Wytrzymalsze statki i mniej spękań

Dzisiejsze statki pasażerskie i handlowe są coraz większe i coraz bardziej skomplikowane. Zastąpienie konwencjonalnej stali innymi materiałami stanowi szansę na minimalizację ich podatności na pękanie w miejscach zwiększonego naprężenia wywołanego obciążeniami zmęczeniowymi.

Rozchodzenie się spękań może być katastrofalne w skutkach dla dużych statków pasażerskich i towarowych. Finansowany ze środków UE zespół naukowców badał dwa rozwiązania oparte na komponencie konstrukcyjnym statków, w ramach projektu "Materials onboard: Steel advancements and integrated composites" (MOSAIC).

Badacze zastępują stal klasy A i AH stalą niskostopową o wysokiej wytrzymałości (HSLA) lub materiałami kompozytowymi. Stal HSLA o lepszych właściwościach mechanicznych i odporności na korozję ma zostać zastosowana w komponentach konstrukcyjnych w miejscach, w których występują duże naprężenia. Lekkie, odporne na korozję kompozyty mają znaleźć się w rurach lub innych częściach niemających krytycznego znaczenia.

Uczestnicy projektu MOSAIC badają budowę, wytwarzanie, kontrolę jakości i wydajność, a także koszty tych nowych materiałów, aby określić możliwości ich zastosowania. Projekt nie obejmuje bezpieczeństwa pożarowego, które będzie przedmiotem dalszych badań.

W pierwszych 18 miesiącach zespół przeprowadził trzy testy dla każdej klasy materiałów i rozpoczął charakteryzację różnych materiałów pod kątem przydatności do wybranych zastosowań. Wybrano materiał kompozytowy, a prace nad stalą HSLA zakończą się w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Badane są trzy technologie zgrzewania mające umożliwić łączenie elementów z HSLA i stali konwencjonalnej. Zdefiniowano metody i konfiguracje łączenia dla kompozytów przy pomocy modeli FEM (metoda elementów skończonych). Opracowano również globalne modele FEM statków do wykorzystania w celu określenia miejscowych obciążeń w każdym z zastosowań.

Zastąpienie materiałów w miejscach podatnych na spękania ma przynieść istotne korzyści w wielu aspektach. Co oczywiste, dzięki mniejszej ilości spękań uda się obniżyć koszty konserwacji i naprawy, a także skrócić czas przestojów. Poprawie ulegnie także bezpieczeństwo. Lżejsze statki pozwolą obniżyć zużycie paliwa, co będzie korzystne dla środowiska dzięki mniejszym emisjom. Podsumowując, rozwiązania opracowane w projekcie MOSAIC umożliwią obniżenie kosztów związanych z produkcją, eksploatacją i konserwacją dużych statków pasażerskich i towarowych.

opublikowano: 2015-02-16
Komentarze


Polityka Prywatności