charakterystycznych
skal długości.
Istnieją różne metody homogenizacji, od czysto abstrakcyjnych, po
przeznaczone do zastosowań przemysłowych. Tak zwana metoda wieloskalowa
została opracowana do użytku z zestawem równań opisujących wzajemne
oddziaływanie dwóch ślizgających po sobie powierzchni ciała stałego w
obecności cienkiej warstwy smaru.
Dzięki lepszemu zrozumieniu zjawiska zużywania się w różnych skalach
długości i czasu, naukowcy biorący udział w projekcie ALM zbadali
możliwość aktywnego kontrolowania dynamiki przepływu smarów. Wraz z
partnerami branżowymi zastosowano wieloskalowe platformy modelowania w
celu zmniejszenia utraty mocy na skutek tarcia w nowo opracowanym
silniku hydraulicznym.
Na przykładzie projektu siłownika tłokowego do przemysłowych
silników diesla wykazano również wszechstronność narzędzi do symulacji
obliczeniowych opracowanych przez zespół projektu ALM. Dzięki
zmniejszeniu ilości energii traconej w wyniku tarcia w postaci ciepła
wydajność mechaniczna siłownika zwiększyła się, co miało znaczący wpływ
na zużycie paliwa i oleju.
Prace prowadzone w ramach projektu ALM zaowocowały powstaniem
wszechstronnego portfolio narzędzi do modelowania procesu smarowania w
zastosowaniach przemysłowych, co zapewniło wgląd w możliwości
optymalizacji smarowania i osiągnięcia zadowalających wyników przy
niewielkich kosztach. Te informacje staną się prawdopodobnie "lekturą
obowiązkową" dla producentów sprzętu.
opublikowano: 2015-02-03