W elektrowniach jądrowych używane są liczne struktury metalowe, często łączone poprzez spawanie metali różnego rodzaju. Naukowcy pracują nad opracowaniem podstaw do stworzenia standaryzowanych metod testowania takich spoin, co pozwoliłoby zrezygnować z części kosztownych i nadmierne konserwatywnych inspekcji.
Zbiornik ciśnieniowy reaktora mieszczący rdzeń reaktora i chłodziwo jest
zazwyczaj wykonany ze stali innego typu niż niektóre przyłączone do
niego rury. Wytrzymałość spoin łączących różne metale ma oczywiście
ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Brak
standaryzowanych metod testowania takich spoin w połączeniu z ich
krytycznym wpływem na bezpieczeństwo wymusza podejmowanie bardzo
konserwatywnych decyzji dotyczących ich stanu.
W odpowiedzi na potrzebę standaryzowania metod oceny integralności i
wycieków poprzedzających awarię (LBB) naukowcy zainicjowali finansowany
ze środków UE projekt "Structural performance of multi-metal component"
(
MULTIMETAL).
Uczestnicy projektu zajęli się zbieraniem danych terenowych i
doświadczeń dotyczących typowych spawów różnych metali stosowanych w
reaktorach lekkowodnych w Europie Zachodniej i Wschodniej.
Scharakteryzowano ich właściwości i zachowania fizyczne i metalurgiczne,
co umożliwiło zaprojektowanie dwóch konfiguracji testów spawania
różnych metali. Przygotowywana jest też trzecia konfiguracja testów
spawania, przeznaczona do oceny wytrzymałości na pękanie.
Nienaruszone próbki zostały dokładnie scharakteryzowane poprzez
badania mikrostruktury, pomiary twardości i próby rozciągania. Trwają
przygotowania do scharakteryzowania różnorodnych próbek z pęknięciami.
Równolegle do szeroko zakrojonego programu prób materiałowych badacze
opracowują analizy liczbowe wykorzystujące innowacyjne metody
mikromechanicznego modelowania procesów rozrywania. Połączenie danych
doświadczalnych z modelami umożliwi zdefiniowanie standaryzowanych
procedur.
Ostatecznym celem projektu MULTIMETAL jest sformułowanie zaleceń
dotyczących pomiarów odporności spoin różnych metali na pękanie i
oceniania zachowań związanych z wyciekami poprzedzającymi awarię.
Dostarczając podstaw technicznych dla ujednoliconych standardów
europejskich w dziedzinie elementów wielometalowych, projekt MULTIMETAL
wypełni poważną lukę i wniesie istotny wkład w przyszłość europejskiej
energetyki jądrowej.