Dziewięćdziesiąt procent światowego handlu obsługiwane jest przez transport morski i przewiduje się, że ruch portowy w ciągu dwóch kolejnych dekad podwoi się. Aby sprostać tym szybko rosnącym wymaganiom, w ramach inicjatywy UE przedstawiono innowacyjną technologię zwiększającą wydajność i bezpieczeństwo funkcjonowania portów.
Zwiększanie przez operatorów produkcji w celu ograniczenia kosztów
skutkuje zwiększaniem się ładowności statków. Powoduje to obciążenie
europejskich portów, które starają się bezpiecznie przyjmować większe
jednostki, zwiększając jednocześnie tempo produkcji w zakładach
portowych.
W przemyśle morskim UE wykorzystywanych jest kilka systemów
lokalizacji, które wspomagają statki, takie jak kontenerowce i masowce,
podczas manewrowania i dokowania. Istniejące systemy są jednak
kosztowne, a ich zasięg jest ograniczony. Dzięki pracom zespołu
finansowanego przez UE projektu
DOCKINGASSIST udostępniony został system lokalizacji statków, który może usprawnić zarządzanie ruchem portowym.
Na początek członkowie zespołu przeprowadzili wśród użytkowników
ankietę, aby zdefiniować wymagania dotyczące systemu. Prototyp został
pomyślnie przetestowany w porcie Cork w Irlandii. Technologia ta
wykorzystuje system globalnej nawigacji satelitarnej oraz nowoczesną
sieć bezprzewodową do zapewnienia bezpiecznego i skutecznego
manewrowania oraz dokowania w całym porcie i przy nabrzeżu. Komponenty
te eliminują potrzebę stosowania kosztownych systemów pozycjonujących.
System opiera się na zainstalowanej w porcie stacji bazowej i
wyposażony jest w technologię bezprzewodową o zasięgu kilku kilometrów.
Pozyskuje on dokładne współrzędne i przesyła te dane do odbiornika GPS
na statku. Operator portu otrzymuje wówczas w czasie rzeczywistym dane o
pozycji i prędkości. Testy wykazały, że lokalizacja statku określana
jest z dokładnością do centymetra.
System DOCKINGASSIST ma szansę zredukować o 20% ilość manewrów
wykonywanych podczas dokowania, oszczędzając zarówno czas, jak i
pieniądze, a równocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku
węgla. Wyniki projektu mogą przyczynić się do przekształcenia
europejskich portów w ważne centra ekonomiczne.