Tanie, zaawansowane technologicznie części do samolotów
Koszty produkcji dla dużych, wirujących konstrukcji silników lotniczych wymagających rygorystycznej integralności strukturalnej mogą być bardzo wysokie. Zbudowanie komponentu przeznaczonego dla przyszłego silnika potwierdzi wykonalność nowej technologii produkcji.
Wytwarzanie produktów w technologii odlewu precyzyjnego o wysokiej
dokładności wymiarowo-kształtowej znacząco skraca czas obróbki i koszty
produkcji. Nie jest to łatwe zadanie w przypadku dużych i złożonych
komponentów o rygorystycznej specyfikacji wymaganej przez przemysł
lotniczy.
Finansowany ze środków UE zespół badawczy radzi sobie z tym
wyzwaniem, szukając opłacalnego sposobu produkcji stożkowych i
cylindrycznych komponentów o średnicy około jednego metra. W
szczególności w ramach projektu "Rotating nozzle" (R-NOZZLE) skupiono
się na rotacyjnej dyszy wydechowej w koncepcji silnika z odkrytym
śmigłem przeciwbieżnym (CROR).
Technologia CROR to jedna z wielu koncepcji realizowanych przez UE w
celu zwiększenia ekologiczności transportu lotniczego. Udowodnienie
zdolności do dostarczenia rotacyjnej dyszy wydechowej będzie kamieniem
milowym w rozwoju modelu demonstracyjnego w technologii CROR.
Jednocześnie otworzy to drogę do opłacalnej produkcji dużych,
rotacyjnych komponentów silnika lotniczego.
Projekt R-NOZZLE przeszedł z fazy wstępnego projektu w główną fazę
projektowania i niemal ukończono próby oceniające ograniczenie ryzyka
produkcji. Do zakończenia projektu naukowcy planują dostarczyć wszystkie
komponenty dyszy wymagane w technologii CROR.
opublikowano: 2015-02-16