Zapotrzebowanie na wartościowe produkty łatwo psujące się oraz coraz większa dbałość o bezpieczeństwo żywności to czynniki, które zdecydowały o ożywieniu gospodarczym na rynku transportu chłodniczego. Celem inicjatywy UE jest zajęcie się problematyką wysokich kosztów zużycia energii przez samochody do transportu chłodniczego.
 
Branża transportu chłodniczego poszukuje rozwiązań umożliwiających 
oszczędzanie energii, by utrzymać konkurencyjność. W związku z rosnącymi
 cenami paliw, które powiększają koszty operacyjne, firmy transportowe 
wycofują samochody chłodnicze z eksploatacji i przeprowadzają ich 
renowację lub wymianę. Około 8% całkowitego zużycia paliwa w samochodach
 dostawczych lub ciężarowych przypada na system chłodniczy.
Ogólnym celem projektu "Metal hydride heat pump for waste heat recovery in vans refrigeration systems" (
HP-ACS)
 jest wprowadzenie na rynek innowacyjnej pompy ciepła, która zapewni 
znaczną oszczędność paliwa i energii w porównaniu do tradycyjnych 
systemów, zwiększając wydajność samochodów oraz ograniczając emisję 
gazów cieplarnianych.
W większości systemów chłodniczych stosowany jest kompresor 
zużywający mnóstwo energii. Partnerzy projektu oszacowali, że podczas 
pracy taki kompresor podnosi zużycie pojazdu o około 15%.
Naukowcy pracują nad projektem pompy ciepła, której działanie będzie
 się opierać na wykorzystaniu dostępnego ciepła odpadowego wytwarzanego 
przez silnik. Umożliwi to chłodzenie poprzez zastosowanie ciepła 
odpadowego z silnika bez wydatkowania energii, a tym samym pozwoli 
wyeliminować koszty operacyjne związane z chłodzeniem. Ta technologia 
mogłaby pomóc firmom zaoszczędzić do 8000 litrów paliwa rocznie na 
każdym samochodzie dostawczym lub ciężarowym.
Zespół opracowuje projekty, pilotuje działania oraz sporządza 
charakterystyki materiałów nadających się do zastosowania w łożyskach 
adsorpcyjnych pompy ciepła. Uczestnicy projektu chcą również 
zoptymalizować konstrukcję pompy ciepła, aby ułatwić jej montaż i 
zmniejszyć jej masę.
Projekt HP-ACS zmierza do zrewolucjonizowania rynku dzięki 
najnowocześniejszym systemom klimatyzacyjnym wykorzystującym ciepło. 
Samochody przyszłości będą energooszczędne i tanie w eksploatacji, co 
umożliwi utrzymanie konkurencyjności na rynku transportu chłodniczego.