W elektrowniach jądrowych używane są liczne struktury metalowe, często łączone poprzez spawanie metali różnego rodzaju. Naukowcy pracują nad opracowaniem podstaw do stworzenia standaryzowanych metod testowania takich spoin, co pozwoliłoby zrezygnować z części kosztownych i nadmierne konserwatywnych inspekcji.
 
Zbiornik ciśnieniowy reaktora mieszczący rdzeń reaktora i chłodziwo jest
 zazwyczaj wykonany ze stali innego typu niż niektóre przyłączone do 
niego rury. Wytrzymałość spoin łączących różne metale ma oczywiście 
ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa elektrowni jądrowych. Brak 
standaryzowanych metod testowania takich spoin w połączeniu z ich 
krytycznym wpływem na bezpieczeństwo wymusza podejmowanie bardzo 
konserwatywnych decyzji dotyczących ich stanu.
W odpowiedzi na potrzebę standaryzowania metod oceny integralności i
 wycieków poprzedzających awarię (LBB) naukowcy zainicjowali finansowany
 ze środków UE projekt "Structural performance of multi-metal component"
 (
MULTIMETAL).
Uczestnicy projektu zajęli się zbieraniem danych terenowych i 
doświadczeń dotyczących typowych spawów różnych metali stosowanych w 
reaktorach lekkowodnych w Europie Zachodniej i Wschodniej. 
Scharakteryzowano ich właściwości i zachowania fizyczne i metalurgiczne,
 co umożliwiło zaprojektowanie dwóch konfiguracji testów spawania 
różnych metali. Przygotowywana jest też trzecia konfiguracja testów 
spawania, przeznaczona do oceny wytrzymałości na pękanie.
Nienaruszone próbki zostały dokładnie scharakteryzowane poprzez 
badania mikrostruktury, pomiary twardości i próby rozciągania. Trwają 
przygotowania do scharakteryzowania różnorodnych próbek z pęknięciami. 
Równolegle do szeroko zakrojonego programu prób materiałowych badacze 
opracowują analizy liczbowe wykorzystujące innowacyjne metody 
mikromechanicznego modelowania procesów rozrywania. Połączenie danych 
doświadczalnych z modelami umożliwi zdefiniowanie standaryzowanych 
procedur.
Ostatecznym celem projektu MULTIMETAL jest sformułowanie zaleceń 
dotyczących pomiarów odporności spoin różnych metali na pękanie i 
oceniania zachowań związanych z wyciekami poprzedzającymi awarię. 
Dostarczając podstaw technicznych dla ujednoliconych standardów 
europejskich w dziedzinie elementów wielometalowych, projekt MULTIMETAL 
wypełni poważną lukę i wniesie istotny wkład w przyszłość europejskiej 
energetyki jądrowej.