Współczesne pasy startowe w gruncie rzeczy niewiele się zmieniły od
czasów pierwszych samolotów. W ramach finansowanego ze środków UE
projektu "The endless runway" (
ENDLESS RUNWAY)
opracowano rewolucyjną koncepcję kolistego pasa startowego biegnącego
wokół lotniska. Na takim pasie startowym samoloty mogłyby startować w
dowolnym kierunku i lądować z dowolnego kierunku, co oznaczałoby krótsze
podejścia, wyeliminowanie skrzyżowań pasów i łatwiejsze lądowanie
niezależnie od warunków pogodowych.
Badacze zaproponowali konkretnie kolisty pas startowy o promieniu od
1,5 do 2,5 km, co ułatwiłoby stosowanie nowej konstrukcji na
istniejących lotniskach. Pas miałby szerokość aż 400 m, aby zapewnić
bezpieczeństwo i ograniczyć siłę odśrodkową. Co ciekawe, z takiego pasa o
łącznej długości 10 km może korzystać kilka samolotów naraz.
Dla osiągnięcia wyznaczonych celów zweryfikowano trzy modele
operacyjne. Pierwszy model dotyczył scenariuszy słabego wiatru, kiedy
możliwe jest używanie dowolnego odcinka pasa w dowolnym kierunku. Drugi
model opisywał przypadek silnego wiatru w kontekście podobnym do
lotniska o dwóch równoległych pasach startowych. Wreszcie trzeci model
dotyczył wiatru zmiennego, przy którym kolejne samoloty są stopniowo
przesuwane na odcinki pasa najlepiej odpowiadające bieżącemu kierunkowi
wiatru.
Uwzględniając wszystkie te scenariusze, badacze stwierdzili, że
trasy startu i lądowania na koncepcyjnym pasie startowym mogłyby być
nawet o 10% krótsze niż na pasach prostych. Nowy model umożliwi
lotniskom funkcjonowanie w sposób bardziej zrównoważony dzięki
mniejszemu uzależnieniu od kierunku i siły wiatru oraz ograniczeniu
łącznej zajmowanej powierzchni w porównaniu z lotniskami
konwencjonalnymi. Choć koszty budowy nowych pasów byłyby wyższe o
10–60%, nowa koncepcja niesie korzyści w postaci krótszych podejść,
krótszego kołowania i możliwości nieprzerwanej obsługi ruchu lotniczego,
co jest szczególnie istotne dla zwiększania przepustowości lotnisk na
całym świecie.
Projekt ENDLESS RUNWAY pomyślnie dowiódł wykonalności koncepcji
kolistego pasa startowego, wskazując zalety, przyszłe wymagania i
perspektywy rozwoju tego podejścia. Zastosowanie takiej konstrukcji na
lotniskach europejskich mogłoby oznaczać znaczne oszczędności paliwa i
wydajniejszą obsługę ruchu lotniczego. Wszystko to otwiera zupełnie nowe
perspektywy dla transportu lotniczego w Europie.