Rurociągi podziemne należą do najwydajniejszych metod przenoszenia cieczy na duże odległości, ale ich inspekcja jest zadaniem trudnym. Już wkrótce będzie możliwe szybkie i dokładne określanie stanu rur od wewnątrz za pomocą zrobotyzowanych głowic z układami ultradźwiękowymi.
 
Rurociągi mają ogromne znaczenie dla funkcjonowania krajów i życia ich 
obywateli. Ich budowa wymaga jednak znacznych inwestycji ze strony 
właściciela — najczęściej wyspecjalizowanego przedsiębiorstwa 
dystrybucyjnego o ograniczonych możliwościach technicznych i 
inżynierskich. Wykonywanie konserwacji i inspekcji jest trudne, więc do 
różnego rodzaju operacji stosowane są zrobotyzowane głowice wprowadzane 
do rur i przepływające przez ich wnętrze — jest to tzw. pigging.
Stosowane dotychczas głowice zostaną znacznie ulepszone dzięki wsparciu UE dla projektu 
PIGWAVES.
 Naukowcy tworzą głowice wyposażone w układy do testów ultradźwiękowych z
 dużej odległości (LRUT) z wykorzystaniem fal prowadzonych. Pozwolą one 
wykonywać szybsze, tańsze i dokładniejsze inspekcje całej objętości rury
 w odcinkach po około 50 m.
Co 50 m robot będzie wysuwać kołnierz sondujący i przyczepiać się do
 rury. Znajdujące się w kołnierzu układy LRUT umożliwią stworzenie mapy 
korozji i pęknięć po obwodzie i po długości rury. Inspekcja odcinka o 
długości 50 m będzie trwać kilka tysięcznych sekundy, a ilość 
przechowywanych danych zostanie zmniejszona o kilka rzędów wielkości. 
Zrobotyzowana głowica zyska jeszcze jedną nową funkcję: umiejętność 
pływania. Będzie ona w stanie nie tylko przepływać przez ostre zakręty i
 omijać osady, ale również samodzielnie pływać w razie braku przepływu w
 rurach.
Członkowie zespołu opracowali wszystkie specyfikacje systemu i 
procedury inspekcji oraz ukończyli większość projektów. Gotowe narzędzie
 będzie można stosować również w rurach, których dotąd nie można było 
sprawdzać głowicami, co znacznie poszerzy zakres zastosowań.
Oczekuje się, że zrobotyzowane głowice PIGWAVES będą mieć znaczący 
wpływ na bezpieczeństwo europejskiej infrastruktury rurociągowej i 
przesyłanych przez nią produktów. Pośrednią korzyścią będzie zwiększenie
 motywacji do używania rurociągów jako alternatywy dla transportu 
pojazdami, co powinno przynieść zmniejszenie emisji.