W projekcie finansowanym przez UE przeprowadzono szczegółowe badania dotyczące różnych źródeł pola magnetycznego w samochodach elektrycznych. Wyniki wskazały, że nie ma dużej różnicy w narażeniu na pole magnetyczne w stosunku do samochodów z silnikami wewnętrznego spalania.
Starając się zredukować szkodliwe emisje, promować niezależność
energetyczną i poprawić zdrowie publiczne, nadano wysoki priorytet
elektryfikacji transportu drogowego. Mimo licznych korzyści związanych z
samochodami elektrycznymi, istnieją obawy dotyczące możliwego
szkodliwego oddziaływania pola elektromagnetycznego na zdrowie osób
kierujących takimi pojazdami.
Aby zwiększyć świadomość społeczną bezpieczeństwa samochodów
elektrycznych zainicjowano finansowany ze środków UE projekt "EM safety
and hazards mitigation by proper EV design" (
EM-SAFETY).
Naukowcy przeprowadzili pomiary pola magnetycznego w dziewięciu
różnych samochodach elektrycznych i trzech samochodach z silnikami
wewnętrznego spalania. Pomiary prowadzono wewnątrz pojazdu, stosując
specjalnie w tym celu opracowaną, elastyczną platformę do monitorowania,
która obejmowała czujniki znajdujące się na głowie, klatce piersiowej i
stopach. Wyniki wskazały, że nasilenia pola było mniejsze niż 20%
wartości granicznej zalecanej przez Międzynarodową Komisję Ochrony przed
Promieniowaniem Niejonizującym (ICNIRP). W przypadku samochodów na gaz
lub benzynę zmierzone narażenie wynosiło około 10% tej wartości
granicznej.
Korzystając z wyników pomiarów i szeroko zakrojonych symulacji
opracowano w projekcie EM-SAFETY kabel i przyłącze o niskiej emisji, jak
również projekty i zalecenia, które dodatkowo zminimalizują narażenie
na pole magnetyczne. Uczestnicy projektu zastosowali te zalecenia
projektowe i nowe komponenty w nowo opracowanych samochodach
elektrycznych we współpracy z innym projektem unijnym, WIDEMOB.
Innym ważnym zadaniem była ocena wpływu narażenia na pole
magnetyczne na materię biologiczną. Kolejny etap projektu stanowią
eksperymenty na różnych liniach komórek ssaczych, polegające na
wystawianiu ich na działanie pola magnetycznego o niskiej częstotliwości
w kontrolowanych warunkach. Nie stwierdzono żadnych przejawów działania
rakotwórczego na komórki prawidłowe ani stymulacji komórek
nowotworowych do wzrostu pod wpływem pola magnetycznego.
Projekt EM-SAFETY przyczynił się do opracowania znormalizowanej
unijnej platformy technologicznej odniesienia dotyczącej samochodów
elektrycznych, która obejmuje architekturę, modele i narzędzia do
weryfikacji, walidacji i testowania. Wyniki będą rozpowszechniane między
innymi za pośrednictwem strony internetowej projektu, wydań prasowych,
artykułów naukowych i warsztatów.