Dziewięćdziesiąt procent światowego handlu obsługiwane jest przez transport morski i przewiduje się, że ruch portowy w ciągu dwóch kolejnych dekad podwoi się. Aby sprostać tym szybko rosnącym wymaganiom, w ramach inicjatywy UE przedstawiono innowacyjną technologię zwiększającą wydajność i bezpieczeństwo funkcjonowania portów.
 
Zwiększanie przez operatorów produkcji w celu ograniczenia kosztów 
skutkuje zwiększaniem się ładowności statków. Powoduje to obciążenie 
europejskich portów, które starają się bezpiecznie przyjmować większe 
jednostki, zwiększając jednocześnie tempo produkcji w zakładach 
portowych.
W przemyśle morskim UE wykorzystywanych jest kilka systemów 
lokalizacji, które wspomagają statki, takie jak kontenerowce i masowce, 
podczas manewrowania i dokowania. Istniejące systemy są jednak 
kosztowne, a ich zasięg jest ograniczony. Dzięki pracom zespołu 
finansowanego przez UE projektu 
DOCKINGASSIST udostępniony został system lokalizacji statków, który może usprawnić zarządzanie ruchem portowym.
Na początek członkowie zespołu przeprowadzili wśród użytkowników 
ankietę, aby zdefiniować wymagania dotyczące systemu. Prototyp został 
pomyślnie przetestowany w porcie Cork w Irlandii. Technologia ta 
wykorzystuje system globalnej nawigacji satelitarnej oraz nowoczesną 
sieć bezprzewodową do zapewnienia bezpiecznego i skutecznego 
manewrowania oraz dokowania w całym porcie i przy nabrzeżu. Komponenty 
te eliminują potrzebę stosowania kosztownych systemów pozycjonujących.
System opiera się na zainstalowanej w porcie stacji bazowej i 
wyposażony jest w technologię bezprzewodową o zasięgu kilku kilometrów. 
Pozyskuje on dokładne współrzędne i przesyła te dane do odbiornika GPS 
na statku. Operator portu otrzymuje wówczas w czasie rzeczywistym dane o
 pozycji i prędkości. Testy wykazały, że lokalizacja statku określana 
jest z dokładnością do centymetra.
System DOCKINGASSIST ma szansę zredukować o 20% ilość manewrów 
wykonywanych podczas dokowania, oszczędzając zarówno czas, jak i 
pieniądze, a równocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję dwutlenku
 węgla. Wyniki projektu mogą przyczynić się do przekształcenia 
europejskich portów w ważne centra ekonomiczne.