Rewolucja w funkcjonowaniu portów

Dziewięćdziesiąt procent światowego handlu obsługiwane jest przez transport morski i przewiduje się, że ruch portowy w ciągu dwóch kolejnych dekad podwoi się. Aby sprostać tym szybko rosnącym wymaganiom, w ramach inicjatywy UE przedstawiono innowacyjną technologię zwiększającą wydajność i bezpieczeństwo funkcjonowania portów.

Zwiększanie przez operatorów produkcji w celu ograniczenia kosztów skutkuje zwiększaniem się ładowności statków. Powoduje to obciążenie europejskich portów, które starają się bezpiecznie przyjmować większe jednostki, zwiększając jednocześnie tempo produkcji w zakładach portowych.

W przemyśle morskim UE wykorzystywanych jest kilka systemów lokalizacji, które wspomagają statki, takie jak kontenerowce i masowce, podczas manewrowania i dokowania. Istniejące systemy są jednak kosztowne, a ich zasięg jest ograniczony. Dzięki pracom zespołu finansowanego przez UE projektu DOCKINGASSIST udostępniony został system lokalizacji statków, który może usprawnić zarządzanie ruchem portowym.

Na początek członkowie zespołu przeprowadzili wśród użytkowników ankietę, aby zdefiniować wymagania dotyczące systemu. Prototyp został pomyślnie przetestowany w porcie Cork w Irlandii. Technologia ta wykorzystuje system globalnej nawigacji satelitarnej oraz nowoczesną sieć bezprzewodową do zapewnienia bezpiecznego i skutecznego manewrowania oraz dokowania w całym porcie i przy nabrzeżu. Komponenty te eliminują potrzebę stosowania kosztownych systemów pozycjonujących.

System opiera się na zainstalowanej w porcie stacji bazowej i wyposażony jest w technologię bezprzewodową o zasięgu kilku kilometrów. Pozyskuje on dokładne współrzędne i przesyła te dane do odbiornika GPS na statku. Operator portu otrzymuje wówczas w czasie rzeczywistym dane o pozycji i prędkości. Testy wykazały, że lokalizacja statku określana jest z dokładnością do centymetra.

System DOCKINGASSIST ma szansę zredukować o 20% ilość manewrów wykonywanych podczas dokowania, oszczędzając zarówno czas, jak i pieniądze, a równocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Wyniki projektu mogą przyczynić się do przekształcenia europejskich portów w ważne centra ekonomiczne.

opublikowano: 2015-02-05
Komentarze


Polityka Prywatności