Branża produkcji pojazdów ciężarowych odczuwa coraz większą presję w 
kwestii zwiększania wydajności paliwowej. Co więcej, ceny paliw do 
dalekobieżnych pojazdów ciężkich znacząco podnoszą koszty, narażając 
producentów na ryzyko.
Jak dotąd w strategiach koncentrowano się na wydajności paliwowej 
poszczególnych komponentów pojazdów ciężkich. Z przeprowadzanych 
niedawno badań wynika, że aby uzyskać maksymalną wydajność energetyczną,
 trzeba opracować strategię całościowego zarządzania energią w 
pojeździe. Kwestie energii mechanicznej, termicznej, elektrycznej i 
chemicznej trzeba zbadać całościowo, a nie niezależnie od siebie.
Aby pomóc w realizacji tego przedsięwzięcia, w ramach finansowanego 
przez UE projektu "Complete vehicle energy-saving technologies for 
heavy-trucks" (
CONVENIENT) przyjęto całościowe podejście do sprawy wydajności paliwowej.
Członkowie konsorcjum są zdania, że wydajność pojazdów ciężarowych o
 dużej ładowności można zwiększyć, pracując zarówno nad ciągnikiem, jak i
 naczepą. Około dwie trzecie energii zawartej w paliwie ulega przemianie
 w ciepło, które jest marnotrawione. W UE paliwo do 40-tonowego ciągnika
 z naczepą stanowi około 30% jego całkowitych kosztów operacyjnych.
Naukowcy badają pełen zestaw rozwiązań z zakresu zarządzania, by 
zaprezentować i zweryfikować zrównoważone technologie oszczędzania 
paliwa na potrzeby trzech prototypowych pojazdów ciężarowych o dużej 
ładowności, które zaprojektowano do tego celu. Według oczekiwań finalny 
demonstracyjny pojazd ciężarowy pozwoli obniżyć zużycie paliwa o 30%, 
dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii, które opracowano, a 
następnie wdrożono w dwóch ciągnikach i naczepie.
Wśród tych rozwiązań wymienić można pionierskie systemy 
energooszczędne oraz urządzenia do odzyskiwania energii, 
najnowocześniejsze aktywne i pasywne urządzenia aerodynamiczne 
zastosowane w prototypach, system zarządzania energią na poziomie 
pojazdu oraz system wspomagania kierowcy, maksymalizujący korzyści z 
zastosowania urządzeń do oszczędzania energii.
Komisja Europejska orzekła, że bez podjęcia działań politycznych 
emisje związane z pojazdami ciężarowymi o dużej ładowności nadal będą 
zbliżone do obecnych poziomów w roku 2030 oraz 2050. Najnowocześniejsze 
technologie i rozwiązania opracowywane w ramach projektu CONVENIENT dają
 nadzieję na obniżenie emisji CO2, które pociągnie za sobą obniżenie 
kosztów.