Współczesne pasy startowe w gruncie rzeczy niewiele się zmieniły od 
czasów pierwszych samolotów. W ramach finansowanego ze środków UE 
projektu "The endless runway" (
ENDLESS RUNWAY)
 opracowano rewolucyjną koncepcję kolistego pasa startowego biegnącego 
wokół lotniska. Na takim pasie startowym samoloty mogłyby startować w 
dowolnym kierunku i lądować z dowolnego kierunku, co oznaczałoby krótsze
 podejścia, wyeliminowanie skrzyżowań pasów i łatwiejsze lądowanie 
niezależnie od warunków pogodowych.
Badacze zaproponowali konkretnie kolisty pas startowy o promieniu od
 1,5 do 2,5 km, co ułatwiłoby stosowanie nowej konstrukcji na 
istniejących lotniskach. Pas miałby szerokość aż 400 m, aby zapewnić 
bezpieczeństwo i ograniczyć siłę odśrodkową. Co ciekawe, z takiego pasa o
 łącznej długości 10 km może korzystać kilka samolotów naraz.
Dla osiągnięcia wyznaczonych celów zweryfikowano trzy modele 
operacyjne. Pierwszy model dotyczył scenariuszy słabego wiatru, kiedy 
możliwe jest używanie dowolnego odcinka pasa w dowolnym kierunku. Drugi 
model opisywał przypadek silnego wiatru w kontekście podobnym do 
lotniska o dwóch równoległych pasach startowych. Wreszcie trzeci model 
dotyczył wiatru zmiennego, przy którym kolejne samoloty są stopniowo 
przesuwane na odcinki pasa najlepiej odpowiadające bieżącemu kierunkowi 
wiatru.
Uwzględniając wszystkie te scenariusze, badacze stwierdzili, że 
trasy startu i lądowania na koncepcyjnym pasie startowym mogłyby być 
nawet o 10% krótsze niż na pasach prostych. Nowy model umożliwi 
lotniskom funkcjonowanie w sposób bardziej zrównoważony dzięki 
mniejszemu uzależnieniu od kierunku i siły wiatru oraz ograniczeniu 
łącznej zajmowanej powierzchni w porównaniu z lotniskami 
konwencjonalnymi. Choć koszty budowy nowych pasów byłyby wyższe o 
10–60%, nowa koncepcja niesie korzyści w postaci krótszych podejść, 
krótszego kołowania i możliwości nieprzerwanej obsługi ruchu lotniczego,
 co jest szczególnie istotne dla zwiększania przepustowości lotnisk na 
całym świecie.
Projekt ENDLESS RUNWAY pomyślnie dowiódł wykonalności koncepcji 
kolistego pasa startowego, wskazując zalety, przyszłe wymagania i 
perspektywy rozwoju tego podejścia. Zastosowanie takiej konstrukcji na 
lotniskach europejskich mogłoby oznaczać znaczne oszczędności paliwa i 
wydajniejszą obsługę ruchu lotniczego. Wszystko to otwiera zupełnie nowe
 perspektywy dla transportu lotniczego w Europie.