Sieci
transportowe nigdy nie były tak ważne dla społeczeństwa ani tak ze sobą
powiązane, a w przyszłości trendy te będą prawdopodobnie jeszcze się
nasilać. Dlatego też istotne jest, by utrzymywać je w dobrej kondycji,
zarówno w sytuacjach normalnych, jak i ekstremalnych.
Do tego potrzebne jest ilościowe modelowanie sieci i ich
właściwości. Stworzenie takich modeli było celem finansowanego ze
środków UE projektu "A novel mathematical framework for the modelling
and the analysis of transportation networks" (MANTRAS). Projekt
realizowany był przez jeden podmiot w ramach programu Marie Curie
siódmego programu ramowego (7PR), od początku 2010 do końca 2013 r.
Jego celem było opracowanie i połączenie dwóch różnych, ale
porównywalnych rodzajów opisowych modeli formalnych umożliwiających
przedstawianie, analizowanie i kontrolowanie sieci transportowych.
Omawiane typy modeli to systemy zdarzeń dyskretnych oraz stochastyczne
układy hybrydowe. Zespół planował ponadto zastosować modele do analizy i
kontrolowania określonych rodzajów sieci transportowych.
W ramach prac zaplanowano też uzyskanie wyników teoretycznych
umożliwiających prowadzenie dalszych badań. Omawiane prace powinny mieć
istotne znaczenie dla przemysłu, społeczeństwa i środowiska.