Zwiększanie wydajności paliwowej pojazdów ciężarowych

Ilość dwutlenku węgla (CO2) emitowanego przez pojazdy ciężarowe o dużej ładowności wzrosła o ponad jedną trzecią od roku 1990 do 2010. Celem inicjatywy podjętej przez UE jest zmniejszenie śladu węglowego poprzez opracowanie innowacyjnych technologii umożliwiających zaoszczędzenie paliwa w pojazdach ciężarowych.

Branża produkcji pojazdów ciężarowych odczuwa coraz większą presję w kwestii zwiększania wydajności paliwowej. Co więcej, ceny paliw do dalekobieżnych pojazdów ciężkich znacząco podnoszą koszty, narażając producentów na ryzyko.

Jak dotąd w strategiach koncentrowano się na wydajności paliwowej poszczególnych komponentów pojazdów ciężkich. Z przeprowadzanych niedawno badań wynika, że aby uzyskać maksymalną wydajność energetyczną, trzeba opracować strategię całościowego zarządzania energią w pojeździe. Kwestie energii mechanicznej, termicznej, elektrycznej i chemicznej trzeba zbadać całościowo, a nie niezależnie od siebie.

Aby pomóc w realizacji tego przedsięwzięcia, w ramach finansowanego przez UE projektu "Complete vehicle energy-saving technologies for heavy-trucks" (CONVENIENT) przyjęto całościowe podejście do sprawy wydajności paliwowej.

Członkowie konsorcjum są zdania, że wydajność pojazdów ciężarowych o dużej ładowności można zwiększyć, pracując zarówno nad ciągnikiem, jak i naczepą. Około dwie trzecie energii zawartej w paliwie ulega przemianie w ciepło, które jest marnotrawione. W UE paliwo do 40-tonowego ciągnika z naczepą stanowi około 30% jego całkowitych kosztów operacyjnych.

Naukowcy badają pełen zestaw rozwiązań z zakresu zarządzania, by zaprezentować i zweryfikować zrównoważone technologie oszczędzania paliwa na potrzeby trzech prototypowych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności, które zaprojektowano do tego celu. Według oczekiwań finalny demonstracyjny pojazd ciężarowy pozwoli obniżyć zużycie paliwa o 30%, dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii, które opracowano, a następnie wdrożono w dwóch ciągnikach i naczepie.

Wśród tych rozwiązań wymienić można pionierskie systemy energooszczędne oraz urządzenia do odzyskiwania energii, najnowocześniejsze aktywne i pasywne urządzenia aerodynamiczne zastosowane w prototypach, system zarządzania energią na poziomie pojazdu oraz system wspomagania kierowcy, maksymalizujący korzyści z zastosowania urządzeń do oszczędzania energii.

Komisja Europejska orzekła, że bez podjęcia działań politycznych emisje związane z pojazdami ciężarowymi o dużej ładowności nadal będą zbliżone do obecnych poziomów w roku 2030 oraz 2050. Najnowocześniejsze technologie i rozwiązania opracowywane w ramach projektu CONVENIENT dają nadzieję na obniżenie emisji CO2, które pociągnie za sobą obniżenie kosztów.

opublikowano: 2015-02-10
Komentarze


Polityka Prywatności