W projekcie finansowanym przez UE przeprowadzono szczegółowe badania dotyczące różnych źródeł pola magnetycznego w samochodach elektrycznych. Wyniki wskazały, że nie ma dużej różnicy w narażeniu na pole magnetyczne w stosunku do samochodów z silnikami wewnętrznego spalania.
 
Starając się zredukować szkodliwe emisje, promować niezależność 
energetyczną i poprawić zdrowie publiczne, nadano wysoki priorytet 
elektryfikacji transportu drogowego. Mimo licznych korzyści związanych z
 samochodami elektrycznymi, istnieją obawy dotyczące możliwego 
szkodliwego oddziaływania pola elektromagnetycznego na zdrowie osób 
kierujących takimi pojazdami.
Aby zwiększyć świadomość społeczną bezpieczeństwa samochodów 
elektrycznych zainicjowano finansowany ze środków UE projekt "EM safety 
and hazards mitigation by proper EV design" (
EM-SAFETY).
Naukowcy przeprowadzili pomiary pola magnetycznego w dziewięciu 
różnych samochodach elektrycznych i trzech samochodach z silnikami 
wewnętrznego spalania. Pomiary prowadzono wewnątrz pojazdu, stosując 
specjalnie w tym celu opracowaną, elastyczną platformę do monitorowania,
 która obejmowała czujniki znajdujące się na głowie, klatce piersiowej i
 stopach. Wyniki wskazały, że nasilenia pola było mniejsze niż 20% 
wartości granicznej zalecanej przez Międzynarodową Komisję Ochrony przed
 Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). W przypadku samochodów na gaz 
lub benzynę zmierzone narażenie wynosiło około 10% tej wartości 
granicznej.
Korzystając z wyników pomiarów i szeroko zakrojonych symulacji 
opracowano w projekcie EM-SAFETY kabel i przyłącze o niskiej emisji, jak
 również projekty i zalecenia, które dodatkowo zminimalizują narażenie 
na pole magnetyczne. Uczestnicy projektu zastosowali te zalecenia 
projektowe i nowe komponenty w nowo opracowanych samochodach 
elektrycznych we współpracy z innym projektem unijnym, WIDEMOB.
Innym ważnym zadaniem była ocena wpływu narażenia na pole 
magnetyczne na materię biologiczną. Kolejny etap projektu stanowią 
eksperymenty na różnych liniach komórek ssaczych, polegające na 
wystawianiu ich na działanie pola magnetycznego o niskiej częstotliwości
 w kontrolowanych warunkach. Nie stwierdzono żadnych przejawów działania
 rakotwórczego na komórki prawidłowe ani stymulacji komórek 
nowotworowych do wzrostu pod wpływem pola magnetycznego.
Projekt EM-SAFETY przyczynił się do opracowania znormalizowanej 
unijnej platformy technologicznej odniesienia dotyczącej samochodów 
elektrycznych, która obejmuje architekturę, modele i narzędzia do 
weryfikacji, walidacji i testowania. Wyniki będą rozpowszechniane między
 innymi za pośrednictwem strony internetowej projektu, wydań prasowych, 
artykułów naukowych i warsztatów.