Zapotrzebowanie na wartościowe produkty łatwo psujące się oraz coraz większa dbałość o bezpieczeństwo żywności to czynniki, które zdecydowały o ożywieniu gospodarczym na rynku transportu chłodniczego. Celem inicjatywy UE jest zajęcie się problematyką wysokich kosztów zużycia energii przez samochody do transportu chłodniczego.
Branża transportu chłodniczego poszukuje rozwiązań umożliwiających
oszczędzanie energii, by utrzymać konkurencyjność. W związku z rosnącymi
cenami paliw, które powiększają koszty operacyjne, firmy transportowe
wycofują samochody chłodnicze z eksploatacji i przeprowadzają ich
renowację lub wymianę. Około 8% całkowitego zużycia paliwa w samochodach
dostawczych lub ciężarowych przypada na system chłodniczy.
Ogólnym celem projektu "Metal hydride heat pump for waste heat recovery in vans refrigeration systems" (
HP-ACS)
jest wprowadzenie na rynek innowacyjnej pompy ciepła, która zapewni
znaczną oszczędność paliwa i energii w porównaniu do tradycyjnych
systemów, zwiększając wydajność samochodów oraz ograniczając emisję
gazów cieplarnianych.
W większości systemów chłodniczych stosowany jest kompresor
zużywający mnóstwo energii. Partnerzy projektu oszacowali, że podczas
pracy taki kompresor podnosi zużycie pojazdu o około 15%.
Naukowcy pracują nad projektem pompy ciepła, której działanie będzie
się opierać na wykorzystaniu dostępnego ciepła odpadowego wytwarzanego
przez silnik. Umożliwi to chłodzenie poprzez zastosowanie ciepła
odpadowego z silnika bez wydatkowania energii, a tym samym pozwoli
wyeliminować koszty operacyjne związane z chłodzeniem. Ta technologia
mogłaby pomóc firmom zaoszczędzić do 8000 litrów paliwa rocznie na
każdym samochodzie dostawczym lub ciężarowym.
Zespół opracowuje projekty, pilotuje działania oraz sporządza
charakterystyki materiałów nadających się do zastosowania w łożyskach
adsorpcyjnych pompy ciepła. Uczestnicy projektu chcą również
zoptymalizować konstrukcję pompy ciepła, aby ułatwić jej montaż i
zmniejszyć jej masę.
Projekt HP-ACS zmierza do zrewolucjonizowania rynku dzięki
najnowocześniejszym systemom klimatyzacyjnym wykorzystującym ciepło.
Samochody przyszłości będą energooszczędne i tanie w eksploatacji, co
umożliwi utrzymanie konkurencyjności na rynku transportu chłodniczego.