Tanie, zaawansowane technologicznie części do samolotów

Neubrandenburg Airport
By bomberpilot (DSC_5013  Uploaded by High Contrast) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons
Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.
 
Wytwarzanie produktów w technologii odlewu precyzyjnego o wysokiej 
dokładności wymiarowo-kształtowej znacząco skraca czas obróbki i koszty 
produkcji. Nie jest to łatwe zadanie w przypadku dużych i złożonych 
komponentów o rygorystycznej specyfikacji wymaganej przez przemysł 
lotniczy.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy radzi sobie z tym 
wyzwaniem, szukając opłacalnego sposobu produkcji stożkowych i 
cylindrycznych komponentów o średnicy około jednego metra. W 
szczególności w ramach projektu "Rotating nozzle" (R-NOZZLE) skupiono 
się na rotacyjnej dyszy wydechowej w koncepcji silnika z odkrytym 
śmigłem przeciwbieżnym (CROR).
Technologia CROR to jedna z wielu koncepcji realizowanych przez UE w
 celu zwiększenia ekologiczności transportu lotniczego. Udowodnienie 
zdolności do dostarczenia rotacyjnej dyszy wydechowej będzie kamieniem 
milowym w rozwoju modelu demonstracyjnego w technologii CROR. 
Jednocześnie otworzy to drogę do opłacalnej produkcji dużych, 
rotacyjnych komponentów silnika lotniczego.
Projekt R-NOZZLE przeszedł z fazy wstępnego projektu w główną fazę 
projektowania i niemal ukończono próby oceniające ograniczenie ryzyka 
produkcji. Do zakończenia projektu naukowcy planują dostarczyć wszystkie
 komponenty dyszy wymagane w technologii CROR.
opublikowano: 2015-02-13