Tanie, zaawansowane technologicznie części do samolotów

View of the jet from the window, fot. 450px-Fokker_100_jeKristoferb at English Wikipedia [CC BY-SA 3.0
View of the jet from the window, fot. 450px-Fokker_100_jeKristoferb at English Wikipedia [CC BY-SA 3.0

Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.

Wytwarzanie produktów w technologii odlewu precyzyjnego o wysokiej dokładności wymiarowo-kształtowej znacząco skraca czas obróbki i koszty produkcji. Nie jest to łatwe zadanie w przypadku dużych i złożonych komponentów o rygorystycznej specyfikacji wymaganej przez przemysł lotniczy.

Finansowany ze środków UE zespół badawczy radzi sobie z tym wyzwaniem, szukając opłacalnego sposobu produkcji stożkowych i cylindrycznych komponentów o średnicy około jednego metra. W szczególności w ramach projektu "Rotating nozzle" (R-NOZZLE) skupiono się na rotacyjnej dyszy wydechowej w koncepcji silnika z odkrytym śmigłem przeciwbieżnym (CROR).

Technologia CROR to jedna z wielu koncepcji realizowanych przez UE w celu zwiększenia ekologiczności transportu lotniczego. Udowodnienie zdolności do dostarczenia rotacyjnej dyszy wydechowej będzie kamieniem milowym w rozwoju modelu demonstracyjnego w technologii CROR. Jednocześnie otworzy to drogę do opłacalnej produkcji dużych, rotacyjnych komponentów silnika lotniczego.

Projekt R-NOZZLE przeszedł z fazy wstępnego projektu w główną fazę projektowania i niemal ukończono próby oceniające ograniczenie ryzyka produkcji. Do zakończenia projektu naukowcy planują dostarczyć wszystkie komponenty dyszy wymagane w technologii CROR.

opublikowano: 2015-02-16
Komentarze


Polityka Prywatności