Tanie, zaawansowane technologicznie części do samolotów

View of the jet from the window, fot. 450px-Fokker_100_jeKristoferb at English Wikipedia [CC BY-SA 3.0
Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.
 
Wytwarzanie produktów w technologii odlewu precyzyjnego o wysokiej 
dokładności wymiarowo-kształtowej znacząco skraca czas obróbki i koszty 
produkcji. Nie jest to łatwe zadanie w przypadku dużych i złożonych 
komponentów o rygorystycznej specyfikacji wymaganej przez przemysł 
lotniczy.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy radzi sobie z tym 
wyzwaniem, szukając opłacalnego sposobu produkcji stożkowych i 
cylindrycznych komponentów o średnicy około jednego metra. W 
szczególności w ramach projektu "Rotating nozzle" (R-NOZZLE) skupiono 
się na rotacyjnej dyszy wydechowej w koncepcji silnika z odkrytym 
śmigłem przeciwbieżnym (CROR).
Technologia CROR to jedna z wielu koncepcji realizowanych przez UE w
 celu zwiększenia ekologiczności transportu lotniczego. Udowodnienie 
zdolności do dostarczenia rotacyjnej dyszy wydechowej będzie kamieniem 
milowym w rozwoju modelu demonstracyjnego w technologii CROR. 
Jednocześnie otworzy to drogę do opłacalnej produkcji dużych, 
rotacyjnych komponentów silnika lotniczego.
Projekt R-NOZZLE przeszedł z fazy wstępnego projektu w główną fazę 
projektowania i niemal ukończono próby oceniające ograniczenie ryzyka 
produkcji. Do zakończenia projektu naukowcy planują dostarczyć wszystkie
 komponenty dyszy wymagane w technologii CROR.
opublikowano: 2015-02-16