Rozchodzenie się spękań może być katastrofalne w skutkach dla dużych 
statków pasażerskich i towarowych. Finansowany ze środków UE zespół 
naukowców badał dwa rozwiązania oparte na komponencie konstrukcyjnym 
statków, w ramach projektu "Materials onboard: Steel advancements and 
integrated composites" (
MOSAIC).
Badacze zastępują stal klasy A i AH stalą niskostopową o wysokiej 
wytrzymałości (HSLA) lub materiałami kompozytowymi. Stal HSLA o lepszych
 właściwościach mechanicznych i odporności na korozję ma zostać 
zastosowana w komponentach konstrukcyjnych w miejscach, w których 
występują duże naprężenia. Lekkie, odporne na korozję kompozyty mają 
znaleźć się w rurach lub innych częściach niemających krytycznego 
znaczenia.
Uczestnicy projektu MOSAIC badają budowę, wytwarzanie, kontrolę 
jakości i wydajność, a także koszty tych nowych materiałów, aby określić
 możliwości ich zastosowania. Projekt nie obejmuje bezpieczeństwa 
pożarowego, które będzie przedmiotem dalszych badań.
W pierwszych 18 miesiącach zespół przeprowadził trzy testy dla 
każdej klasy materiałów i rozpoczął charakteryzację różnych materiałów 
pod kątem przydatności do wybranych zastosowań. Wybrano materiał 
kompozytowy, a prace nad stalą HSLA zakończą się w ciągu najbliższych 
kilku miesięcy.
Badane są trzy technologie zgrzewania mające umożliwić łączenie 
elementów z HSLA i stali konwencjonalnej. Zdefiniowano metody i 
konfiguracje łączenia dla kompozytów przy pomocy modeli FEM (metoda 
elementów skończonych). Opracowano również globalne modele FEM statków 
do wykorzystania w celu określenia miejscowych obciążeń w każdym z 
zastosowań.
Zastąpienie materiałów w miejscach podatnych na spękania ma 
przynieść istotne korzyści w wielu aspektach. Co oczywiste, dzięki 
mniejszej ilości spękań uda się obniżyć koszty konserwacji i naprawy, a 
także skrócić czas przestojów. Poprawie ulegnie także bezpieczeństwo. 
Lżejsze statki pozwolą obniżyć zużycie paliwa, co będzie korzystne dla 
środowiska dzięki mniejszym emisjom. Podsumowując, rozwiązania 
opracowane w projekcie MOSAIC umożliwią obniżenie kosztów związanych z 
produkcją, eksploatacją i konserwacją dużych statków pasażerskich i 
towarowych.