Nowe głowice do konserwacji rurociągów

Rurociągi podziemne należą do najwydajniejszych metod przenoszenia cieczy na duże odległości, ale ich inspekcja jest zadaniem trudnym. Już wkrótce będzie możliwe szybkie i dokładne określanie stanu rur od wewnątrz za pomocą zrobotyzowanych głowic z układami ultradźwiękowymi.

Rurociągi mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania krajów i życia ich obywateli. Ich budowa wymaga jednak znacznych inwestycji ze strony właściciela — najczęściej wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa dystrybucyjnego o ograniczonych możliwościach technicznych i inżynierskich. Wykonywanie konserwacji i inspekcji jest trudne, więc do różnego rodzaju operacji stosowane są zrobotyzowane głowice wprowadzane do rur i przepływające przez ich wnętrze — jest to tzw. pigging.

Stosowane dotychczas głowice zostaną znacznie ulepszone dzięki wsparciu UE dla projektu PIGWAVES. Naukowcy tworzą głowice wyposażone w układy do testów ultradźwiękowych z dużej odległości (LRUT) z wykorzystaniem fal prowadzonych. Pozwolą one wykonywać szybsze, tańsze i dokładniejsze inspekcje całej objętości rury w odcinkach po około 50 m.

Co 50 m robot będzie wysuwać kołnierz sondujący i przyczepiać się do rury. Znajdujące się w kołnierzu układy LRUT umożliwią stworzenie mapy korozji i pęknięć po obwodzie i po długości rury. Inspekcja odcinka o długości 50 m będzie trwać kilka tysięcznych sekundy, a ilość przechowywanych danych zostanie zmniejszona o kilka rzędów wielkości. Zrobotyzowana głowica zyska jeszcze jedną nową funkcję: umiejętność pływania. Będzie ona w stanie nie tylko przepływać przez ostre zakręty i omijać osady, ale również samodzielnie pływać w razie braku przepływu w rurach.

Członkowie zespołu opracowali wszystkie specyfikacje systemu i procedury inspekcji oraz ukończyli większość projektów. Gotowe narzędzie będzie można stosować również w rurach, których dotąd nie można było sprawdzać głowicami, co znacznie poszerzy zakres zastosowań.

Oczekuje się, że zrobotyzowane głowice PIGWAVES będą mieć znaczący wpływ na bezpieczeństwo europejskiej infrastruktury rurociągowej i przesyłanych przez nią produktów. Pośrednią korzyścią będzie zwiększenie motywacji do używania rurociągów jako alternatywy dla transportu pojazdami, co powinno przynieść zmniejszenie emisji.

opublikowano: 2015-02-10
Komentarze


Polityka Prywatności