Tanie, zaawansowane technologicznie części do samolotów

Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.

Wytwarzanie produktów w technologii odlewu precyzyjnego o wysokiej dokładności wymiarowo-kształtowej znacząco skraca czas obróbki i koszty produkcji. Nie jest to łatwe zadanie w przypadku dużych i złożonych komponentów o rygorystycznej specyfikacji wymaganej przez przemysł lotniczy.

Finansowany ze środków UE zespół badawczy radzi sobie z tym wyzwaniem, szukając opłacalnego sposobu produkcji stożkowych i cylindrycznych komponentów o średnicy około jednego metra. W szczególności w ramach projektu "Rotating nozzle" (R-NOZZLE) skupiono się na rotacyjnej dyszy wydechowej w koncepcji silnika z odkrytym śmigłem przeciwbieżnym (CROR).

Technologia CROR to jedna z wielu koncepcji realizowanych przez UE w celu zwiększenia ekologiczności transportu lotniczego. Udowodnienie zdolności do dostarczenia rotacyjnej dyszy wydechowej będzie kamieniem milowym w rozwoju modelu demonstracyjnego w technologii CROR. Jednocześnie otworzy to drogę do opłacalnej produkcji dużych, rotacyjnych komponentów silnika lotniczego.

Projekt R-NOZZLE przeszedł z fazy wstępnego projektu w główną fazę projektowania i niemal ukończono próby oceniające ograniczenie ryzyka produkcji. Do zakończenia projektu naukowcy planują dostarczyć wszystkie komponenty dyszy wymagane w technologii CROR.

opublikowano: 2015-02-16
Komentarze


Polityka Prywatności