Branża produkcji pojazdów ciężarowych odczuwa coraz większą presję w
kwestii zwiększania wydajności paliwowej. Co więcej, ceny paliw do
dalekobieżnych pojazdów ciężkich znacząco podnoszą koszty, narażając
producentów na ryzyko.
Jak dotąd w strategiach koncentrowano się na wydajności paliwowej
poszczególnych komponentów pojazdów ciężkich. Z przeprowadzanych
niedawno badań wynika, że aby uzyskać maksymalną wydajność energetyczną,
trzeba opracować strategię całościowego zarządzania energią w
pojeździe. Kwestie energii mechanicznej, termicznej, elektrycznej i
chemicznej trzeba zbadać całościowo, a nie niezależnie od siebie.
Aby pomóc w realizacji tego przedsięwzięcia, w ramach finansowanego
przez UE projektu "Complete vehicle energy-saving technologies for
heavy-trucks" (
CONVENIENT) przyjęto całościowe podejście do sprawy wydajności paliwowej.
Członkowie konsorcjum są zdania, że wydajność pojazdów ciężarowych o
dużej ładowności można zwiększyć, pracując zarówno nad ciągnikiem, jak i
naczepą. Około dwie trzecie energii zawartej w paliwie ulega przemianie
w ciepło, które jest marnotrawione. W UE paliwo do 40-tonowego ciągnika
z naczepą stanowi około 30% jego całkowitych kosztów operacyjnych.
Naukowcy badają pełen zestaw rozwiązań z zakresu zarządzania, by
zaprezentować i zweryfikować zrównoważone technologie oszczędzania
paliwa na potrzeby trzech prototypowych pojazdów ciężarowych o dużej
ładowności, które zaprojektowano do tego celu. Według oczekiwań finalny
demonstracyjny pojazd ciężarowy pozwoli obniżyć zużycie paliwa o 30%,
dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii, które opracowano, a
następnie wdrożono w dwóch ciągnikach i naczepie.
Wśród tych rozwiązań wymienić można pionierskie systemy
energooszczędne oraz urządzenia do odzyskiwania energii,
najnowocześniejsze aktywne i pasywne urządzenia aerodynamiczne
zastosowane w prototypach, system zarządzania energią na poziomie
pojazdu oraz system wspomagania kierowcy, maksymalizujący korzyści z
zastosowania urządzeń do oszczędzania energii.
Komisja Europejska orzekła, że bez podjęcia działań politycznych
emisje związane z pojazdami ciężarowymi o dużej ładowności nadal będą
zbliżone do obecnych poziomów w roku 2030 oraz 2050. Najnowocześniejsze
technologie i rozwiązania opracowywane w ramach projektu CONVENIENT dają
nadzieję na obniżenie emisji CO2, które pociągnie za sobą obniżenie
kosztów.